InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Ziekten: Kanker

Ziekten: Kanker

Ziekten: Kanker Af en toe merk je wat op aan je lichaam wat je niet vaker hebt gezien. Je gaat je allerlei dingen in je hoofd zitten halen, en bedenken dat het zou kunnen zijn.

Kanker

Meest voorkomende kanker in Nederland

Huidkanker is de meest voorkomende kanker in Nederland. Kanker is een abnormale groei van cellen op een ongecontroleerde en onvolspelbare wijze. Ook zijn er in nederland jaarlijks zo'n 30.000 nieuwe patiënten met een basaalcelcarcinoom bijgekomen. Ook borstkanker is één van de veel voorkomende ziektes wat in 2006 12.416 vrouwen en 79 mannen trof. Het is bij mannen een zeldzame aandoening, dat is niet zo bij vrouwen. Je kan het zien als 150 vrouwen tegenover 1 man. Er bestaan nog meer verschillende soorten kanker zoals: Alvleesklierkanker, Baarmoederkanker, Dikkedarmkanker, Eierstokkanker, Longkanker, Maagkanker, Nierkanker, Slokdarmkanker, Prostaatkanker etc.

Niet meer te genezen

Ongeveer de helft van de mensen die kanker krijgen, zullen waarschijnlijk niet meer kunnen genezen. Als je dat van de arts te horen hebt gekregen, dan betekent dat niet dat je op korte termijn zult overlijden. Je kan je gaan richten op de leuke dingen die je ooit nog in je leven wilde doen, met vrienden en familie.

Behandeling

Gelukkig kan kanker steeds beter behandeld kan worden, maar wetenschappelijk onderzoek is niet alleen gericht op langdurige overleving. Ook de kwaliteit van leven van kankerpatiënten is verbetert in de afgelopen jaren. Vroeger was bij borstkanker een amputatie onvermijdelijk. Er was toen maar ongeveer 50% overlevingskans, maar dat is gelukkig verandert.

Wat te doen om gezond te blijven?

We hebben eten, drinken en lucht nodig om te overleven. Het belangrijkste is lucht omdat we geen 5 minuten zonder kunnen. Epidemiologische onderzoeken hebben aangetoond dat door roken, onevenwichtige voeding, alcoholmisbruik, contact met bepaalde chemische stoffen, en overmatige blootstelling aan zonnestralen een groot risico bestaat om kanker te krijgen. Daarom is het belangrijk om díe dingen niet te vaak te doen. Ook erg belangrijk is het eten van groenten en fruit, water drinken en 2 tot 3 keer in de week te sporten.

Gevolgen op lange termijn

  • Vermoeidheid
  • Lymfoedeem
  • Dun haar
  • Littekens
  • Onvruchtbaarheid

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Kanker.be
  • http://kwfkankerbestreiding.nl/

Reageer op het artikel "Ziekten: Kanker"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 06-10-2016
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!