InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Maagpijn, wat is de oorzaak?

Maagpijn, wat is de oorzaak?

Maagpijn, wat is de oorzaak? Maagpijn wordt ook wel omschreven als pijn in de bovenbuik en/of maagstreek. Maagpijn bevindt zich in het gebied tussen de navel en onder het borstbeen. Dit gebied wordt ook epigastrisch gebied genoemd. Er is sprake van buikpijn als er pijn wordt gevoeld in het gebied wat zich onder de navel bevindt. Maagpijn kan verschillende oorzaken hebben. een arts kan de oorzaak niet altijd direct met zekerheid vaststellen dus soms is meer onderzoek nodig. Maagpijn kan een zeurende of stekende pijn, of brandende pijn, in de bovenbuik zijn. Maagpijn kan vele oorzaken hebben. Veel voorkomende oorzaken voor maagpijn zijn maagbranden (zuurbranden), maagzweer, maagontsteking, of iets verkeerd gegeten hebben (o.a. maagkrampen). Natuurlijk kunnen er ook ernstiger oorzaken aan maagpijn ten grondslag liggen, zoals onder andere maagbloedingen en/of tumoren. Ook kan het voorkomen dat iemand over maagpijn klaagt terwijl de pijn veroorzaakt wordt door de darmen of door geheel andere organen, zoals het hart. Pijn in de bovenbuik wordt ook wel verward met maagpijn, mag kan een heel andere oorzaak hebben. Daarom is bij aanhoudende maagpijn, ernstige maagpijn, terugkerende maagpijn en maagpijn in combinatie met koorts, moeheid, diarree, zweten, bloed in de ontlasting, en overige klachten, het onderzoek van een arts nodig. Bij de meest voorkomende vormen van maagpijn kunnen vaak bijverschijnselen optreden, zoals:
  • Overgeven (braken)
  • Misselijkheid
  • Flauwvallen

Oorzaken van maagpijn

Maagpijn kent vele oorzaken. De patiënt kan last hebben van de spijsvertering (dyspepsie), een maagzweer (ulcus pepticum), een maagbloeding, koliek, brandend maagzuur, voedselvergiftiging, ontsteking van de maagwand (gastritis), maagkrampen (spasmen), maagkanker (carcinomen/tumoren), maagperforatie, vergiftiging, overige.

Maagpijn, behandeling

Tegen de pijn van maagpijn worden pijnstillers voorgeschreven. De oorzaak moet eerst achterhaald worden en behandeld worden als dit niet duidelijk is. Als maagpijn terugkomt, heftig is, of niet overgaat, of het is onduidelijk wat de oorzaak is, is het ook belangrijk te overleggen met een dokter. Over het algemeen worden pijnstillers gegeven die niet agressief voor de maag zijn en die niet bloedverdunnend werken. Ook kunnen homeopathische middelen voorgeschreven worden.

Maagpijn, hoe ernstig is het?

Ongeveer 25% van de mensen heeft wel eens maagklachten. Vaak gaat het om onschuldige klachten na vet of gekruid eten, buikgriep of spanningen. Soms heeft maagpijn een ernstige oorzaak. Waar moet u op letten?
  • Maagpijn die aanhoudt of steeds terugkeert
  • + bloed spugen
  • + heftige pijn in buik en/of maag
  • + flauwvallen
  • + koorts + ziek gevoel
  • + gewichtsverlies
  • + u hebt het gevoel dat er iets niet in orde is
  • + toenemende pijn
  • + pijn straalt uit naar arm(en) kaken of rug
  • + zwarte ontlasting
  • + moeite of pijn met slikken en/of eten wil niet goed zakken
  • + afnemende eetlust
  • + medicijnen tegen maagpijn helpen niet
  • + u had al eerder een maagaandoening
  • + u bent ouder dan 45 en heeft nu voor het eerst maagklachten

