InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Droge ogen (keratoconjunctivitis sicca)

Droge ogen (keratoconjunctivitis sicca)

Droge ogen (keratoconjunctivitis sicca) Iedereen krijgt in zijn leven een keer te maken met droge ogen. Lees in dit artikel wat de klachten zijn en wat je er tegen kunt doen.

Droge ogen

Hoe komt het?

Als je droge ogen hebt, komt dit doordat er te weinig productie is van traanvocht of door te veel verdamping van de traanfilm. De traanfilm is het dunne laagje vocht dat over het hoornvlies en slijmvlies van het oog ligt. Het zou kunnen voor komen dat de ogen vocht en slijm gaan afscheiden doordat de traanfilm niet goed functioneert. Gebruik je medicijnen? Kijk dan even op de bijsluiter. Hier zouden bijwerkingen op kunnen staan wat droge ogen veroorzaakt.

Komt het vaak voor?

Bijna iedereen zal hier in zijn leven een keer last van krijgen en het is één van de meest voorkomende klachten waar mensen mee naar hun oogarts gaan. Het zal niet gauw over gaan als je er niets aan doet.

Klachten

  • Branderige ogen
  • Vermoeiend ogen
  • Jeukende ogen
  • Gevoel alsof er iets in het oog zit
  • Stekend gevoel
  • Pijn als je in het licht kijkt
  • Overmatig tranende ogen
  • Ogen vallen dicht tijdens het lezen/computeren

Huisarts

Als je last hebt van droge ogen en de daarbij beschreven klachten van droge ogen, ga dan even langs je huisarts om er naar te laten kijken. Je kunt er maar beter vroeg bij zijn dan in een later stadium aankloppen bij de huisarts. Als je de klachten al een tijd ervaart, is er een groot risico van een ooginfectie waardoor dit (als je niet uitkijkt) kan leiden tot littekenvorming en soms zelfs zichtvermindering.

De huisarts schrijft meestal een gel, druppels of zalfje voor. Dit geeft de ogen wat meer rust. Wat belangrijk is, is dat je verschillende omstandigheden vermijd zoals bijvoorbeeld:
  • Contactlenzen
  • Rokerige ruimtes
  • Airco's
  • Haarföhns
  • Ventilator's

Behandeling

Zalfjes, gel of druppeltjes verlichten de symptomen. Op elk middeltje staat hoe je het moet doen en hoe vaak je het per dag moet gebruiken. Er zal heel veel verschillende middeltjes op de markt die helpen tegen droge ogen. Hierbij moet je uitkijken dat als je snel een allergische reactie aan de ogen hebt, je geen middeltje koopt met conserveringsmiddel erin (hoewel dit soms ook geen probleem hoeft te zijn). Het gebruik van meerdere soorten middeltjes tegen droge ogen werkt meestal het beste.

Hoe voorkom ik droge ogen?

  • Bakjes water op de verwarming zetten
  • Luchtbevochtiger aanschaffen
  • Een speciale bril dragen (raadpleeg een deskundige opticien)
  • Een bril voor het fietsen

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.oogartsen.nl/oogartsen/overige_oogziekten/droge_ogen/

Reageer op het artikel "Droge ogen (keratoconjunctivitis sicca)"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 04-03-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Aandoeningen van de ogen
Medische informatie…
Schrijf mee!