InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ziekte van Kahler: Kanker van het beenmerg of botkanker

Ziekte van Kahler: Kanker van het beenmerg of botkanker

Ziekte van Kahler: Kanker van het beenmerg of botkanker De ziekte van Kahler is een vorm van botkanker of eigenlijk beenmergkanker, waarbij er tumoren van plasmacellen in het beenmerg ontstaan. De medische naam voor deze ziekte is ook wel "multiple myeloom". Wat is de Ziekte van Kahler nou precies? Wat zijn de vroege symptomen, die kunnen wijzen op deze ziekte? Hoe wordt de diagnose gesteld? Hoe ziet de behandeling van de Ziekte van Kahler er uit? Hoe ernstig is deze vorm van beenmergkanker?

Wat is de ziekte van Kahler ofwel Multipel Myeloom?

Bij de Ziekte van Kahler is er sprake van kwaadaardige woekering van plasmacellen in het beenmerg. Plasmacellen zijn normaal gesproken verantwoordelijk voor het aanmaken van immunoglobulinen, die een belangrijke rol spelen in onze afweer tegen ziekten en infecties. Plasmacellen maken anti-stoffen aan, zodat we goed beschermd blijven tegen externe indringers maar wanneer plasmacellen overactief zijn wordt er teveel van bepaalde typen antistoffen aangemaakt.

Met name bij oudere mensen kan het dan ook voorkomen dat plasmacellen in het beenmerg overactief worden en gaan woekeren, waardoor een soort van botkanker ontstaat. De Ziekte van Kahler, die ook wel Multipel Myeloom wordt genoemd, komt met name voor bij volwassenen boven de 60 of 65 jaar. Beenmergkanker komt echter ook voor bij jongere patiënten. Evenveel mannen als vrouwen ontwikkelen deze vorm van kanker, die gepaard kan gaan met een uiteenlopend scala van symptomen.

De oorzaken van beenmergkanker zijn nog niet volledig duidelijk maar er lijkt een verband te bestaan met een verlaagde werking van het immuunsysteem en er zijn ook aanwijzingen dat contact met landbouwgif en andere chemische stoffen mogelijk een oorzaak vormt van het op latere leeftijd beginnen woekeren van plasmacellen in het beenmerg.

Symptomen en verschijnselen van de ziekte van Kahler ofwel beenmergkanker

Bij mensen, die lijden aan de Ziekte van Kahler kan de ernst van de verschijnselen van persoon tot persoon verschillen. In het begin zijn er vaak helemaal geen symptomen. De woekering van cellen in het beenmerg heeft een effect op de botten maar bij sommige patiënten leidt dit tot volledige botontkalking, waardoor zelfs spontane botbreuken of inzakking van ruggenmerg wervels kan optreden. Over het geheel genomen zijn de belangrijkste symptomen van de Ziekte van Kahler de volgende:

  • Pijn in de botten
  • Spontane botbreuken en scheurtjes in het bot
  • Terugkerende en chronische infecties
  • Bloedarmoede
  • Vermoeidheid
  • Zwellingen bij beenderen en gewrichten
  • Nierdysfunctie (door een teveel aan calcium in het bloed)

Bron: National Cancer Institute, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: National Cancer Institute, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Diagnose van de Ziekte van Kahler

Met bloedonderzoek kan worden aangetoond welke antistoffen er precies in het bloed aanwezig zijn en in welke mate deze voorkomen. De urine wordt gecontroleerd op aanwezigheid van een specifiek eiwit met de naam Bence-Jones, dat door het lichaam kan worden aangemaakt, wanneer er effectief sprake is van beenmergkanker.

Dit geeft echter niet altijd uitsluitsel, wanneer een diagnose van beenmergkanker gerechtvaardigd lijkt. In veel gevallen wordt dan een beenmergpunctie gedaan, waarna plasmacellen uit het beenmerg zelf worden onderzocht in het laboratorium.

Behandeling van de ziekte van Kahler

Door het maken van foto's van de botten wordt op basis van een diagnose allereerst gekeken hoe ernstig beenderen in het lichaam zijn aangetast door de ziekte. Met chemotherapie en bestraling kan bij een groot deel van de patiënten de kanker worden teruggedrongen, hoewel volledige genezing weinig voorkomt. Beweging is heel erg goed voor patiënten met beenmergkanker. Hoewel er sprake kan zijn van erg veel pijn wordt het dan ook aanbevolen om veel te wandelen en om gerichte spieroefeningen te doen. Voor de pijn worden meestal ook sterkere pijnstillers voorgeschreven.