Maagpijn voorkomen

Maagpijn zonder een ernstige oorzaak kunt u proberen te voorkomen door:
  • Stress vermijden
  • Eet minder vet
  • Eet minder gekruid eten
  • Laat koffie en thee staan
  • Vermijd alcohol, zure drankjes of koolzuurhoudende drankjes
  • Roken heeft een negatief effect op de maag

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Symptomen en oorzaak van een maagbloedingSymptomen en oorzaak van een maagbloedingMaagbloeding: symptomen, oorzaak en behandeling. Een maagbloeding is bloed dat afkomstig is uit een bloedvat van de maag…
Maagbloeding herkennenMaagbloeding herkennenEen maagbloeding kan door verschillende oorzaken ontstaan. Niet altijd wordt een maagbloeding opgemerkt. Hoe weet je of…
Maagzweer oorzaken, symptomen en behandelingEen maagzweer (ulecer pepticum) in de maag wordt een ulcus ventriculi genoemd een maagzweer in de dunne darm (twaalfving…
Bloed overgeven: mogelijke oorzaken van bloed brakenBloed overgeven: mogelijke oorzaken van bloed brakenAls je bloed moet overgeven is het belangrijk om geen tijd te verliezen. Bloed braken is een medische urgentie en moet s…
Bloed ophoesten: oorzaak en behandelingBloed ophoesten: oorzaak en behandelingBloed ophoesten is het meekomen van bloed wanneer er gehoest wordt, normaal is het bloed vermengd met slijm. Meestal is…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Maagpijn, wat is de oorzaak?"

Reacties

H. W., 06-12-2018 09:44 #20
Ik heb een soort witte melk gehad voor mijn maag in het ziekenhuis dat hielp goed maar nu kan ik het niet meer terug vinden wat het was (merk of naam). het ziekenhuis is gesloten en weet niet waar ik het terug kan vinden.
Vriendelijke groeten Willem.

Anne, 10-02-2017 13:25 #19
Ik ben een vrouw van 33 jaar en heb sinds mijn 20e soms ineens opkomende hevige pijn in mijn (rechter)bovenbuik/maagstreek. Hiervoor heb ik verschillende keren een echo gehad en bloed geprikt. Hier was toen niks vreemds op te zien. Ik heb het soms 3 x per jaar. Vaak voel ik het aankomen en het begint zacht en zeurend en dat wordt dan steeds heviger en opeens zakt het weg, vaak na 3/4 uur. Ik heb het nu een jaar niet gehad en heb de laatste tijd weer last van deze buikpijn… vaak helpt het wel als ik omeprazol neem… Ik vraag me af moet ik me nu toch zorgen maken, voorheen had ik dit soort aanvallen vaak alleen 's nacht, maar had er laatst ook overdag last van. Het liefste zit ik dan zo stil mogelijk in een kromme houding, dat geeft de meeste verlichting Reactie infoteur, 10-02-2017
Hi, u kunt het het beste met uw huisarts bespreken.

