InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Wat is kinkhoest

Wat is kinkhoest

Wat is kinkhoest Kinkhoest geeft langdrurige en heftige hoestbuien. Het is een ziekte van de bovenste luchtwegen. Zowel volwassenen en kinderen kunnen deze ziekte krijgen.

De verschijnselen

Kinkhoest begint met een prikkelhoest, niezen, verkoudheid en lichte koort. Plotseling ontstaan er na twee weken hevige en langdurige hoestbuien, hier kun helder en taai slijm bij ophoesten. Soms zelfs tot overgeven aan toe. Zo'n bui eindigt met een gierende inademig. Baby's met zo'n hoestaanval kunnen het behoorlijk benauwd krijgen, zelfs zo benauwd dat ze blauw aanlopen. Voor baby's is het hebben van de kinkhoest erg uitputtend. De kracht om te drinken kan hierdoor afnemen. Meestal wordt na een aantal weken de hoestbuien minder, maar toch kan het hoesten nog wel drie tot vier maand aanhouden.

Hoe ontstaat kinkhoest

Kinkhoest wordt veroorzaakt door de bordetella pertussis bacterie. De bacteriën kunnen worden overgragen door aanhoesten, niezen of druppeltjes uit de mond of keel. Als je eenmaal besmet bent duurt het drie tot vier weken voor je verkouden wordt. Vanaf de verkoudheid tot ongeveer vier weken na het begin van de verkoudheid ben je besmettelijk voor anderen. Je bent dus al besmettelijk voor anderen voordat je weet dat je kinkhoest hebt.

Adviezen bij kinkhoest

In Nederland worden alle kinderen in het eerste levensjaar vier keer tegen kinkhoest geënt. Het wil niet zeggen dat je dan de ziekte helemaal niet meer krijgen kan. Het geeft geen volledige bescherming. Maar als je toch de kinkhoest krijgt, ondanks de inenting, dan verloopt de ziekte wel een stuk milder.

Kinkhoest gaat vanzelf weer over, al duurt dit soms wel maanden. Door rust te nemen kun je zorgen dat de hoestaanvallen wat minder heftig zijn.

Kinderen met kinkhoest hoeven niet thuisgehouden te worden, want op het moment dat de kinkhoest herkent wordt, is de besmettelijke periode meestal al voorbij en heeft het mogelijk ook al anderen besmet. Een kind mag dus rustig naar school.

Baby's, jonger dan een jaar, zijn nog niet volledig geënt, dus bij hen is het wel belangrijk om een besmetting proberen te voorkomen. Als er toch een besmetting plaats gevonden heeft moet er even contact opgenomen worden met de huisarts.
Dit zelfde geld als een vrouw meer dan 34 weken zwanger is.

Medicijnen

Antibiotica's worden over het algemeen niet gegeven bij kinkhoest, behalve als er in het gezin zwangere vrouwen en/of baby's zijn, dan word het hele gezin eigenlijk preventief op de antibiotica gezet. Een antibiotica zorgt er bij kinkhoest niet voor dat het sneller over is, of dat de klachten minder worden. Ook de periode van het ziek zijn wordt door een antibiotica niet verkort.
Gerelateerde artikelen
Kinkhoest of pertussis, symptomen en behandelingDe kinkhoest of pertussis is een ziekte die zeer ernstig dient genomen te worden. De bacterie die de luchtwegen besmet b…
Kinkhoest bij baby'sKinkhoest bij baby'sKinkhoest is een besmettelijke bacterie, waarvan men erg ziek kan worden. Vooral voor baby's kan dit zeer gevaarlijk zij…
Hoestbuien bij kinkhoest: symptomen, behandeling & tipsHoestbuien bij kinkhoest: symptomen, behandeling & tipsKinkhoest is een ziekte die overgedragen wordt via een bacterie. De kinkhoest treft de bovenste luchtwegen en leidt tot…
Kinkhoest: baby en volwassenenKinkhoest: baby en volwassenenKinkhoest is een infectie van de ademhalingswegen, en wordt veroorzaakt door een bacterie. Kinkhoest komt zowel bij kind…
Kinkhoest bij KinderenKinkhoest bij KinderenKinkhoest Is een typische kinderziekte die regelmatig voorkomt bij kinderen en een langdurig en onaangenaam ziektebeeld…

Reageer op het artikel "Wat is kinkhoest"

Reacties

Koutje, 10-07-2012 12:57 #4
Pulmicort is de naam van de puf zelf, het medicijn heet budesonide.

Koutje, 10-07-2012 12:07 #3
Ik heb kinkhoest maar heb een puf gekregen van de dokter die heel goed helpt. Het heet Pulmicort 400. Ik hoest nog wel maar heb niet meer van die verschrikkelijke hoestbuien. Ik heb nog wel kokhalsneigingen als ik mijn (geïrriteerde) keel schraap. Daar moet ik dan weer van hoesten. Ik kreeg het idee dat ik kinkhoest kon hebben door de 'gierende ademhaling'. Dat heb ik heel sterk bij het erge hoesten. De dokter heeft het nu bevestigd door een bloedonderzoek.

Mammie, 09-03-2012 18:49 #2
Hallo
Ik ben nu zo danig verkouden dat ik piep en me oren helemaal dicht zitten en vriendin van mijn had kinkhoest en kan het nu ook hebben maar mijn vraag is mijn zus is zwanger 30 weken nu maar durf niet naar haar toe want ben bang dat ik haar besmet en wil ik haar en haar baby niet aan doen en hoelang duurt het ik heb nu medicijnen gekregen maar ze helpen niet erg zeg maar wie kan mijn hier antwoord op geven
Groetjes mammie

Wonie, 06-04-2010 01:30 #1
Ik hoest al een paar weken, minder erg dan nu. Ik hijg en denk dat ik daardoor de neiging krijg tot hoesten. Vier dagen terug kreeg ik wat koorts en sindsdien hoest ik veel heftiger. Ik krijg door de druk ook hoofdpijn. Vandaag merk ik dat ik aan het eind van elk hoestbui zo'n piepend geluid hoor. Is mijn hoest (een vorm van) kinkhoest. Ik ben 52 jaar oud en ben nimmer gevaccineerd tegen kinkhoest.

Infoteur: Mirjam
Gepubliceerd: 31-10-2009
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!