InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Het droge ogen syndroom

Het droge ogen syndroom

Met droge ogen worden verschijnselen bedoeld die optreden als gevolg van het uitdrogen van het oppervlak van het hoornvlies of oogbindvlies.

Achtergrondinformatie

Traanvocht heeft belangrijke functies, onder andere het voorkomen dat het oog uitdroogt. Elke keer als je knippert wordt traanvocht over je oog verspreidt, dit heet de traanfilm. Deze traanfilm zorgt ervoor dat het oog niet uitdroogt en dat het beschermd wordt tegen kleine infecties. Wanneer er niet genoeg traanvocht wordt aangemaakt of wanneer het traanvocht geen goede kwaliteit heeft kan je last krijgen van droge ogen.

Oorzaken van droge ogen

De meest voorkomende oorzaak van droge ogen is een verminderde productie van traanvocht. Dit kan weer het gevolg zijn van een verstopte traanklier of van het gebruik van medicijnen. Van orale anticonceptie (de pil) is bekend dat de productie van traanvocht geremd kan worden door het gebruik van de pil. Andere veroorzakers van een verminderde productie van traanvocht zijn zenuwaandoeningen en hormonale factoren (overgang).

Een andere oorzaak van droge ogen is een toename van de verdamping van het traanvocht. Dit ontstaat als je veel tijd doorbrengt in ruimtes waar de airconditioning aan staat of in ruimtes met centrale verwarming. Ook ontstaat het als je onvoldoende met je ogen knippert, de traanfilm wordt dan niet voldoende verdeeld. Dit gebeurt vaak als mensen geconcentreerd bezig zijn met werk achter de computer.

In bepaalde gevallen wordt de oorzaak van droge ogen niet gevonden.

Symptomen/klachten

  • Een prikkend of schurend gevoel, alsof er zand in het oog zit.
  • Branderigheid/jeuk
  • Het gevoel alsof de oogleden heel zwaar zijn
  • Rode ogen
  • Vermoeide ogen
  • Door de irritatie traant het oog soms overmatig

Deze symptomen worden soms erger wanneer de ogen blootgesteld worden aan wind, rook, droge lucht of na geconcentreerd lezen. De klachten verminderen wanneer de ogen gesloten worden.

Behandeling

Omdat de oorzaak niet altijd gevonden kan worden, ben je vaak bezig met symptoombestrijding. De klachten kunnen wel verlicht worden zodat ze weer draaglijk worden. Als eerste zou de oorzaak aangepakt moeten worden, maar dit lukt in bepaalde gevallen niet. Belangrijk is om verergerende factoren (airconditioning, rook) te vermijden. Kunsttranen kunnen worden toegediend als vervanging van de eigen tranen en ze moeten regelmatig worden toegediend.
© 2009 - 2019 Flew, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Syndroom van Sjögren: droge ogen en een droge mondSyndroom van Sjögren: droge ogen en een droge mondHet syndroom van Sjögren is een auto-immuunziekte: het afweersysteem vernietigt de traanklieren en speekselklieren. Ooga…
Droge ogen voorkomen en verhelpenDroge ogen voorkomen en verhelpenEen mens kan geen enkele hinder aan z'n ogen hebben. Zodra we een klein vuiltje of een zandkorrel in ons oog hebben, kun…
Aandoening: Tranende ogenAandoening: Tranende ogenIedereen heeft wel eens een tranend oog. Dit kan meerdere oorzaken hebben. Lees in dit artikel wat je er tegen kunt doen…
Kunsttranen tegen droge ogenKunsttranen tegen droge ogenDroge ogen is een veel voorkomende klacht en kan erg hinderlijk zijn. Het komt veel voor bij ouderen, mensen die contact…
Droge ogen: oorzaken, behandeling, tips & oogdruppelsDroge ogen: oorzaken, behandeling, tips & oogdruppelsEen prikkend, branderig gevoel in de ogen is een veel voorkomend oogprobleem bij mensen die veel achter de pc of laptop…
Bronnen en referenties
  • http://www.medicinfo.nl/drogeogen

Reageer op het artikel "Het droge ogen syndroom"

Reacties

Maarten de Zwaan, 27-06-2017 15:32 #5
Ik heb sinds 5 jaar geen oogvocht en of oogvet meer. Gebruik alleen Hylocomod oogdruppels om überhaupt te kunnen functioneren. Ben bij ieder oogziekenhuis in NL geweest en wordt weer naar huis gestuurd met de boodschap dat ze niks voor mij kunnen doen. Ik heb nog steeds hoop dat het ooit (hopelijk) een fractie beter wordt maar zit te springen om hulp!

Louise van Duuren, 23-02-2014 20:51 #4
Ik heb vreselijke drogen ogen na het in de ogen krijgen van instillagel een middel om een katheter in de brengen. Heeft iemand hier ervaring mee.

Kim, 14-06-2013 12:09 #3
Hoi, ik ben 23 jaar. Ik heb de laatste maanden veel last van droge ogen. Vanaf mijn 16 jaar draag ik lenzen. Sinds kort niet meer omdat mijn ogen zo droog aanvoelen en omdat ik heel veel last van infecties heb gehad. Ik ben op zoek naar een oorzaak van mijn droge ogen. Lenzen ga ik niet meer dragen maar zelfs met bril op heb ik last van een droog jeukend gevoel op mijn ogen.De oogarts vind geen oorzaak.

Mevr W. van den Boomen, 20-06-2010 17:12 #2
Ik ben 55 jaar en heb droge ogen (Sjögren syndroom) ten gevolge van Reuma. Na allerlei druppels, gels en zalfjes geprobeerd te hebben gebruik ik nu al 12 jaar oogstaafjes Lacrisert. Iedere ochtend bevochtig ik mijn ogen met een kunsttraandruppel en stop in ieder oogzakje een staafje. Dit middel werkt perfect voor mij en ik kreeg het al die jaren volledig vergoed vanuit mijn basisverzekering. Door de verkoop van distributie is het plotseling 4x zo duur geworden waarvan ik nu een heel groot deel zelf moet gaan betalen. En helaas er is geen alternatief voor mij.

E. A. A. Maarse, 02-02-2010 21:57 #1
Ik heb hier daaglijks last van, gebruik vidisic carbogel. Minstens 3x per dag. Maar het blijft mij hinderen. Ik ben wel brildragend, mijn leeftijd is 73 en heb hier zeker al 10 jaar last van.

Infoteur: Flew
Laatste update: 08-01-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!