Sanco, 06-11-2016 13:47 #18
Ben een vrouw van 51 jaar en heb sinds 1987 toen 22 jaar jong last van mijn maag, op naar de huisarts, doorverwezen naar het ziekenhuis MDLarts, heb een endoscopie onderzoek gehad, bleek een maagzweer te hebben, medicatie(LOSEC 20mg) gekregen was prima verholpen. Sinds die periode heb ik op en af maagklachten lopend naar de buikstreek. Word regelmatig naar de MDL arts doorverwezen, na de maagzweer, had ik een maagbacterie, heb medicatie(pantaprazol 40 mg en antibiotica) ervoor gekregen, ook prima verholpen. De pantrapazol bleef en blijf ik nog steeds gebruiken, want ik bleef nog af en toe lichtjes klachten behouden was nog te doen, was niet meer zo heftig. was voor mij een soort maagrustpauze. In 2013 was de hel weer begonnen met als gevolg heftige maagpijn, buikklachten en gewichtsverlies, weer voor de zoveelste keer naar de huisarts gegaan en weer doorverwezen naar de MDL arts, de MDLarts had heel wat onderzoeken laten doen van endoscopie tot MRI scan, echo, s en nog veel meer onderzoeken te veel om op te noemen, kortom een algehele onderzoek van A tot Z er is een goedaardig cyste ontdekt in mijn alvleesklier. een heel goed zorgzaam arts, 3 jaar lang weer een rustige periode wel met lichtjes klachten gehad. Nu vanaf begin september 2016, is de hel maagklachten weer begonnen met veel gewrichts- en spierklachten met een gewichtsverlies van 67,6 kilo naar 61 kilo, ik durf niet meer op de weegschaal. Ben naar de huisarts gegaan voor een verwijsbrief naar een ander Ziekenhuis voor een Second Opinion. Heb bloed geprikt voor meer dan 18 kwalen, ik heb een MRI scan onderzoek gehad, de cyste is er nog steeds en afgelopen vrijdag 4 november 2016, een gastromieonderzoek gehad waardoor er bindweefsel uit de cyste is gehaald voor nader onderzoek. De medicatie pantropazol 2x 40 mg slaat niet meer aan. Het onderzoek is nog gaande 18 november 2016 is de uitslag binnen. Veel te lang, niet normaal om 2 weken lang te wachten op de uitslag. Nu heb ik nog dubbel en dwars pijn niet meer uit te houden door spanning en stress.

Benne, 21-09-2016 14:09 #17
Ik heb een maagonderzoek gedaan en ze zien niks en toch al dagen maagpijn? En ik neem ook pantoprazole en 40 mg en ook ander medicatie.

Fenne, 06-12-2015 13:35 #16
Hallo,

Ik ben een meisje van 15 jaar en heb nu drie weken last van een zeurderig gevoel in mijn bovenbuik (ik denk dus mijn maag?). Het was wel een paar dagen weg maar nu is het er weer sinds 5 dagen. Het doet niet echt pijn, ik kan gewoon sporten en naar school enzo. Ik hoef ook niet over te geven, geen rare ontlasting of gewichtsverlies. Ik weeg misschien wel weinig (1.65 en 47 kg) maar dat zit meer in de familie en is mijn bouw. Wel is het zo dat bij mij de diagnose hypochondrie is gesteld (ziektevrees). Is het mogelijk dat ik het groter maak dan het werkelijk is? Toch blijf ik me zorgen maken aangezien het er al drie weken zit en het wel een beetje irritant is. Ik ga deze week waarschijnlijk ook met mijn moeder naar de huisarts aangezien ik er zo bang van wordt; ik kan nergens anders meer aan denken en heb steeds het gevoel dat ik iets ergs heb. Ik vind het ook ergens een beetje eng om naar de huisarts te gaan, straks heb ik iets ergs of moet ik een operatie ofzo. Ik hoop dat u wilt antwoorden op mijn reactie, ik ben er namelijk erg veel mee bezig en maak me veel zorgen… Reactie infoteur, 07-12-2015
Hi, je zorg kan niemand zomaar wegnemen omdat je hypochondrie hebt. Ik denk dat het goed is dat je naar de huisarts gaat, dan kan je daar de vragen stellen die je wilt en waarschijnlijk gerustgesteld worden. Maag- en darmklachten komen heel veel voor en zijn in de meeste gevallen onschuldig.

Hans, 26-11-2015 19:38 #15
Mijn dochter heeft bij regelmaat erge maagpijn, het komt plotseling op. Ze heeft bijna geen eetlust en weegt mijn inziens te weinig: ongeveer 50 kilo en ze is 24 jaar.
Deze verschijnselen heeft ze ongeveer drie jaar. Ze is regelmatig misselijk, we letten wel op dat ze haar eten binnen houdt. Kan het zijn dat ze een sluimerende maagzweer heeft?
Hoop dat u een antwoord heeft.
Met vriendelijke groet.Hans van tartwijk Reactie infoteur, 28-11-2015
U vraagt of dat kan. Ja, dat kan. Maar het kan ook iets anders zijn. Het moet echt uitgezocht worden.Waarom raadpleegt ze geen arts? De klachten lijken serieus en een arts raadplegen lijkt me echt nodig. Probeer haar te overtuigen.

