InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Tandvleesontsteking verhelpen, behandeling en pijn

Tandvleesontsteking verhelpen, behandeling en pijn

Tandvleesontsteking verhelpen, behandeling en pijn Tandvleesontsteking verhelpen, behandelen, gingivitis, bloedend tandvlees en pijn. Meer dan de helft van de bevolking heeft wel eens te maken met een tandvleesontsteking. Een ontsteking aan het tandvlees kan overgaan in parodontitis, waarbij kaakbot wordt afgebroken. Hoe kan dit voorkomen worden?

Wat is een tandvleesontsteking?

Tandplak, ook wel tandplaque genoemd, is een dun laagje dat zich op tanden en kiezen hecht. Tandplak bestaat uit voedselresten en bacteriën, vermengd met slijm. De bacteriën breken bepaalde koolhydraten en suikers af tot een zuur. Dit zuur tast de tanden en kiezen op den duur aan. Wanneer tandplaque langer tijd blijft zitten, wordt het hard, en wordt dan tandsteen genoemd. Tandsteen heeft een ruw oppervlakte, waardoor nieuwe plak zich makkelijker hecht.

Pockets

Tandvlees ligt strak tegen de tanden en kiezen aan. Er is een hele kleine opening tussen tanden en tandvlees, dit wordt een pocket genoemd. Deze pochet is 1 tot 3 millimeter diep wanneer het tandvlees gezond is.

Tandplak hecht zit aan de tandvleesrand waardoor bacteriën namelijk de pocket binnendringen. Daar veroorzaken ze een ontsteking. Als gevolg hiervan gaat het tandvlees opzwellen en komt wat losser te staan. De pocket wordt dieper. Een pocket van meer dan 4 millimeter is in de meeste gevallen parodontitis, waarbij de afbraak van steunweefsel steeds verder gaat. Uiteindelijk zal ook kaakbot verdwijnen en tanden en kiezen komen los te staan en vallen uit. Het is dus belangrijk om een tandvleesontsteking, het voorstadium van paradontitis, goed te behandelen. Een tandvleesontsteking wordt ook wel gingivitis genoemd.

Tandvleesontsteking verhelpen

Een tandvleesontsteking is te herkennen aan gezwollen tandvlees dat een rode kleur heeft. Het tandvlees staat wat los en ziet er slap uit. Dit kan aan het hele gebit voorkomen, maar soms ook aan één tand of kies.

Belangrijk is om de pocket goed schoon te krijgen, oftewel het tandvleesrandje. De tandenborstel wordt schuin tegen de tandvleesrand gezet en met een draaiende beweging wordt er gepoetst. De haren van de borstel moeten hierbij de pocket binnendringen. Hierbij moet er van rood naar wit worden gepoetst: beginnend op het tandvlees dat gemasseerd wordt door de borstel, en langzaam naar de tand of kies toe. De borstel staat hierbij in een hoek van 45 graden.

Naast poetsen, twee tot driemaal per dag, wordt de ruimte tussen de tanden en kiezen schoongemaakt door middel van tandenstokers, ragertjes of flosdraad. Dit gebeurt eens per dag. Ter ondersteuning kan er eenmaal tot tweemaal per dag gespoeld worden met een chloorhexidine-oplossing. Dit wordt gedurende zeven dagen gebruikt, daarna stopt men met spoelen.

Tandvlees doet pijn en bloed

De eerste dagen zal het tandvlees meer pijn gaan doen en heviger gaan bloeden. Mensen zijn dan snel geneigd te stoppen met de mondverzorging, om het tandvlees te ontzien. Dit is echter een verkeerde keuze: de mondverzorging moeten worden doorgezet. Het bloeden zal na 7 tot 14 dagen stoppen. De pijn kan tijdens het poetsen zeer ernstig zijn, waarbij de tranen in de ogen springen. De pijn zal ook na een aantal dagen afnemen. Bij veel pijn zal men merken dat er gekwijld wordt tijdens het tanden poetsen. Uit voorzorg kan er een handdoek of een bakje onder de kin worden gehouden. Het gebruik van Paradontax, een speciale tandpasta, is aan te bevelen. Een nadeel van deze tandpasta is de kleur, waardoor bloedingen minder snel gezien worden.

Wanneer na 14 dagen de pijn en het bloeden niet is afgenomen, is dit een teken dat de tandvleesontsteking overgegaan is in parodontitis. In dit geval zal de mondhygiëniste de boel schoon moeten maken. In ernstige gevallen zal een paradontoloog een flapoperatie uitvoeren.
Gerelateerde artikelen
Mijn tandvlees bloedt, hoe komt dat?Mijn tandvlees bloedt, hoe komt dat?Bloedend tandvlees kan plotseling de kop opsteken, maar bloedend tandvlees kan ook chronisch zijn. Hoe komt het dat je t…
Ontstoken tandvlees (gingivitis)Is uw tandvlees mooi roze en bloedt het nooit? Dan heeft u gezond tandvlees! Bij de meeste mensen is dit echter helaas n…
Ontstoken tandvlees doet pijnOntstoken tandvlees doet pijnWanneer tandvlees ontstoken is, kan het flink pijn doen. Daarnaast is het rood, gezwollen en kan ook bloeden. Een tandvl…
Mondproblemen bij de hond herkennen en verhelpenMondproblemen bij de hond herkennen en verhelpenMondproblemen komen veel voor bij honden. Deze problemen hebben verschillende fases, met elk hun eigen kenmerken. Honden…

Reageer op het artikel "Tandvleesontsteking verhelpen, behandeling en pijn"

Reacties

Nico Wesseling, 26-11-2012 11:30 #3
Ik gebruik medicijnen en sindsdien heb ik veel last van geïrriteerd tandvlees. Wat kan ik er aan doen om het kwijt te raken en wat voor een tandpasta gebruiken met poetsen?

Wout, 13-06-2012 17:26 #2
Hallo. Mijn tandvlees is ontstoken. Ik ben bang dat men tanden er uit gaan vallen. Wat moet ik nu doen?
Groetjes Wout

Sara, 27-10-2011 21:58 #1
Eindelijk! Hier heb ik iets aan! Ik heb al een week last en helse pijnen met poetsen, maar nergens een goed behandelplan of inschatting van de duur kunnen vinden! Heel hartelijk dank voor deze onwijs bruikbare tips! Reactie infoteur, 28-10-2011
Blijf in ieder geval de tips opvolgen voor een goede mondhygiene. Mocht het niet verbeteren, laat het tandvlees dan nakijken door een tandarts of mondhygieniste.

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 10-08-2011
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!