InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ontstoken tandvlees

Ontstoken tandvlees

Ontstoken tandvlees Met een goede mondhygiëne houdt je jouw tanden, kiezen en tandvlees gezond. Je voorkomt daardoor dat je geen ontstoken tandvlees krijgt. En bovendien bevordert het de genezing van reeds ontstoken tandvlees. Waar moet je op letten om gezond tandvlees te krijgen en te behouden?

Goede mondhygiëne

Een zeer goede mondhygiëne houdt meer in dan twee keer per dag je tanden poetsen met een goede tandpasta (met voorkeur aan een tandpasta met fluoride). Gebruikt dagelijks een tandenstoker om de ruimten tussen je tanden en kiezen schoon te maken. Je kunt ook flosdraad gebruiken, maar dat is meer geschikt voor de kleine ruimte tussen je tanden en kiezen. Zo wordt je tandvlees weer helemaal zoals het hoort te zijn. Gezond tandvlees is zeer gemakkelijk te herkenen. Gezond tandvlees herken je namelijk aan een roze kleur. Tevens ligt het tandvlees strak om de tanden en bloedt het tandvlees niet als je de tanden en kiezen poetst.

Wanneer is je tandvlees ontstoken?

Je tandvlees is pas echt ontstoken als het een rode kleur krijgt, opgezwollen is of veel bloed als je de tanden en kiezen aan het poetsen bent. Je gehele tandvlees kan ontstoken zijn. Maar de ontsteking kan ook op een bepaald gedeelte zitten in je gebit. Als je tandvlees ontstoken is heb je vaak ook last van een slechte adem en vieze smaak in de mond. Het tandvlees is vaak zeer gevoelig als je het aanraakt, maar echt pijn doet het niet.

Wat is de oorzaak van ontstoken tandvlees?

Tandplak op de overgang van je tandvlees naar je tanden of kiezen en de plak die tussen je tanden en kiezen zit, veroorzaakt ontstoken tandvlees. Als de plak niet goed wordt verwijderd kunnen hierdoor de bacteriën de overhand gaan nemen. Deze bacteriën zitten in je plak en zorgen ervoor dat je tandvlees ontstoken raakt. Als je de tandplak niet verwijderd kan dit hard gaan worden en veranderen in tandsteen. Op dit tandsteen kan wederom weer plak gaan hechten, waardoor het tandvlees steeds meer ontstoken raakt. Er zijn bepaalde oplossingen om tandplak te herkennen. Één daarvan is de plakverklikker. Deze kauwtabletten zorgen ervoor dat de plak op je tanden verkleurt en zodoende dus zichtbaar wordt.

Wat zijn de risico’s als je niet doet met ontstoken tandvlees?

De risico’s van ontstoken tandvlees is voor elk mens verschillend. Door de ontsteking van je tandvlees kan je daaronder gelegen kaakbot flink aangetrast worden. Het kaakbot kan daardoor langzaam verdwijnen, waardoor je tanden en kiezen los komen te staan. Deze zeer vervelende soort van ontstoken tandvlees wordt paradontitis genoemd. Ga dan direct naar je tandarts.

Verhoogde kansen op ontstoken tandvlees bij zwangere vrouwen

Tijdens je zwangerschap heb je een veel grotere kans op het krijgen van ontstoken tandvlees. Door het wijzigen van je activiteiten van je hormonen reageert het tandvlees heel erg op de aanwezigheid van tandplak. Het is dan ook zeer belangrijk dat je meer aandacht besteed aan een goede mondhygiëne tijdens je zwangerschap. Als je alle plak goed verwijdert, levert je zwangerschap geen extra gevaren op voor het krijgen van ontstoken tandvlees.

Mijn tandvlees blijft ontstoken, wat nu?

Ontstoken tandvlees geneest enkel als je jouw kiezen en tanden met extra aandacht schoon houdt. Tweemaal per dag tandenpoetsen alleen is zeker niet goed genoeg om dit te bewerkstelligen. Het is belangrijk dat je al het tandplak tussen de tanden en kiezen goed weghaalt. Doe dat één keer per dag met tandenstokers of flosdraad. Heb je ondanks een goede mondhygiëne toch blijvende tandvleesproblemen, dan is het zeer verstandig of je tandarts te raadplegen of eventueel een mondhygiënist. Zij kunnen je hierbij beter begeleiden om er zo samen voor te zorgen dat je tandvleesproblemen snel zullen oplossen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.tandartsplein.nl
  • www.huidinfo.nl
  • www.allesoverhetgebit.nl

Reageer op het artikel "Ontstoken tandvlees"

Infoteur: Mayorfrits
Gepubliceerd: 13-05-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!