K. van der Kleij, 09-09-2014 08:54 #14
Ik heb al maanden/half jaar last van een zeurend gevoel ter plaatse van m'n maag. Ik kan het niet echt als pijn omschrijven, maar het voelt gewoon vervelend. Het zit ook maar op 1 plek, voor m'n gevoel nét onder het middenrif. Ik heb geen last van zuurbranden. Het is ook niet continue aanwezig.
Zelf denk ik dat het stress is, maar ik ben benieuwd of mensen dit herkennen. De meeste mensen ervaren namelijk pijn, en dat heb ik dus niet. Ik ben niet iemand die snel een arts raadpleegt. Reactie infoteur, 09-09-2014
Het is jammer dat u niet naar uw huisarts gaat. Mensen op het internet kunnen u niet onderzoeken en het niet beoordelen, en bovendien zijn uw klachten niet heel duidelijk. U heeft een zeurend gevoel, ergens in de maagstreek, al jaren. Het is geen zuurbranden. Het is geen pijn, maar u heeft er wel last van. Het kan daarom van alles zijn, van iets onschuldigs tot iets minder onschuldigs. In uw buik zitten veel organen, en aders en slagaders, spieren… Ik zou u willen vragen om wel naar uw huisarts te gaan. U weet dan snel meer. Het kan u veel zorgen, pijn en stress besparen. Uw huisarts is er voor om te zorgen dat u van uw klachten afkomt, en om te voorkomen dat ze erger worden. Ik hoop dat u binnenkort laat weten dat u over die drempel heen bent gestapt.

