InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Luieruitslag baby: preventie en behandeling

Luieruitslag baby: preventie en behandeling

Luieruitslag baby: preventie en behandeling Een veel voorkomend en vervelend kwaaltje bij baby’s is luieruitslag, ook wel luiereczeem genoemd. Luieruitslag bij een baby ontstaat omdat de beschermlaag van de huid nog in volle ontwikkeling is. Dit heeft als gevolg dat er huidirritaties of infecties ontstaan, waarbij de billetjes van je kleine spruit rood worden. Vocht is de belangrijkste oorzaak van de geïrriteerde babybilletjes omdat het de huid vatbaar maakt voor irritaties. De beste remedie tegen luieruitslag is uiteraard dit te voorkomen. Dit lukt wanneer je enkele maatregelen ter preventie in acht neemt. Indien het toch te laat is, dan bestaan er enkele tips en zalfjes om je baby te kunnen helpen.
Bron: Amyelizabethquinn, PixabayBron: Amyelizabethquinn, Pixabay

Wat is luieruitslag en hoe ontstaat het?

Luieruitslag komt frequent voor bij baby’s omdat hun huid nog erg kwetsbaar is na de geboorte. De natuurlijke beschermlaag om irritaties te voorkomen is namelijk nog in volle ontwikkeling. Heel kenmerkend zijn de rode billetjes van je baby. Luieruitslag kan ontstaan wanneer de eerste tandjes doorbreken. Baby’s hebben dan een dunnere ontlasting met een onmiddellijk effect op de babyhuid. Vocht (urine of ontlasting) is een andere oorzaak van rode billetjes. Vocht tast immers de beschermlaag aan waardoor de huid gevoeliger wordt voor irritaties en infecties. Andere oorzaken zijn bacteriën in de luiers, luiers die schuren tegen de huid of een (allergische) reactie op nieuwe voeding of een babylotion.

Preventie of voorkomen van luieruitslag

De beste remedie om luieruitslag te vermijden, is ervoor te zorgen dat je het tijdig kan voorkomen. Enkele regels kunnen je al een heel eind op weg zetten in het voorkomen van luieruitslag. Een eerste preventietip is het regelmatig verversen van de luier. Doe dit na elke maaltijd of wanneer je merkt dat je kindje heeft geplast of ontlast. Kindjes die een vochtige luier blijven dragen, hebben namelijk meer kans op de ontwikkeling van rode billetjes. Het kan zelfs geen kwaad om je baby af en toe met blote billen te laten liggen, zodat deze goed kunnen drogen. Daarnaast kan je ook uitkijken naar vochtabsorberende wegwerpluiers die daarbovenop nog een beschermende binnenlaag hebben. Deze luiers houden de babyhuid langer droog waardoor de kans op huidirritatie fors afneemt. Het is zo dat wegwerpluiers meer afval genereren, maar katoenen luiers zorgen dan weer voor een groter waterverbruik en waterverontreiniging. Een andere tip is om katoenen luiers te wassen met een product zonder parfum. Dit zou namelijk een allergie kunnen opwekken, met huidirritatie als gevolg. Tot slot kan je na het verversen van een luier een beschermende crème of olie aanbrengen ter voorkoming van huidirritatie. Op deze manier bescherm je de huid tegen irriterende stoffen zoals urine en ontlasting. Uierzalf laat je best achterwege omdat deze zalf de huid kan irriteren.

Bron: Vera Kratochvil, PublicDomainPicturesBron: Vera Kratochvil, PublicDomainPictures

Behandeling

Luieruitslag is in de meeste gevallen op te lossen met regelmatige verschoning. Ook doe je er goed aan om de billetjes droog te houden en af en toe in te smeren met een waterafstotende zalf of pasta. Indien je in de mogelijkheid bent, dan kan je je baby perfect zonder luier laten liggen. Indien de luieruitslag toch langer blijft duren, dan kan je best langsgaan bij de huisarts. Hij kan dan vaststellen of je baby eventueel een schimmel- of bacteriële infectie heeft opgelopen. In het laatste geval zal je baby dan geholpen worden met een antibioticum. Een zeer efficiënt werkend geneesmiddel is Daktozin®. Het is aangewezen bij de behandeling van luierdermatitis, zowel voor de droge en vochtige vorm van huidontsteking bij baby’s en peuters. Bij een juiste behandeling en medicatie verdwijnt de luieruitslag heel snel.

Het gevaar van luiereczeem

Luieruitslag is niet gevaarlijk. Wel is het pijnlijk en kan je baby er heel erg van huilen en verdrietig zijn. Het is vooral pijnlijk wanneer de geïrriteerde en beschadigde plekjes opnieuw in contact komen met urine of ontlasting (vocht).

Luieruitslag baby: weetjes

  • Luieruitslag kan ook worden veroorzaakt door de overgang van borstvoeding naar flesvoeding, maar eveneens van flesvoeding naar vaste voeding.
  • Een dun laagje billenzalf volstaat om de huid te laten genezen. Een dikke laag is dus helemaal niet nodig.
  • Kokosolie kan ingezet worden bij de behandeling van luieruitslag. Je doet dit heel eenvoudig door kokosolie aan te brengen op de geïrriteerde huid. Kokosolie kan eveneens een oplossing zijn om jeuk tegen te gaan. Een beetje honing uitstrijken op de billen van je baby kan ook helpen om eczeem te behandelen. Het nadeel is wel dat honing vrij plakkerig is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Luieruitslag: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakLuieruitslag: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakLuieruitslag (ook wel luiereczeem of luierdermatitis genoemd) ziet er naar uit. De huid in het luiergebied kleurt rood.…
Luiereczeem of luieruitslagAlle baby’s hebben er wel eens in meer of mindere mate last van: luiereczeem of luieruitslag. De huid in het luiergebied…
Luieruitslag bij baby'sLuieruitslag bij baby'sLees hier alles over luieruitslag en wat je er tegen kunt doen. Hier kun je de oorzaken van luieruitslag vinden.
Luieruitslag: symptomen, oorzaak en behandeling bij een babyLuieruitslag: symptomen, oorzaak en behandeling bij een babyLuieruitslag bij een baby is een ontsteking van de huid in het luiergebied als gevolg van vooral de urine en ontlasting…
Kinderziektes genezen zonder apotheker: luieruitslag/eczeemKinderziektes genezen zonder apotheker: luieruitslag/eczeemLuieruitslag of luiereczeem komt voor bij elke baby en wordt veroorzaakt door contact met urine of ontlasting. De kruide…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Dinhnguyenungdung0, Pixabay
  • Wikipedia, https://nl.wikipedia.org/wiki/Luieruitslag, 21 september 2015
  • Farmaceutischezorg.mypharma.be, http://farmaceutischezorg.mypharma.be/nl/default/1009637/Zelfzorgteksten/Luieruitslag.aspx, 21 september 2015
  • Mamaenzo.nl, http://www.mamaenzo.nl/baby/verzorging/luieruitslag, 21 september 2015
  • Minlinderarts.nl, http://mijnkinderarts.nl/ziekten/huid/luieruitslag/, 21 september 2015
  • Zwitsal.be, http://www.zwitsal.be/article/detail/413392/luieruitslag-wat-doe-je-eraan-, 21 september 2015
  • Afbeelding bron 1: Amyelizabethquinn, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Vera Kratochvil, PublicDomainPictures

Reageer op het artikel "Luieruitslag baby: preventie en behandeling"

Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 04-03-2018
Subrubriek: Kinderen
Special: Babyverzorging
Medische informatie…
Schrijf mee!