InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Maculadegeneratie, een ernstige oogaandoening

Maculadegeneratie, een ernstige oogaandoening

Maculadegeneratie, een ernstige oogaandoening Leeftijdsgebonden maculadegeneratie (LMD) is de grootste veroorzaker van ernstige slechtziendheid in de westerse wereld. Heeft u vaak last van een wazig beeld of grijze vlekken. Ziet u golvende in plaats van rechte lijnen. Of ziet u een grijze vlek in het midden van het gezichtsveld? Raadpleeg bij een of meer van deze klachten direct een oogarts.

Maculadegeneratie (netvliesveroudering)

Veruit het grootste deel van de mensen heeft niet eerder gehoord van de heel vervelende oogklacht maculadegeneratie, in het Nederlands: netvliesveroudering. Niettemin is deze aandoening er een oorzaak van dat een groot aantal personen (100.000 in Nederland) met ernstige slechtziendheid te maken krijgt. Een veel groter aantal heeft te maken met deze aandoening in het beginnend stadium. Maar meestal heeft men dat niet in de gaten. De aandoening is vaak met succes te behandelen, maar wel in een vroeg stadium. Dus wat zijn de eerste symptomen en welke acties zijn dan nodig?

Wat is de macula

De macula is het middelste deel van het netvlies dat ervoor zorgt dat u scherp ziet. Deze kan echter verslijten, met als resultaat: o.a. vlekken in het centrale gezichtsveld. Leeftijdsgebonden degeneratie van de macula is een vrij onbekende ziekte, hoewel de MaculaVereniging schat dat er op dit moment maar liefst 100.000 patiënten in Nederland zijn. Door de vergrijzing neemt dit aantal toe.

Klachten

Als u een of meer van de volgende klachten heeft, kan er sprake zijn van natte maculadegeneratie. Laat u dan via uw huisarts snel doorverwijzen naar een oogarts.
  • er bevindt zich een grijze vlek in het midden van uw gezichtsveld
  • het is lastig om gezichten te herkennen en te onderscheiden
  • plotseling niet goed meer kunnen lezen
  • de kleuren zijn vager dan voorheen
  • u ziet rechte lijnen als golvende lijnen
  • u ziet de dingen wazig

Leeftijdsgebonden aandoening

De slijtage van de macula wordt meestal veroorzaakt door ouderdom. Vooral na uw vijftigste levensjaar is de kans op de ziekte vergroot. Belangrijke andere risicofactoren zijn erfelijkheid, roken, hoge bloeddruk en lage inname van anti-oxidanten. In vers fruit en groente zitten veel antioxidanten.

Dun netvlies

Er zijn twee soorten van LMD, een droge en een natte. De tweede vorm is goed te behandelen. Natte LMD ontwikkelt zich binnen een paar dagen of weken. Het netvlies wordt dunner en er groeien kleine bloedvaatjes door het netvlies. Deze vaatjes kunnen gaan lekken, wat littekens veroorzaakt. De littekens zorgen voor beperking van het zicht.

Behandeling

Voor de natte vorm van LMD bestaan er sinds kort behandelmethoden waarmee de achteruitgang van het gezichtsvermogen bij een aanzienlijk aantal patiënten gestopt kan worden. Bij een opsporing in een vroeg stadium kan bij een snelle behandeling het gezichtsvermogen vaak nog behouden worden en soms ook nog verbeterd worden. De behandeling bestaat uit het inspuiten van een vaatgroeiremmer Lucentis (ranibizumab). Met dit nieuwe middel kan de ziekte succesvol een halt worden toegeroepen.

Behandeling droge vorm

Een speciale combinatie van vitaminen, anti-oxidanten en mineralen, werkt remmend bij een reeds gevorderde, droge vorm van maculadegeneratie. Het gaat hier om de AREDS-2 formule. Een naam die is ontleend aan de gelijknamige studie die is uitgevoerd door het NEI-instituut in Amerika. Het ontstaan van de aandoening kan niet worden voorkomen. Meer info hierover is te vinden op gezonddichtbij.nl

Verklein het risico

  • Laat uw ogen regelmatig controleren, vooral als maculadegeneratie een familiekwaal is.
  • Rook niet.
  • Eet gezond met veel anti-oxidanten, zoals groenten, fruit en verse vis.
  • Vermijd voeding die rijk is aan verzadigde en transvetzuren (boter, harde margarine, volvette kaas, volle melkproducten), worst en rood vlees.
  • Een teveel aan UV-licht kan schadelijk zijn voor het oog, dus bescherm uw ogen tegen UV-straling d.m.v. een zonnebril die is voorzien van een UV-filter.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ziekte van Stargardt: Oogziekte (vorm van maculadegeneratie)Ziekte van Stargardt: Oogziekte (vorm van maculadegeneratie)De ziekte van Stargardt is de meest voorkomende vorm van erfelijke juveniele maculadegeneratie. De ziekte treft meestal…
Ouderenzorg: immobiliteit, slechthorendheid, slechtziendheidOnder de functionele beperkingen bij ouderen verstaan we o.a. immobiliteit, slechthorendheid en slechtziendheid. De gevo…
Leeftijdsgebonden maculadegeneratie: Preventie van oogziekteLeeftijdsgebonden maculadegeneratie: Preventie van oogziekteLeeftijdsgebonden maculadegeneratie is een veel voorkomende oogaandoening die zich meestal presenteert bij vijftigplusse…
OCT-onderzoek: Oogonderzoek - NetvliesscanOCT-onderzoek: Oogonderzoek - NetvliesscanOCT, wat staat voor “Optical Coherence Tomography” maakt het mogelijk om dwarsdoorsneden van het oog te maken. Het OCT-a…
Natte maculadegeneratie: Lekkende nieuwe bloedvaten in oogNatte maculadegeneratie: Lekkende nieuwe bloedvaten in oogMaculadegeneratie is een belangrijke oorzaak van gezichtsverlies bij patiënten boven de leeftijd van zestig jaar. Ongeve…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Maculadegeneratie, een ernstige oogaandoening"

Reacties

Bobby, 30-08-2010 21:51 #2
Kan dit ook veroorzaakt worden door een harde klap tegen het hoofd zoals bij een ongeval? Reactie infoteur, 31-08-2010
Hier is meer info:

http://www.medinova.com/medinova/onze-klinieken/kliniek-omc-haarlem

Hester E., 20-07-2010 15:11 #1
Mijn oogarts wil de operatie zo lang mogelijk uitstellen, zit een groot risico aan vast, aan de operatie wie heeft ervaring?

Infoteur: Robbie
Laatste update: 22-09-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Ouderdom
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!