Ab, 29-03-2014 08:15 #13
De laatste vrijdag in december ben ik met spoed opgenomen geweest omdat ze het idee hadden dat ik een hartinfarct had gehad, na een nacht op de hartbewaking te hebben gelegen bleek dat het alles van mijn maag afkomstig was ik bleek dus zuurbranden te hebben.
Ik dus aan de maagzuur remmers en de eerste de beste gelegenheid aangegrepen om naar de huisarts te gaan om me te laten onderzoeken.
Ik met mijn probleem naar de huisarts toe die me eigenlijk meteen met de mededeling gaf aan de maagzuur remmers te gaan en af te gaan vallen omdat ik toch iets aan de zware kant was 108 kilo.
Ik bleef maar die pijnen houden en die oprispingen van maagzuur ondanks dat ik de maagzuur remmers had.
weer een afspraak gemaakt met de huisarts met de mededeling dat het steeds erger werd en dat ik inderdaad aan het afvallen was maar dat ik daar niets voor hoefde te doen omdat het vanzelf ging was inmiddels al 5 kilo kwijt.
Na veel zeuren bij hem heeft hij uiteindelijk een verwijzing gegeven voor een echo van mijn maag mijn lever gal en nieren die ik een dag later heb kunnen laten maken in het ziekenhuis.
Echter hier kwam ook niet veel uit alles zag er goed uit ze hadden wel het een en ander op mijn lever gezien en dat noemde ze een lever vervetting maar dat zou wel wegtrekken als ik zou afvallen.
Dus weer met de klachten naar huis gestuurd.
Inmiddels had ik mijn hoofdeinde van mijn bed 30 cm verhoogt omdat het niet meer uit te houden was dit hielp dan wel iets ik kon tenminste slapen voor zolang het duurde.
Weer een afspraak gemaakt met de Huisarts bleef afvallen was inmiddels al onder de 100 kilo in een dus veel te korte tijd.
Ik kreeg een andere arts en met haar kon ik dus wel aardig door een deur kreeg ook meteen te hoeren dat ze een bloed onderzoek wilde van schildklier en lever omdat ze die niet vertrouwde.
Dag later het onderzoek laten doen en 2 dagen later uitslag alles was goed zelfs de waardes van de schildklier was zeer goed.
Andere maagzuurremmer gekregen met de mededeling het nog even vol te houden.
Dit heb ik dus een week volgehouden en zag mijn gewicht steeds verder zakken.
Weer naar de dokter die verwees me nu door voor een maagonderzoek waar ik dus erg tegenop zag.
Binnen een week had ik dat onderzoek wat me achteraf toch erg me is gevallen en daar kwam alleen uit dat alles goed was alleen ik had een lichte irritatie op mijn maag en een lichte maag hernia.
Dus waar zou het dan vandaan komen.
Zijn foto's gemaakt van mijn longen die waren ook helemaal schoon dus ben eigenlijk helemaal door de mangel heen gehaald maar bleef last houden.met andere woorden ben kern gezond en toch blijven afvallen inmiddels 91 kilo
weer andere maagzuur remmers en nu dan 80 mg.
inmiddels waren de zuurbranden over en ben ik gaan afbouwen van 2 x daags naar 1 x daags tot ongeveer 3 weken geleden dat een ander gevoel kreeg in mijn maag een zogenaamde hongerbuik zeurend gevoel die komt en gaat nadat je gegeten hebt maar die had ik dus s'nachts ook dus weer wakker liggen of wat eten want zo kon ik het oplossen.
op een gegeven moment ben ik het gaan negeren en slaap nu uiteindelijk s'nacht redelijk door word wel een keer wakker maar na mijn gevoel gaat het wel steeds beter alleen dat zeurende gevoel blijf ik houden en het komt en het gaat.
inmiddels helemaal met de remmers gestopt voor een week en nu maar afwachten hoe mijn maag gaat reageren op het maagzuur wat er nu weer in gaat komen dat kan een aantal weken duren.
Gelukkig is het afvallen nu ook gestopt omdat ik me dwing te eten en dat gaat wel redelijk
Weet wel inmiddels hoe het allemaal gekomen is en dat is gekomen doordat ik aan een proef heb meegedaan aan medicatie voor laag liggende rug klachten en waar ze geen maagbeschermers bij gegeven hebben.( dit doe ik in ieder geval nooit meer.
Maar heb nog wel enkele symthonen

Hongerbuik
Geen zin om te eten
Af en toe het idee hebben moeilijk te kunnen slikken
Stress van het werk

Ik ga nu maar weer afwachten hoe het verloop is van het stoppen met maagzuur remmers en dat mijn maag weer op orde is.
Groeten Ab

.

Monique, 05-01-2014 03:00 #12
Geate infoteur

ZE Zeggen dat me maag van streek is en zich moet herstellen maar nu ook weer wordt de pijn heviger dus die 80 mg maagbeschermers werken ook niet ik kan niet slapen of eten of drinken van de pijn.Wat ik u al eerser zei dit gaat al vijf weken dat ik met zo hevige pijn loop denk dat ik maar weer eens een afspraak maak bij de huisarts. Reactie infoteur, 08-01-2014
Dat is heel verstandig. Hopelijk gaan ze verder zoeken want zo te lezen heb je veel pijn. Probeer je huisarts duidelijk te maken dat je heel bezorgd bent en dat je het niet vertrouwd. Hebben ze je ook al onderzocht op ontsteking of een maagzweer?

Heb je ook last van een van deze dingen?

zuurbranden
stekende pijn
zwarte/donkere ontlasting
ergens anders pijn
overgeven

Sterkte. Ik hoop dat je snel weer beter bent.

PS. Hoe is de pijn begonnen en wanneer? Heb je zelf een idee waarom je maagpijn kreeg, was er een oorzaak?

