InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > OCT-onderzoek: Oogonderzoek - Netvliesscan

OCT-onderzoek: Oogonderzoek - Netvliesscan

OCT-onderzoek: Oogonderzoek - Netvliesscan OCT, wat staat voor “Optical Coherence Tomography” maakt het mogelijk om dwarsdoorsneden van het oog te maken. Het OCT-apparaat maakt hoge resolutiebeelden van het netvlies en het centrale deel van het netvlies, de macula (gele vlek). Dankzij de macula ziet iemand scherp, waardoor lezen, gezichten herkennen en televisiekijken mogelijk is. Het principe van OCT is vergelijkbaar met een echo maar in plaats van lichtgolven, gebruikt het OCT-apparaat geluidsgolven.

Werkwijze OCT-onderzoek

Bij Optical Coherence Tomography maakt het toestel gebruik van infraroodstralen. Het apparaat stuurt deze stralen via de pupil naar de retina, de medische term voor "netvlies". Vervolgens kaatsen de verschillende lagen van het netvlies de stralen terug naar het apparaat. Hierdoor maakt het apparaat een dwarsdoorsnede van het netvlies dat opgebouwd is uit verschillende kleuren. Met OCT is het bovendien mogelijk om structuren zichtbaar te maken alsook metingen te verrichten. De nieuwste ontwikkeling in de OCT-technologie is de spectraal-domein OCT (SD-OCT). Dit beeldt netvliesstructuren nog gedetailleerder af. Uiteindelijk ziet de oogarts met de resultaten van een OCT dat er iets mis is, en ook waar de afwijking precies zit. Hij is eveneens in staat om met behulp van de OCT de afwijking in de gaten te houden en te kijken of de behandeling goed werkt.

Gebruik oogonderzoek

Macula-afwijkingen

Bij mogelijke problemen in het centrale gedeelte van het netvlies, schrijft de oogarts een OCT voor. Via het OCT-onderzoek is het opsporen van verschillende aandoeningen in de macula of gele vlek mogelijk. Enkele belangrijke aandoeningen zijn bijvoorbeeld:
  • Maculadegeneratie: Veroudering (slijtage) van de macula.
  • Maculagat: In het centrale netvlies zit er een gat.
  • Maculaoedeem (vocht): In de macula merkt de arts vocht op. Dit is te zien bij diabetes mellitus, vaatverstopping of ontstekingen.
  • Maculapucker (plooivorming): Op het centrale netvlies ligt er een vliesje waardoor het zicht vervormt.

Zenuwvezellaag van de oogzenuw

Het beoordelen van de dikte van de zenuwvezellaag van de oogzenuw is ook mogelijk met een OCT. Dit gebeurt bij patiënten met glaucoom of patiënten die lijden aan neurologische aandoeningen, zoals bijvoorbeeld multiple sclerose (chronische neurologische auto-immuunaandoening). De dikte van de binnenste netvlieslagen is dunner bij MS-patiënten dan bij niet-MS-patiënten. De lagen zijn eveneens geringer bij MS-patiënten met een doorgemaakte neuritis optica (ontsteking van de oogzenuw) dan bij patiënten die deze aandoening nog niet hebben gehad.

Voorste deel van het oog

Ook het voorste deel van het oog is in beeld te brengen met een voorsegment-OCT. Het detecteren van afwijkingen aan het hoornvlies, het regenboogvlies en de voorste oogkamer is dan mogelijk.

Tijdens de netvliesscan

Het OCT-onderzoek heeft een totale duurtijd van ongeveer vijf à tien minuten. De patiënt ervaart dit als niet belastend. Vooraf aan het onderzoek krijgen sommige patiënten druppels die de pupil doen vergroten. Dit is verschillend per patiënt en per onderzoek. Deze druppels werken na ongeveer vijftien minuten. Het zicht van de patiënt is hierdoor gedurende drie à vier uur wazig (wazig gezichtsvermogen). De patiënt dient eerst te gaan zitten voor een apparaat en dient zijn kin in een kinsteun te plaatsen met zijn hoofd tegen een band, net zoals bij een gewoon oogonderzoek gebeurt. Er verschijnt een groen lampje (kruisje) in het apparaat waar de patiënt naar moet blijven kijken tijdens het ganse onderzoek (fixatiepunt). De patiënt mag tijdens het onderzoek gewoon knipperen met de ogen, maar af en toe zal de oogarts (assistent) vragen om dat even niet te doen. Meestal maakt de arts meerdere foto’s van het oog. Doordat er geen contact is met het oog, voelt de patiënt niets van het onderzoek. De laserstralen zijn evenmin schadelijk voor het oog.

Na het onderzoek

Een patiënt is door de pupil verwijdende oogdruppels niet in staat om zelf met de auto te rijden. Daarom regelt hij best vervoer naar huis.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Natte maculadegeneratie: Lekkende nieuwe bloedvaten in oogNatte maculadegeneratie: Lekkende nieuwe bloedvaten in oogMaculadegeneratie is een belangrijke oorzaak van gezichtsverlies bij patiënten boven de leeftijd van zestig jaar. Ongeve…
Maculaoedeem: Zwelling door vochtophoping in de gele vlekMaculaoedeem: Zwelling door vochtophoping in de gele vlekMaculaoedeem is een zwelling of verdikking door vochtophoping in de gele vlek (macula). De macula is het deel van het oo…
Diabetische retinopathie: Oogaandoening door diabetesDiabetische retinopathie: Oogaandoening door diabetesDiabetische retinopathie is een complicatie van diabetes mellitus (suikerziekte). Door een te hoge bloedsuikerspiegel zi…
Leeftijdsgebonden maculadegeneratie: Centraal zicht vervaagtLeeftijdsgebonden maculadegeneratie: Centraal zicht vervaagtLeeftijdsgebonden maculadegeneratie (LMD) is een oogafwijking die het centrale gezichtsvermogen van meestal zestigplusse…
Maculagat: Verlies van centrale gezichtsvermogen in het oogMaculagat: Verlies van centrale gezichtsvermogen in het oogEen maculagat is een kleine opening die te vinden is in de macula. Dit deel van het oog is verantwoordelijk voor het cen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ClkerFreeVectorImages, Pixabay
  • http://www.oogartsen.nl/oogartsen/onderzoeken/optical_coherence_tomography_oct/
  • https://www.jeroenboschziekenhuis.nl/Publicaties/102457/Patienteninformatie-Patintenfolders?spec=101060

Reageer op het artikel "OCT-onderzoek: Oogonderzoek - Netvliesscan"

Infoteur: Miske
Laatste update: 25-09-2017
Subrubriek: Diversen
Special: Oogonderzoeken
Medische informatie…
Schrijf mee!