Transplantatie van beenmerg door een geschikte donor vormt een mogelijkheid maar ook met stamceltherapie worden nu de eerste positieve resultaten geboekt bij de behandeling van beenmergkanker. Bij deze relatief nieuwe methodiek worden gezonde stamcellen geïnjecteerd in de aangetaste gebieden van het beenmerg. Deze ontwikkelen zich tot gezonde stamcellen. Ook is er een variant waarbij eigen stamcellen eerst aan het lichaam worden onttrokken, waarna de patiënt een extra sterke chemokuur krijgt. De beschadigde cellen worden vervolgens vervangen door de ingevroren stamcellen van de patiënt, waarna volledig herstel mogelijk is.
Gerelateerde artikelen
Botkanker en beenmergkankerBotkanker en beenmergkankerBotkanker en beenmergkanker zijn beiden kanker in de botten of beenderen. Er bestaan verschillende vormen van botkanker.…
Ziektebeeld: ziekte van KahlerZiektebeeld: ziekte van KahlerDe ziekte van Kahler is een ziekte waarbij er een kwaadaardige woekering van plasmacellen in het beenmerg is ontstaan.
Ziekte van Kahler: plasmacelkanker, botpijn, osteoporoseZiekte van Kahler: plasmacelkanker, botpijn, osteoporoseEen ernstige en relatief zeldzame vorm van kanker, betreft de ziekte van Kahler. Hierbij worden in het beenmerg overmati…
Beenmergkanker: symptomen, oorzaken en behandelingBeenmergkanker: symptomen, oorzaken en behandelingEr worden twee vormen beenmergkanker onderscheiden: De ziekte van Kahler (multipel myeloom) en de ziekte van Waldenström…
Ziekte van Kahler: Kanker van plasmacellen met botpijnZiekte van Kahler: Kanker van plasmacellen met botpijnDe ziekte van Kahler is een progressieve vorm van bloedkanker die begint in plasmacellen, een type witte bloedcel. Deze…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: KGH, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Kahler's Disease: Bone Marrow Cancer
  • Kahler's Disease or Multiple Myeloma: Symptoms, Diagnosis and Treatment
  • Afbeelding bron 1: National Cancer Institute, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Ziekte van Kahler: Kanker van het beenmerg of botkanker"

Reacties

Ml, 05-08-2015 20:00 #5
Er is bloedgeprikt vanwege een schimmelnagel. Om medicijnen te slikken daarvoor moeten de leverwaarden goed zijn. Dat waren ze niet.
Verder onderzoek; opnieuw bloedprikken en echo van lever en omliggende organen en foto van hart en longen wezen uit dat echo en foto oké waren, maar er was één bloedwaarde (volgens mij IGG, veel te hoog), zei de internist.
Gisteren was ik bij haar en ik heb nu een 24-uurs urine-onderzoek (morgen inleveren) en over een paar weken een cristabiopsie.
De internist had het over mogelijkheid van het aanwezig zijn van woekercellen.

Ik, als totale leek, ben na thuiskomst gaan googlen en stuit op Multiple Myenoom.
Zou het zeker zijn dat ik deze kanker heb of kan het ook nog wat anders zijn?
Ik ben niet ziek, voel me fit en gezond. Maar ben wel totaal van slag door wat ik gelezen heb. Het zal toch nietů

Roxanne, 30-05-2015 09:58 #4
Men zegt dat het niet erfelijk is, maar het in bepaalde families meer voorkomt. Dat klinkt tegenstrijdig. Kan iemand dat uitleggen? Zowel mijn moeder als mijn broer hebben de ziekte van Kahler.

B. A. Wilkens, 09-09-2013 13:31 #3
Mijn vraag is: Is het bekend of de ziekte van Kahler erfelijk is?

Ellen, 05-09-2013 10:37 #2
Mijn vriendin van 42 heeft kanker, ze heeft de zoveelste chemo gehad maar elke keer stagneert het of komen de kankercellen er dwars door heen, ze werken naar de stamceltransplantatie toe maar dat lijkt op deze manier niet te lukken. ze willen graag dat er gelijk doorgepakt wordt maar dan wordt er weer gewacht en weten de dokters eigenlijk niet wat ze moeten doen. ze is jong dus groeit alles dubbel zo snel dan moet je toch sneller handelen? haar bloedwaardes waren tot ongeveer 20 gekomen het moest onder de 25 zijn dan kon de stamceltransplantatie door gaan, toch nog een chemo er over heen gegooid zodat het nog meer zou zakken hoe lager hoe beter maar nou is het weer gestagneerd en hun ervaring is dat de kankercellen dan doorschieten. kan iemand mij vertellen waarom ze dan niet gelijk die stamceltransplantatie doen zodra het laag genoeg is?

Shirley, 18-12-2011 13:17 #1
Kan iemand mij vertellen waarom hydrocabam niet gegeven wordt ter preventie bij mensen met botca en daardoor hevige bloedarmoede? is er iets anders wat we ter preventie kunnen doen. de ritjes naar het ziekenhuis voor bloedtransfusie is een grote belansting.

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 21-02-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!