InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Ziekte: Beenmergkanker

Ziekte: Beenmergkanker

Ziekte: Beenmergkanker Ieder jaar zijn er zo'n 860 mensen die aan beenmergkanker lijden. Je moet er snel bij zijn, anders dan loopt het niet goed af. Lees hieronder meer over beenmergkanker.

De ziekte beenmergkanker

Beenmerg

Beenmerg is het weefsel wat aan de binnenkant van je botten zit. Dit wordt ook wel de mergholten genoemd. Het beenmerg vormt voortdurend stamcellen. De stamcellen produceren dan vervolgens rode- en witte bloedlichaampjes en bloedplaatjes.

Beenmergkanker

Er zijn 2 verschillende vormen beenmergkanker. Dit zijn 'de ziekte van Kahler (multipel myeloom)' en 'de ziekte van Waldenström (macroglobulinemie)'. De verzamelnaam van verschillende soorten beenmergkanker is 'leukemie'. Leukemie ontstaat in het beenmerg. Het bindweefsel van het beenmerg is de voedingsbodem voor de bloedstamcellen.

In gezond beenmerg worden dagelijks 70 miljard tot 100 miljard witte bloedcellen geproduceerd. Bij een ontsteking of infectie kan de productie van witte bloedcellen veel hoger liggen. Leukemie ontstaat doordat er ongecontroleerde, ongewenste vermenigvuldiging van jonge niet-rijpe bloedcellen optreed. Dit hele proces wordt in gang gezet door beschadiging van het DNA in een enkele niet-rijpe cel. De oorzaak is hiervan niet bekend. Deze niet-rijpe cel vermenigvuldigt zich heel snel. De jonge cellen die hierbij ontstaan kunnen niet goed uitrijpen tot normale gezonde witte bloedcellen. Dit worden leukemie-cellen genoemd. Deze cellen worden ook wel 'blasten' genoemd.

Als er veel leukemie-cellen in het beenmerg, is er veel minder ruimte over voor gezonde witte bloedcellen. Hierdoor ontstaat er een tekort aan rode bloedcellen en bloedplaatjes, en dus is er kans op bloedarmoede. Door het tekort aan witte bloedcellen is er een grote kans op infecties. De blasten verspreiden zich door de bloedbanen naar andere organen. Dit kunnen zijn: lymfeklieren, lever en de mild.

Soorten bloedcellen

  • Rode bloedcellen zorgen voor de zuurstof transport van de longen naar de weefsels in het lichaam. Als je een tekort hebt aan rode bloedcellen, dan wordt dat bloedarmoede genoemd. Dit kan leiden tot kortademigheid, duizeligheid, en vermoeidheid.
  • Witte bloedcellen zijn deel van het immuunsysteem. Witte bloedcellen zijn essentieel voor het ontstaan van een goede afweerreactie voor bacteriën en virussen.
  • De bloedplaatjes zijn er voor een goede bloedstolling. Als je een tekort aan bloedplaatjes hebt, kunnen er heel makkelijk bloedingen optreden.

Behandeling

De behandeling voor acute leukemie is in eerste instantie chemotherapie. Hierdoor wordt de celdeling geremd. Het wordt ingediend door een infuus. Voor een goede behandeling zijn er meerdere chemokuren nodig. Het duurt ongeveer 4 tot 6 weken. de eerste 5 tot 7 dagen wordt de chemo toegediend. De chemokuur remt niet alleen zieke bloedcellen, maar ook de goede bloedcellen. Er kunnen hierdoor infecties, bloedarmoede en bloedingen optreden. Om dit zo veel mogelijk te voorkomen wordt er uit voorzorg anti-biotica toegediend en moet je je aan dieetregels houden. Als je koorts krijgt, krijg je een extra behandeling anti-biotica. Je krijgt regelmatig transfusies toegediend. Helaas kan door deze behandeling ook misselijkheid, braken en onvruchtbaarheid optreden.

Regelmatig wordt er gekeken of de leukemie weg is. Dit heet remissie beoordeling. Om naar huis te mogen, moet je een goed herstel hebben van de bloedwaarden en moet je genoeg kunnen eten en drinken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beenmergkanker: symptomen, klachten, oorzaak en behandelingBeenmergkanker: symptomen, klachten, oorzaak en behandelingEr worden twee vormen beenmergkanker onderscheiden: De ziekte van Kahler (multipel myeloom) en de ziekte van Waldenström…
Ziekte van Kahler: Kanker van het beenmerg of botkankerZiekte van Kahler: Kanker van het beenmerg of botkankerDe ziekte van Kahler is een vorm van botkanker of eigenlijk beenmergkanker, waarbij er tumoren van plasmacellen in het b…
Alle soorten leukemie: de symptomen, oorzaken en behandelingAlle soorten leukemie: de symptomen, oorzaken en behandelingIn dit artikel ga ik beschrijven welke soorten leukemie er zijn en wat de mogelijke oorzaken zijn en de behandelingen di…
Acute Lymfatische Leukemie (ALL)ALL is een acute vorm van leukemie. Hierbij ontstaat er een woekering van lymfatische cellen in het bloed en beenmerg. D…
Leven met kanker: BeenmergkankerLeven met kanker: BeenmergkankerJaarlijks kampen 860 mensen met beenmergkanker, waarvan er twee typen bestaan. Over de oorzaken tast men nog in het duis…
Bronnen en referenties
  • http://www.leukemie.nl/5

Reageer op het artikel "Ziekte: Beenmergkanker"

Reactie

Jbbmaas, 01-12-2013 15:40 #1
Ik heb polycythaemia. Vera heeft dit ook met witten bloedcellen te maken?

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 19-11-2016
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!