InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Mijn tandvlees is ontstoken, wat nu?

Mijn tandvlees is ontstoken, wat nu?

Ontstoken tandvlees, ook wel gingivitis genaamd, is een pijnlijk verschijnsel in de mond. Bij de meeste mensen zorgt ontstoken tandvlees niet voor serieuze klachten. Toch kan het gebeuren dat de ontsteking doorslaat op het kaakbot , daarom is het belangrijk om niet stil te zitten bij het constateren van ontstoken tandvlees.

Is mijn tandvlees ontstoken?

Ontstoken tandvlees is over het algemeen makkelijk te constateren. Het tandvlees is pijnlijk, rood en/of gezwollen. Tijdens het poetsen van de tanden of tijdens het eten kan het tandvlees gaan bloeden. Normaal en gezond tandvlees is roze van kleur, niet pijnlijk en bloedt niet tijdens het eten of poetsen.

Ontstaan ontstoken tandvlees

Tandvlees kan ontstoken raken door de komst van bacteriën. De mond zit van zichzelf al vol met bacteriën, dus per definitie zijn bacteriën niet schadelijk. Toch zijn er bepaalde bacteriën die wel schadelijk zijn. Deze schadelijke bacteriën zitten met name in tandplak. Tandplak is als het ware een laagje van bacteriën om je tanden heen. Behalve ontstoken tandvlees zorgt tandplak ook voor tandsteen en gaatjes in het gebit.
Manieren om tandplak te voorkomen:
  • Kauwgom
  • Flossen
  • Mondwater
  • Goed je tanden poetsen
  • Tandpasta met fluoride

Door tandplak goed aan te pakken kan je voorkomen dat je tandvlees ontstoken raakt. Mocht je al een keer eerder tandvlees ontsteking hebben gehad, is het al helemaal een goed idee om voorzorgsmaatregelen tegen tandplak te nemen.

Mondhygiëniste

Behalve eenvoudige handelingen die je thuis kan doen, zoals flossen, het gebruiken van mondwater en het kauwen van kauwgom, kan je ook regelmatig naar de mondhygiëniste gaan. De mondhygiëniste kan helpen om het tandvlees gezond te houden. Met gebruik van een pocketsonde kan de mondhygiëniste eenvoudig kleine ontstekingen in een vroeg stadium ontdekken.

Ontstoken tandvlees, wat nu?

Als je hebt vast gesteld dat je tandvlees ontstoken is, is het van belang dat je ondanks de pijn toch goed blijft poetsen en flossen. Als het niet de betere kant op gaat dan is het verstandig langs te gaan bij de tandarts of mondhygiëniste. De tandarts en de mondhygiëniste hebben de juiste apparatuur om je gebit goed schoon te maken en zo de bacteriën te verwijderen.

Gevolgen bij niks doen

Behalve dat ontstoken tandvlees op zichzelf pijnlijk en vervelend is, kan het nog vervelender worden. De ontsteking kan namelijk door slaan op het kaakbot. Door het doorslaan raakt het kaakbot ontstoken en wordt het bot langzaam afgebroken. Voordat de ontsteking doorslaat op het kaakbot tast het eerst het tandvlees nog verder aan tot dat het los begint te laten. Als de ontsteking dit stadium heeft bereikt noemen we het geen gingivitis meer, maar parodontitis.
© 2011 - 2019 Leveen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Mijn tandvlees is ontstoken, wat nu?"

Infoteur: Leveen
Gepubliceerd: 26-10-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!