InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Luieruitslag, voorkomen en genezen

Luieruitslag, voorkomen en genezen

Luieruitslag, voorkomen en genezen Elke baby heeft het wel eens, luieruitslag. het is een veel voorkomend en vervelende uitslag op de plek waar de luier zit. De baby zal er onrustig door slapen en meer huilen dan normaal.

Wat is het precies?

Luieruitslag is een veel voorkomende aandoening bij baby's of kinderen die nog een luier dragen. De huid is geïrriteerd door het dragen van de luier en soms is de huid zelfs stuk. Luieruitslag is niet gevaarlijk maar wel onaangenaam voor uw baby.

Waar komt het door?

Luieruitslag begint vaak bij zure poep door opkomende tandjes of door diarree. De tere huid van de baby gaat hierdoor irriteren en wordt rood. Wanneer de huid geïrriteerd is of zelfs al kapot is doet dat pijn. Als er ontlasting of urine in de luier komt en raakt de zere huid zal dit gaan branden en zal je dit aan de baby merken. Ook het schuren van de luier kan de uitslag erger maken.

Wat kun je er aan doen?

  • Het is belangrijk dat de urine en ontlasting de kans niet krijgt de huid verder te irriteren. Zorg ervoor dat de baby regelmatig verschoond word.
  • Smeer de billen in met zinkzalf of zinkolie bij elke schone luier.(dit is te verkrijgen bij elke apotheek of drogist zonder recept)
  • Katoenen luiers geven eerder luieruitslag dan papieren luiers. Gebruik tijdelijk papieren luiers als je gewent bent katoenen luiers te gebruiken
  • Was tijdens het verschonen de billen met lauw water. Gebruik geen zeep of lotion doekjes.

Hoe kun je het voorkomen?

Luieruitslag is lastig te voorkomen. Je kunt ervoor zorgen dat je baby niet lang achter elkaar dezelfde luier aan heeft en zo niet in zijn eigen urine ligt. s' nachts is dit al lastig. Zorg ervoor dat je baby meteen verschoond word wanneer hij gepoept heeft. Krijgt hij toch last van rode billen of luieruitslag dan kun je de apotheker om advies vragen voor een andere crème.

Wanneer naar de huisarts?

Het is aan te raden naar de huisarts te gaan wanneer het na een paar dagen nog niet beter word, of als het erger word. Wanneer er rode 'pukkeltjes' ontstaan is de kans groot dat het geen luieruitslag is maar een schimmelinfectie. Ook dan is het aan te raden naar de huisarts te gaan. De huisarts schrijft een zalfje voor en binnen een paar dagen zal het genezen.
Als het kind op meerdere plekken uitslag heeft, als de uitslag 'schilverig' is, als er blaasjes ontstaan, als er vlak om de uitslag heen blaasjes te zien zijn of als het kind andere symptomen heeft waar je zorgen over hebt is het verstandig om langs de huisarts te gaan.
© 2011 - 2019 Nice, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Luieruitslag: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakLuieruitslag: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakLuieruitslag (ook wel luiereczeem of luierdermatitis genoemd) ziet er naar uit. De huid in het luiergebied kleurt rood.…
Luieruitslag bij baby'sLuieruitslag bij baby'sLees hier alles over luieruitslag en wat je er tegen kunt doen. Hier kun je de oorzaken van luieruitslag vinden.
Luieruitslag van je baby genezenLuieruitslag van je baby genezenLuieruitslag is een veel voorkomende aandoening bij baby en peuters tot 2 jaar. Je kind zal last gaan krijgen van rode,…
Sudocrem: niet alleen geschikt voor baby'sSudocrem: niet alleen geschikt voor baby'sDe markt voor babyverzorgingsproducten is onverzadigbaar. Omdat baby’s andere producten nodig hebben dan volwassenen en…
Luieruitslag bij je babyLuieruitslag bij je babyDit is een veel voorkomende aandoening bij baby's. Voor een baby is dit erg vervelend en geeft heel wat irritatie. Luier…

Reageer op het artikel "Luieruitslag, voorkomen en genezen"

Infoteur: Nice
Laatste update: 16-08-2011
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!