InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Huidkanker: Basalioom

Huidkanker: Basalioom

Huidkanker: Basalioom Basalioom is één van de meest voorkomende kanker. Deze vorm van kanker is vrijwel nooit levensbedreigend. Het komt voor op delen van het lichaam die veel zijn blootgesteld aan de felle zon.

Huidkanker

Basalioom

Jaarlijks worden er bij 20.000 mensen basalioom vastgesteld. Ieder jaar komen er weer meer mensen bij. Basalioom kan een bultje of zweer zijn, maar ook een wondje die niet geneest en elke keer open gaat en gaat bloeden. Vaak kunnen ze niet uitzaaien maar kunnen wel snel uitbreiden. Het komt voor bij ongeveer 95% van mensen boven de 40 jaar. Er kan een operatie plaatsvinden om de huidkanker weg te laten halen. Na de behandeling kan het zijn dat de basalioom terugkomt op een andere plek. Een bezoek aan de dokter is daarna altijd nodig.

Verschijnselen

  • Langzaam groeiend huidskleurige of licht bruin bultje
  • Er komt een ongeneselijk wondje in het midden van het bultje die langzaam groter wordt
  • Jeuk
  • Pijn
  • Glanzend bultje

Behandeling

In de meeste gevallen wordt er een plaatselijke verdoving gegeven met de operatie. De basalioom wordt chirurgisch verwijderd waarbij ook rekening wordt gehouden met je cosmetische resultaat. Andere technieken die gebruikt kunnen worden om de basalioom te kunnen verwijderen zijn:
  • Cryochirurgie
  • Radiotherapie
  • Curettage en Coagulatie
  • Celdodende zalf door Fluorouracil of Imiquimod

Controle

Het is erg belangrijk om om de 5 jaar voor controle naar de dokter of dermoloog. Na de behandeling zouden de basaliomen ook nog elders op het lichaam kunnen ontstaan, daar moet je goed op letten. De kans is ongeveer 3 - 5% dat de basalioom terugkomt, en het ligt er natuurlijk net aan welke techniek er is gebruikt.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.chirurgen-antwerpen.be/OB_huidafwijkingen.pdf
  • http://www.ikazia.nl/site/loader/loader.aspx?DocumentID=a65ef3d0-a29f-456c-88fc-5347681692ad

Reageer op het artikel "Huidkanker: Basalioom"

Reactie

Gisele, 28-05-2013 10:27 #1
Er is bij ook een basalioom vastgesteld die in augustus verwijderd zal worden. Ik ga in juli nog met verlof naar Spanje. Mag ik nog zonnebaden?

Mvg
Gisele

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 22-02-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!