InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Tandvleesontsteking: Oorzaken, symptomen en gevolgen

Tandvleesontsteking: Oorzaken, symptomen en gevolgen

Tandvleesontsteking: Oorzaken, symptomen en gevolgen Tandvleesontsteking is een aandoening die ontstaat ten gevolge van tandplak in de overgangslijn tussen de tand en het tandvlees. De aandoening kan nare gevolgen hebben als ze niet tijdig wordt behandeld.

Symptomen

Wie last heeft van tandvleesontsteking zal verschillende klachten ondervinden. Het tandvlees zal roder kleuren, vooral langs de randen. Normaal gezond tandvlees is lichtroze van kleur, ontstoken tandvlees krijgt een rode kleur. Het tandvlees kan ook gezwollen zijn en glanzen. Ontstoken tandvlees zal sneller bloeden, bijvoorbeeld bij het tanden poetsen. Sommige patiënten ervaren ook pijn, en een slechte adem of smaak in de mond.

De oorzaak

De oorzaak van tandvleesontsteking of gingivitis is tandplak, vooral in de overgangslijn tussen de tanden en het tandvlees. Als het tandplak lang blijft zitten, zal het de ontsteking veroorzaken, omdat het verandert in tandsteen. Tandsteen kan niet zo eenvoudig verwijderd worden, dus blijft het zitten en is het een broeihaard voor bacteriën.

Sommige factoren, zoals zwangerschap en diabetes, kunnen de kans op een tandvleesontsteking vergroten. Diabetespatiënten en zwangere vrouwen zullen dus extra aandacht moeten besteden aan hun mondhygiëne om een ontsteking te vermijden.

Ook het gebruik van geneesmiddelen kan tandvleesontsteking bevorderen. Sommige geneesmiddelen remmen de speekselproductie, terwijl speeksel zorgt voor het verminderen van bacteriën in de mond. Minder speeksel leidt dus tot meer bacteriën en een hoger risico op gingivitis. Andere medicijnen, bijvoorbeeld tegen epilepsie, stimuleren de groei van het tandvlees waardoor het grondig reinigen van de tanden moeizamer gaat, en er meer tandplak op het gebit blijft zitten.

Naast tandplak zijn er nog een aantal oorzaken van tandvleesontsteking, die echter in mindere mate voorkomen: een ingeklemd gebitselement, een schimel- of virusinfectie of vitaminetekort kunnen aan de basis liggen van gingivitis.

Sommige patiënten krijgen tandvleesontsteking naar aanleiding van een allergische reactie op tandpasta, kauwgom of tandheelkundige producten zoals vullingen.

Behandeling

Allereerst kan tandvleesontsteking vermeden worden door een goede mondhygiëne: 2 maal per dag grondig de tanden poetsen en daarbij aandacht schenken aan de overgang van de tanden naar het tandvlees kan veel problemen voorkomen. Ook de zone tussen 2 tanden verdient uw aandacht, reinig deze regelmatig met flosdraad.

Tandsteen, verharde tandplak, moet verwijderd worden door de tandarts. Bij tandvleesontsteking zal de tandarts alle tandplak en tandsteen van het gebit verwijderen. Eventueel moet nadien een mondspoeling op basis van chloorhexidine gebruikt worden om de mond grondig te ontsmetten.

Gevolgen van tandvleesontsteking

Tandvleesontsteking kan in verregaande vorm nare gevolgen hebben. De gingivitis kan overgaan in parodontitis, een diepere ontsteking die niet alleen het tandvlees, maar ook het onderliggende bot aantast. Dit bot zorgt voor het vasthouden van de tanden, en als het aangetast wordt zullen de tanden losser komen te staan.
Gerelateerde artikelen
Ontstoken tandvlees (gingivitis)Is uw tandvlees mooi roze en bloedt het nooit? Dan heeft u gezond tandvlees! Bij de meeste mensen is dit echter helaas n…
Tandvleesontsteking verhelpen, behandeling en pijnTandvleesontsteking verhelpen, behandeling en pijnTandvleesontsteking verhelpen, behandelen, gingivitis, bloedend tandvlees en pijn. Meer dan de helft van de bevolking he…
Tips voor gezond tandvlees, dat niet bloedt en ontstoken isTips voor gezond tandvlees, dat niet bloedt en ontstoken isProblemen met je tandvlees. Sommigen hebben er nooit last van en anderen tobben er hun hele leven mee. Gelukkig is er he…
Gebitsverzorging bij honden en kattenGebitsverzorging bij honden en kattenHet gebit van honden en katten heeft regelmatige verzorging nodig. Dieren hebben minder last van gaatjes dan mensen, maa…

Reageer op het artikel "Tandvleesontsteking: Oorzaken, symptomen en gevolgen"

Infoteur: Juliedr
Gepubliceerd: 21-02-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!