InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Droge ogen voorkomen en verhelpen

Droge ogen voorkomen en verhelpen

Droge ogen voorkomen en verhelpen Een mens kan geen enkele hinder aan z'n ogen hebben. Zodra we een klein vuiltje of een zandkorrel in ons oog hebben, kunnen we aan niets anders meer denken, totdat het weer uit het oog is. Daarom is last hebben van droge ogen ook een heel vervelende kwaal. Je ogen voelen dan voortdurend geïrriteerd aan. Wat kun je aan droge ogen doen.

Voldoende traanvocht

Niet iedereen produceert genoeg traanvocht. Bij onvoldoende traanvocht worden de ogen echter onvoldoende vochtig gehouden. Met als vervelend gevolg dat de ogen gaan steken, slijm afscheiden, of branderig worden. Dit kan weer resulteren in te hevig tranende ogen. Maar de samenstelling van dit extra traanvocht is niet het zelfde als van het vocht dat normaal de ogen bedekt. Het droge ogen probleem wordt dan ook niet opgelost door het extra traanvocht.

Elke vijf seconden knipperen

Eigenlijk zijn er twee verschillende traansoorten. De tranen bij geïrriteerde ogen en bij huilen zijn de bekendste. De functie van tranen is om de ogen vochtig te houden. Per oogknippering, die gemiddeld elke vijf seconden plaats vindt, wordt het traanvocht gelijkmatig en dun verdeeld over het oog. Dit dunne laagje traanvocht (de traanfilm), zorgt ervoor dat het oog tegen de buitenlucht wordt beschermd.

Oorzaak

Droge ogen, die branden, jeuken of geïrriteerd aanvoelen, worden zowel veroorzaakt door factoren van buitenaf als van binnenuit. Als gevolg van het verouderen van de huid alsmede de slijmvliezen, worden de ogen op den duur enigszins droger. Andere factoren zoals een te droog binnenklimaat, vervuilde buitenlucht, te ingespannen TV en computer kijken, en hard water, leiden bij ruim 50% van de senioren tot klachten.

En dan is er ook nog de mogelijkheid van te weinig knipperen wat bijvoorbeeld gebeurt bij langdurig staren naar een beeldscherm, bij bepaalde oogaandoeningen, gebruik van bepaalde medicijnen of het ontbreken c.q. niet goed functioneren van het traanfilmlaagje.

Onderzoek

Door middel van een zogeheten spleetlamp-onderzoek is de oogarts in staat te beoordelen, hoe het zit met de traanfilm op het oog. In feite gaat het om een microscoop in combinatie met een spleetvormige lichtbundel. Door toevoeging van druppels kleurstof kan het traanvocht verder onderzocht worden. Ook kan de traanproductie worden gemeten door middel van een stukje vloeipapier dat wordt gelegd op het onderste ooglid.

Behandeling

Omdat de oorzaak vaak niet kan worden weggenomen, is de behandeling niet eenvoudig. Het voorkomen van de irritatie is daarom eigenlijk het belangrijkste. Een aantal zaken heb je vaak zelf in de hand:

  • Je kunt de luchtvochtigheid (‘s-winters) in huis opvoeren d.m.v. een luchtbevochtiger of waterbakjes bij de radiatoren.
  • Een aan de zijkanten afgesloten speciale bril, kan voorkomen dat de ogen tijdens bijvoorbeeld fietsen of sporten vanwege de wind te veel uitdrogen.
  • Belangrijk is ook om dingen die extra irritatie geven, zoals, rook, ventilatoren, haarföhn te vermijden.
  • Let ook op dat de ogen goed gesloten zijn tijdens de slaap.
  • De ogen regelmatig koelen met een frisse washand is ook nuttig.
  • ’s-Ochtends na het wassen de ooglidranden, alsmede de binnen- en buitenooghoeken dun invetten met gewone witte vaseline werkt eveneens preventief.

