InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Luieruitslag: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaak

Luieruitslag: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaak

Luieruitslag: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaak Luieruitslag (ook wel luiereczeem of luierdermatitis genoemd) ziet er naar uit. De huid in het luiergebied kleurt rood. De huid wordt vochtig en begint daarna stuk te gaan. Luieruitslag komt voort uit irritatie van de huid. Ook kan er een infectie bijkomen. De uitslag komt het meeste voor op de billetjes, maar kan ook voorkomen op andere stukjes huid die bedekt worden door een pamper.

Symptomen

  • Rode huid in gebied van luier
  • Huid is vochtig
  • Huid is kapot
  • Huid is schraal

Als er een ontsteking bijkomt, is er vaak ook sprake van eczeem buiten het luiergebied. Bij luieruitslag is de kans op het krijgen van een infectie groter, omdat de huid al is geïrriteerd.

Oorzaak

De huid in het luiergebied is gevoelig, omdat die continue bedekt is. De plas en uitwerpselen van de baby maken de huid kwetsbaar en kunnen ook zorgen voor een geïrriteerde huid. Ook de wrijving van de pamper kan bijdragen aan luieruitslag. Het is een belangrijk een vieze luier snel te verschonen, want een vuile pamper verhoogt de kans op luieruitslag. Wanneer een baby diarree heeft, wordt de kans op het krijgen van luierdermatitis groter.

Diagnose

De diagnose is voor een arts niet moeilijk om te stellen. Het klinisch beeld bij de baby of peuter zegt genoeg. Dat houdt in dat de arts de klachten over de baby of peuter met je doorneemt en eventueel een lichamelijk onderzoek verricht bij het luiergebied van het patiëntje. Meestal is aanvullend onderzoek onnodig. Het is raadzaam om de huisarts te raadplegen wanneer de luieruitslag blijft aanhouden.

Behandeling en voorkomen van luieruitslag

Gebruik van katoenen luiers

Bekijk eerst of het nodig is om de baby of peuter vaker een schone luier aan te doen. Bij luieruitslag is het belangrijk om de pamper met uitwerpselen na de poepbeurt zo snel mogelijk te wisselen. Het is aan te raden om bijvoorbeeld dubbele katoenen luiers te gebruiken of andere luiers die veel nattigheid in zich opnemen. Katoenen luiers wasemen veel meer uit dan zogenaamde wegwerppampers. Kleine beetjes wasmiddel die in de luier achterblijven kunnen ook voor branderigheid zorgen. Als je de luiers hebt gewassen, is het belangrijk om ze na het wassen nog uit te spoelen in water. Voeg daar per liter een eetlepel azijn aan toe. Dit zorgt er voor dat de restanten zeep uit de luiers verdwijnen.

Het gebruik van zinkzalf

Bij het wisselen van de luier is het belangrijk om de billetjes niet elke keer helemaal te poetsen. Doe dit wel als het kind heeft gepoept. Het is beste is om de billetjes schoon te maken met water of nog beter: olijfolie of zonnebloemolie op een doekje. Boen niet te hard, want dat doet zeer op de al geïrriteerde billetjes. De irritatie kan daardoor toenemen. Dep de huid na het schoonmaken behoedzaam droog. Behandel luieruitslag met zinkzalf. Smeer deze zalf na elke luierwisseling op de rode billetjes. Deze zalf heeft een pijnstillende werking en bestrijdt daarnaast ook de jeuk. Ook weert de zinkzalf bacteriën en gisten. Een alternatief voor zinkzalf is het gebruik van zinkolie. Dit is aan te raden wanneer de huid kapot is. Als de irritatie aan de billetjes minder wordt, hoeft er niet meer bij elke luierwisselbuurt zinkzalf te worden gesmeerd. Als zinkzalf en zinkolie niet helpen, kan de huisarts een andere crème of olie voorschrijven.

Geen zeep of geparfumeerde doekjes gebruiken

Vermijd het bij luieruitslag om de billetjes van je baby of peuter schoon te maken met zeep of geparfumeerde doekjes. Deze producten verergeren de irritatie alleen maar.
Gerelateerde artikelen
Luiereczeem of luieruitslagAlle baby’s hebben er wel eens in meer of mindere mate last van: luiereczeem of luieruitslag. De huid in het luiergebied…
Luieruitslag, voorkomen en genezenLuieruitslag, voorkomen en genezenElke baby heeft het wel eens, luieruitslag. het is een veel voorkomend en vervelende uitslag op de plek waar de luier zi…
Luieruitslag: symptomen, oorzaak en behandeling bij een babyLuieruitslag: symptomen, oorzaak en behandeling bij een babyLuieruitslag bij een baby is een ontsteking van de huid in het luiergebied als gevolg van vooral de urine en ontlasting…
Luieruitslag bij je babyLuieruitslag bij je babyDit is een veel voorkomende aandoening bij baby's. Voor een baby is dit erg vervelend en geeft heel wat irritatie. Luier…
Kinderziektes genezen zonder apotheker: luieruitslag/eczeemKinderziektes genezen zonder apotheker: luieruitslag/eczeemLuieruitslag of luiereczeem komt voor bij elke baby en wordt veroorzaakt door contact met urine of ontlasting. De kruide…
Bronnen en referenties
  • http://www.centrumvoormoederenkind.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=4&Itemid=5
  • http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenfolders/NHGPatientenfolder/PF12.htm
  • http://www.huidarts.com/cgi-bin/patinfo.pl?cgifunction=form&fid=1029390133
  • http://www.mamaenzo.nl/baby/verzorging/luieruitslag
  • Boek ‘Wat mankeert mijn kind?’, onder redactie van Gerda Lameer-Engel, uitgeverij Terra, 2007

Reageer op het artikel "Luieruitslag: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaak"

Infoteur: Tina2011
Gepubliceerd: 12-05-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!