Monique, 04-01-2014 06:33 #11
Geacte reactie infoteur hier antwoordt op u vraag of ik afgevallen ben

Ik ben idd veel afgevallen op paar weken tijd 10 kilo afgevallen maagpijn neemt op dit moment alleen maar toe ben zelfs weggevallen hier thuis door de pijn en zwakte in me lijf dit is donderdag gebeurd.Ben toen met spoed opgehaald door ambu de pijn werd ondraaglijk en me zuurstofgehalte schoot omhoog.Werd nu weer naar huis gestuurt terwijl ik ligte krimperen van de pijn inmiddels loop nu 7 weken te sukkelen met me lichaam.Kan ik bij de huisarts eisen dat er onderzoeken gaan komen? Reactie infoteur, 04-01-2014
Eisen is een ruim begrip. Uw huisarts kan er niks aan doen als specialisten in het ziekenhuis geen reden lijken te zien voor verder onderzoek. Het is vreemd dat men in het ziekenhuis blijkbaar geen verder onderzoek heeft gedaan. Wat is daarvan de reden?

Monique, 01-01-2014 15:00 #10
Ik ben iemand van 28 ik loop nu al zeker 3 a 4 weken met maagpijn en pijn in de bovenbuik rond heb zelf in het ziekenhuis gelegen vanwege uitdrogen omdat ik niks kan binnen houden. Soms gaat het paar dagen goed en dan ineens weer slijm overgegeven gepaard met maagpijn en buikpijn. ik wordt elke keer naar huis gestuurd terwijl de klachten blijven wat moet ik hier nu mee? Ook de maagbeschermers en zetpillen tegen het braken werken al niet meer ik ben ten einde raad want wordt steeds naar huis gestuurd terwijl de problemen blijven. iemand een idee wat ik hier mee aan moet ben echt ten einde raad. Reactie infoteur, 03-01-2014
Wat een vervelend probleem. Maar dit is toch echt werk voor de specialisten in het ziekenhuis hoor. Zij zullen het moeten uitzoeken als ze het niet kunnen vinden. Als ze je naar huis sturen durven ze dat blijkbaar aan. Voor jou inderdaad erg moeilijk. Je zal veel zijn afgevallen?

Cisca, 14-05-2013 13:21 #9
Kimberley,
Zou ik van jou de naam van de arts in Geleen mogen weten. Mijn moeder loopt namelijk ook al jaren met flinke maagklachten. Niet helpt! En hier naar het azm te gaan is voor ons geen optie. Alvast bedankt.

Celine, 11-04-2013 11:38 #8
Hallo ben een meisje van 17 jaar en heb sinds vrijdag avond steeds krampen in mijn maag maar kan dit liggen aan de oorzaak omdat ik vroeger anorexia heb gehad of wat moet ik hier van denken? Ik heb weer gewichtsverlies, ben heel bang ook om terug te herallen ben ook moe en zo maar ik pak al paar dagen terug pilletje's in voor mijn maag maar die helpen niet goed. Kan er iemand mij helpen? Ik ben echt ten einde raad. Graag berichtje terug dus Groetjes Celine Reactie infoteur, 11-04-2013
Celine, als je gewicht verliest omdat je een terugval hebt vanwege anorexia, weet je eigenlijk al dat je dit moet bespreken met iemand die je vertrouwen kunt. Je ouders en/of je huisarts. Je hebt maagkrampen. Waardoor? Heb je misschien laxeerpillen genomen? Je kunt je lichaam ernstig beschadigen met anorexia, je kunt er onvruchtbaar van worden, haaruitval door krijgen en nog veel meer ernstige gezondheidsproblemen. Wees verstandig en goed voor jezelf, neem contact op met een dokter en vertel liever ook je ouders van je klachten. Ik wens je wijsheid en beterschap.