Andere oplossingen

De meest toegepaste methode is het op gezette tijden druppelen van zogeheten kunsttranen in de ogen. Dit geneesmiddel is op doktersrecept bij de apotheek verkrijgbaar veelal als gel in een tube. Een andere oplossing is de oogleden via een kleine ingreep dusdanig aan te passen, dat het traanvocht langer door het oog vastgehouden kan worden. De oogarts zal een dergelijke ingreep alleen adviseren indien eenvoudiger middelen niet helpen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het droge ogen syndroomMet droge ogen worden verschijnselen bedoeld die optreden als gevolg van het uitdrogen van het oppervlak van het hoornvl…
Last van droge ogen?Last van droge ogen?Veel mensen hebben er zo nu en dan last van en het is ook nog wel eens van voorbij gaande aard. Als de droge ogen niet v…
Tranende ogen (epiphora): oorzaken en behandelingTranende ogen (epiphora): oorzaken en behandelingTraanvocht heeft een belangrijke functie, namelijk het vochtig houden van het oog. Tijdens het knipperen van het oog, ve…
Kunsttranen tegen droge ogenKunsttranen tegen droge ogenDroge ogen is een veel voorkomende klacht en kan erg hinderlijk zijn. Het komt veel voor bij ouderen, mensen die contact…
Stofje in het oog: wat kun je het beste doen?Stofje in het oog: wat kun je het beste doen?Als je een klein vuiltje in het oog hebt, lijkt het wel alsof er een rotsblok in zit. Het oog kan rood en geïrriteerd ra…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Droge ogen voorkomen en verhelpen"

Reacties

Z. Zamanzada, 29-06-2016 03:48 #5
Sinds half jaar loop ik bij de oogarts vanwege tranende ogen. Conclusie droge ogen.
Oogdruppels en gels geprobeerd. De klachten werden steeds erger. Ik traande 24 uur lang. De irritatie en beperkingen werden steeds groter. Maar ik weet niet wat ik moet doen.
De groetjes van Zakia

Paul, 03-09-2012 13:23 #4
Wat vreemd dat er in dit artikel niets wordt geschreven over de BatesMethode. Het is al langer bekend dat spanning die wordt vastgehouden erg van invloed kan zijn op je ogen. Ik had zelf veel last droge ogen en ben daar vrijwel volledig van af.

Er bestaan oefeningen die je kan doen ter ontspanning van je ogen en het gebied rondom je ogen. En daarmee is de uitspraak in dit artikel onder 'Behandeling: Omdat de oorzaak niet kan worden weggenomen… " niet juist. Vaak kan dat wel en is juist symptoombestrijding zoals druppelen helemaal niet (meer) nodig (op den duur)

Marianne, 06-08-2012 15:23 #3
Vrouw. 71 jaar. Zeker al 40 jaar tranende ogen. De laatste jaren stroomt het water echter uit ogen en neus, zodra ik buiten kom. Verschillende keren in oogziekenhuis R'dam geweest. Traanbuizen opgerekt en driehoekje bij opening traanbuis gemaakt. Niets heeft geholpen. Jammer mevrouw: droge ogen en niets aan te doen. Draag bril +4.50 en +6.50. Zoek (zonne) bril die volkomen afsluit om over gewone bril te dragen. Reactie infoteur, 06-08-2012
Ik weet het ook niet, maar als het water uit de neus komt, is het dan misschien een idee (laatste strohalm) om een KNO-arts te raadplegen?

Jose Venderbos, 11-06-2012 14:28 #2
Sinds 2 1/2 jaar loop ik bij de oogarts vanwege tranende ogen. Conclusie droge ogen.
Diverse voorgeschreven oogdruppels en gels geprobeerd. de klachten werden steeds erger. Ik traande 24 uur lang. Ik was dan ook niet van plan om de lijst van wel 50 verschillende oogdruppels af te werken. De irritatie en beperkingen werden steeds groter. Sinds 7 weken slik ik Membrasin, d.i.tegen droge ogen, droge huid, droge mond. Mijn huid werd er beter van, maar mijn ogen niet merkbaar.
30 juni ben ik weer bij de oogarts geweest en gezegd dat ik nergens baat bij heb en stop met alle oogdruppels. Ik slik nu alleen nog Membrasin capsules 2 x 1 per dag.
Ik heb droge ogen, ik ben dan ook dolgelukkig en heb geen dozen tissues meer nodig om al het vocht op te vangen.
Membrasin is te verkrijgen bij De Roode Pilaren of andere reformwinkels.
De groetjes van Jose

Mathias, 16-05-2012 14:43 #1
Hey,

Wat bedoel je met ooglidranden en binnen- en buitenooghoeken? Ik weet niet goed waar ik deze moet situeren?

Groeten Reactie infoteur, 16-05-2012
Ooglidrand is zo'n beetje het gebied van de haartjesinplant. Binnenooghoeken aan de kant van de neus, dus buiten ooghoeken richting oren.

Succes

Infoteur: Robbie
Laatste update: 07-05-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Gezondheidspreventie
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!