InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Wat is een maagzweer

Wat is een maagzweer

Soms kan er in het slijmvlies van de maag een soort wondje ontstaan. Dit is een maagzweer. Meestal zit de maagzweer net buiten de maag, in het begin van de twaalfvingere darm. Dit wordt wel een maagzweer genoemd. Soms zit de zweer wel in de maag.

Wat zijn de verschijnselen van een maagzweer.

Iemand die een maagzweer heeft, krijgt op den duur klachten. De klachten die bij een maagzweer horen zijn:
  • pijn in de bovenbuik.
  • de pijn is s'nachts erger.
  • de pijn vermindert als je wat eet.
  • brandend maagzuur
  • misselijkheid
  • opgeblazen gevoel

Soms komt het voor dat zo'n zweer gaat bloeden. Dit bloed komt in de darmen terecht en wordt daar verteerd. Hierdoor word de ontlasting gitzwart. Ook stinkt de ontlasting heel anders dan anders.
Het kan ook voorkomen dat u bloed moet overgeven.
Als u bloed moet overgeven, of als uw ontlasting gitzwart is, moet u direkt contact openemen met een huisarts.

Hoe ontstaat een maagzweer

Een maagzweer ontstaat door verschillende factoren. Hij wordt het meest veroorzaakt door een bacterie, de Helicobacter pylori, die in het maagslijmvlies zit.
Ook door het gebruik van pijnstillers zoals, Diclofenac, Naproxen of Ibuprofen en/of bloedverdunners kunnen er maagzweren ontstaan. Deze maken het slijmvlies kwetsbaar.
Kan kan maagzuur een rol spelen in het ontstaan van een maagzweer. Roken en alcohol stimuleren de maag in de aanmaak van maagzuur. Ook dit irriteert het slijmvlies.

Adviezen bij een maagzweer

Als u een maagzweer heeft zou u moeten stoppen met roken en/of geen alcohol meer drinken. Doordat de pijn bij een maagzweer verminderd als er wat gegeten wordt, kan u het beste een aantal kleien maaltijden per dag nemen in plaats van 2 of 3 grotere maaltijden.
U hoeft geen speciaal dieet te volgen, maar als u merkt dat er bepaalde voedinngsmiddelen zijn die niet goed verdraagt kunt u deze beter vermijden. Meestal is dat het geval bij vet of sterk gekruid eten, koffie of koolzuurhoudende dranken, pepermunt of chocolade.

Medicijnen

Als u een maagzweer heeft en de Helicobacter poylori bacterie is ook aanwezig in uw maagslijmvlies, is de zweer goed met een antibiotica te behandelen. Tegelijkertijd wordt er ook een maagzuurremmer voorgeschreven.
Als de Helicobacter pylori bacterie niet is aangetroffen, en u heeft toch een maagzweer, dan wordt er alleen een maagzuurremmer voorgeshreven.

Hoe gaat het verder

Na de behandeling met medicijnen verdwijnen vaak de klachten en de zweer. Wel moet u in het vervolg rekening houden met het gebruik van bepaalde pijnstillers, zoals de Diclofenac, Ibuprofen en de Naproxen. Als de klachten aanhouden of terugkomen word er opnieuw een onderzoek ingesteld en worden er waarschijnlijk andere antobiotica's gebruikt.

Lees verder

© 2009 - 2018 Mirjam, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Maagzweer oorzaken, symptomen en behandelingEen maagzweer (ulecer pepticum) in de maag wordt een ulcus ventriculi genoemd een maagzweer in de dunne darm (twaalfving…
Maagpijn, wat is de oorzaak?Maagpijn, wat is de oorzaak?Maagpijn wordt ook wel omschreven als pijn in de bovenbuik en/of maagstreek. Maagpijn bevindt zich in het gebied tussen…
Maagzweer klachten: maagpijn, rugpijn, misselijk en boerenMaagzweer klachten: maagpijn, rugpijn, misselijk en boerenIemand kan al jarenlang last van zijn maag hebben: veel pijn, het laten van boeren (oprispingen) en vaak brandend maagzu…
Een maagzweer of gewoon buikpijn?Een maagzweer of gewoon buikpijn?Buikpijn is de meest gehoorde klacht, vooral kinderen klagen hier nog al eens van. De buik bestrijkt een groot gebied en…
Buikpijn en diarree, geen eetlust, overgeven, moe, hoofdpijnBuikpijn en diarree, geen eetlust, overgeven, moe, hoofdpijnBuikpijn met misselijkheid, overgeven, diarree en gebrek aan eetlust duidt vaak op een maag-darminfectie, veroorzaakt do…

Reageer op het artikel "Wat is een maagzweer"

Reacties

Lalina, 09-10-2016 23:47 #2
Singalees. Je hebt gelijk ik loop al 2 jaar met buikpijn bijna alles wat ik at krijgt ik later spijt van. Ik verhongerde mezelf want de pijn was onverdraagbaar. Mijn gewicht was van 85 kilo naar 50 kilo gegaan, mijn huisarts stuurde me elk keer weg met het verhaal je hebt stress. Ik was boos op mijn huisarts. Toen veranderde ik hem met een andere huisarts, bij de eerst bezoek liet hij me paar testen doen. En kwam hij achter dat ik Helicobacter pylori bacterie heb. Ik kreeg zwaar antibiotica. Helaas heb ik nog wel buikpijn maar niet zo heftig meer als daarvoor en eet ook wat ben wel voorzichtig. Wat mij heeft geholpen is cranberrysap ik drink twee glazen ieder dag ik ben nu 65 kilo :)

Singalees (infoteur), 15-10-2011 12:18 #1
De pijn van een maagzweer vermindert niet als iemand wat eet, in de meeste gevallen vergaan mensen daarna juist van de pijn. Bovendien zorgt altijd pijn er wel voor dat de meeste mensen het eten wel willen laten.

Infoteur: Mirjam
Laatste update: 29-10-2009
Subrubriek: Ziekten
Special: Buikpijn
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!