Kimberley Pex, 26-03-2013 14:30 #7
De oorzaak? Ik heb al ruim 30 jaar maagpijn. Ook darmontstekingen, vele vele operaties, en nu (!) vandaag heb ik m'n allereerste consult bij 'n specialist op allergie gebied. 't Is na tientallen jaren nu duidelijk waar alle ellende vandaan kwam; voedselallergieën. De meest uiteenlopende diagnoses heb ik al te horen gekregen, maar via 'n prima mdl arts in geleen, en 'n paar gerichte onderzoeken, blijkt 't nu geen crohn te zijn, maar heftige reacties op voeding of toevoegingen. Ik eet gezond, maar dan nog, 't kan voor mij net verkeerd zijn. 'n Raad aan alle arme zielen met chronische maag /darmpijn ; vraag 'n consult aan bij 'n specialist, en laat U testen op allergieën. p.s. Zakken vol omeprazol e a pillen hielpen voor geen meter.

Linda, 20-02-2013 12:20 #6
Sinds nu bijna een jaar langzamerhand steeds meer last gekregen van maagzuur ('s nachts). Daar een paar maanden terug iets op gevonden waardoor ik gewoon slaap en geen last heb van een zere keel (een eetlepen havervlokken wegkauwen voor het slapen gaan en hoofdeinde bed omhoog). Nu sinds een aantal weken behoorlijk veel maagpijn na het eten. Ben twee jaar terug behandeld voor de Helicobacter Pylori en wacht nu op de uitslag of deze misschien terug is. Zo niet, wat kan de oorzaak voor mijn maagklachten dan zijn? Mijn huisarts wil me aan de maagzuurremmers hebben, maar ik wil eigenlijk eerst de oorzaak achterhalen. Ik slik liever geen medicijnen en wil zeker weten dat het niet anders kan. En ik wil niet slikken zonder naar de oorzaak te zoeken. Advies? Reactie infoteur, 23-02-2013
U kunt maagzuurremmers accepteren en tegelijkertijd vragen om meer onderzoek. Meer onderzoek lijkt wel zinvol. Wat het kan zijn, tja, daar krijgt u nou juist meer zicht op door verder onderzoek. Speculeren heeft niet zoveel zin. Uit laten zoeken lijkt me het verstandigste.

Natas, 30-05-2012 16:31 #5
Hallo,

Ik loop al een aantal jaren met maagpijn. Het is begonnen met snachts wakker worden met pijn bij het borstbeen. Ik nam een pijnstiller in en dan ging het wel weg. Dat duurt misschien een dag of 2 en dan ging het weg. Maar nu heb ik het ook overdag, soms begint het in mijn rug en dan gaat het naar voren richting de maagstreek en andersom. Ik kan dan amper bewegen van de pijn. Ik ben er mee naar de arts geweest, die zei dat het maagzuur was, ik voel geen brandende pijn maar een krampende pijn. Ik heb maagzuurremmers gekregen wat even geholpen heeft. Nu werken ze dus niet meer en mijn maagpijn komt ook zomaar opzetten. Ik let al op wat ik eet maar het lijkt niks uit te maken. Ben ik weer naar de arts geweest en die gooit het op een spastische darm. Ik heb ook problemen met mijn stoelgang, diaree afwisselend met verstoppingen. Maar is dit wel zo? Want ik weet niet wat dit is en het voelt ook niet goed… Reactie infoteur, 31-05-2012
Uw klachten verbeteren niet en u bent het niet eens met de conclusie van de dokter, of u bent er niet gerust op. In dat geval zou ik aanraden om om een doorverwijzing naar een specialist te vragen, voor verder onderzoek.

Marieke, 22-08-2011 15:48 #4
Ik heb 15 jaar lang maagkrampen gehad… zo'n 3 á 4 keer in de week, heel wat etentjes en feestjes zijn erdoor verpest. Eerst dacht men een maagzweer en kreeg ik medicijnen, vanalles moet uitproberen/laten met eten, toen weer medicijnen, uiteindelijk een maagonderzoek waaruit bleek dat ik nooit een maagzweer had gehad… toen hield het wel zo'n beetje op bij de huisarts. Zelf ben ik door blijven 'zoeken' Wat bleek het uiteindelijk te zijn? Een rugwervel die vast zat! Al 15 jaar lang… nooit rugpijn gehad. Ik ga nu als ik weer last heb naar een osteopaat, die maakt de wervel los en dan ben ik zo'n 4 á 5 maanden pijnvrij. Misschien is er iemand met dit verhaal geholpen?!

Bongers, 06-07-2011 11:06 #3
Hallo ik heb nu 3dagen last van flinke maagpijn. Heb een temperatuurs verhoging gehad van bijna 39 graden. Ik kan alleen maar liggen, lopen doet ontzettend pijn en het trekt me dan door mijn hele buik heen. Dokter had ik gebeld maar die zei dat ik moest afwachten. Stel ik heb een kleine ontsteking waar ik aan denk. En dan? Wat kan ik nu het beste doen, ik weet het niet meer. Reactie infoteur, 06-07-2011
Heeft de dokter u al onderzocht de afgelopen drie dagen, bijvoorbeeld gisteren of eergisteren?

Bij twijfel is het dan toch het beste om altijd weer de dokter opnieuw te bellen. Als de dokterd an nog niets voor u kan of wil doen, en de klachten gaan niet weg, is het het beste om na 17.00uur de waarnemende huisarts te vragen wat u doen kunt. Zeg er in elk geval bij dat u zich nauwelijks kunt bewegen van de maagpijn. (Dat maak ik op uit uw bericht).

Karla, 13-11-2010 22:50 #2
Ik heb vaak maagklachten bovenin de maag, als ik niet op tijd ben met bv melk drinken en iets eten dan kan ik van de pijn flauwvallen. laat dan ook meestal mijn urine lopen. laatst in de wc gevallen. keihard op mijn hoofd. Schrok daar erg van. heb geen galblaas meer en de klachten zijn daarna ontstaan. Dit is echter al weer meer dan 8 jaar geleden. Er zijn geen galstenen of andere afwijkingen gevonden. Behalve dan zeer recent algehele malaise misselijk overgeven gele ontlasting en koorts boven de 38,0 gr Celsius. Wel afwijking in bloed, meer witte bloedlichaampjes en de leverfunctie was marginaal verhoogt. Wat weet ik niet meer. na een 2de keer prikken was deze binnen een week weer verhoogt. Dit kwam wel vaker voor bij de meds die ik slik. Nexium en Sertraline. Mogelijk bijwerkingen van deze medicijnen? Tast de lever aan? Gestopt met Nexium en nu overgegaan op Rantinidine. Hopelijk werkt dit wel zonder al te veel bijwerkingen. heb wel weer koorts bij lichte inspanning. Klinkt 1 en ander bekend? Gaarne reacties Reactie infoteur, 14-11-2010
Karla, uw klachten zijn serieus en deze vragen kunt u daarom het beste an de arts stellen die u behandelt en die u de medicatie voorschrijft. IK zou die vragen zo spoedig mogelijk aan de arts voorleggen, als ik u was. Ook het laten lopen van de urine bij wegraken, moet u melden. Schrijf alle klachten vooraf op, en neem even contact op met de arts.

P. L. M. Stoffels, 06-11-2009 07:22 #1
Ik ga vroeg in de avond slapen, en als ik wakker wordt in de nacht ben ik soms behoorlijk misselijk. Ik neem s, avond graag een glas droge witte wijn bij het eten. Kan de combinatie van het vroeg slapen, wijn en weinig eetlust de misselijkheid veroorzaken?
Gaarne uw reactie. Reactie infoteur, 06-11-2009
Misselijkheid kan zoveel oorzaken hebben dat dit echt een vraag is die u het beste bij de huisarts neer kunt leggen. Ik hoop dat u dat doet.:)

Infoteur: Kisses
Laatste update: 02-06-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Pijn
Reacties: 20
Medische informatie…
Schrijf mee!