InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Maagbloeding herkennen

Maagbloeding herkennen

Maagbloeding herkennen Een maagbloeding kan door verschillende oorzaken ontstaan. Niet altijd wordt een maagbloeding opgemerkt. Hoe weet je of je een maagbloeding hebt en hoe te handelen hierbij?

Maagbloeding

Er wordt van een maagbloeding gesproken wanneer er bloed in de maag komt wat afkomstig is uit een bloedvat in de wand van de maag. Bloedvaten kunnen beschadigd raken door bijvoorbeeld het gebruik van medicijnen. Ook zoiets onschuldigs als aspirine kan een of meer bloedvaten beschadigen. De beschadiging ontstaat als gevolg van een ontsteking, veroorzaakt door de medicijnen. Alcohol kan ook een maagbloeding veroorzaken.

Bij een maagzweer treedt ook wel eens een maagbloeding op. Een meer ernstige aandoening is maagkanker, waarmee ook een bloeding in de maag gepaard gaat. Door het stuk gaan van slokdarmspataders kan ook een maagbloeding ontstaan.

IJzergebrek

Doordat de maag dagelijks kan bloeden, kan er op de lange duur een ijzergebrek ontstaan, een bloedarmoede. Hierdoor kan je je moe en zwak gaan voelen, veel transpireren, duizeligheid en hartkloppingen hebben. Doordat een maagbloeding niet altijd wordt opgemerkt, is het ook niet altijd duidelijk waar de bloedarmoede vandaan komt.

Maagbloeding herkennen

De meeste maagbloedingen treden plotseling op, en zullen aan blijven houden zolang de oorzaak nog aanwezig is. Omdat de meeste maagbloedingen niet als zodanig herkend worden, is het belangrijk om op een aantal zaken te letten:
  • Een iets donkerder gekleurde ontlasting dan normaal, kan duiden op een maagbloeding
  • Maagpijn die langer dan 2 dagen aan blijft houden kan op een maagzweer duiden
  • Klachten als duizeligheid, moe en zwak voelen, hartkloppingen en transpireren kunnen een bloedarmoede aangeven, als gevolg van een maagbloeding

Wanneer er meer bloedverlies plaats vindt, kan de ontlasting donkerder worden en een vreemde geur krijgen. Men spreekt dan van melaene. Deze ontlasting is zeer donker tot helemaal zwart van kleur. Bloed kan ook uitgebraakt worden, het braaksel is dan lichtrood tot donkerrood van kleur.

Behandeling

Wanneer er bloed wordt uitgebraakt of wanneer er sprake is van zwarte ontlasting, is het belangrijk dat men direct naar een arts gaat! Bij grote hoeveelheden bloedverlies kan er namelijk een shock optreden. Ook wanneer men op een andere manier een maagbloeding vermoedt die langer dan twee dagen aanhoudt, moet men naar een arts toe.

Door middel van een gastroscopie, dit is een flexibele slang, kan de arts de binnenkant van de maag bekijken. De oorzaak moeten gevonden worden. Gebruik je medicijnen of alcohol, vermeld dit dan altijd eerlijk aan de arts. Zonder oorzaak kan de maagbloeding immers niet aangepakt worden.

De behandeling bestaat veelal uit bedrust, een dieet en soms een bloedtransfusie bij een teveel aan bloedverlies. Geneesmiddelen die zuurbindend of zuurremmend zijn worden ook wel voorgeschreven. Soms moet er worden geopereerd, afhankelijk van de oorzaak en vanwege het feit of de bloeding te stoppen is.
Gerelateerde artikelen
Symptomen en oorzaak van een maagbloedingSymptomen en oorzaak van een maagbloedingMaagbloeding: symptomen, oorzaak en behandeling. Een maagbloeding is bloed dat afkomstig is uit een bloedvat van de maag…
Maagzweer oorzaken, symptomen en behandelingEen maagzweer (ulecer pepticum) in de maag wordt een ulcus ventriculi genoemd een maagzweer in de dunne darm (twaalfving…
Maagkanker oorzaken, symptomen en behandelingDe maag is een soort van holle zak die voor tijdelijke opslag en ontsmetting van voedsel zorgt. Bij maagkanker (maagcarc…
Bloed ophoesten: oorzaak en behandelingBloed ophoesten: oorzaak en behandelingBloed ophoesten is het meekomen van bloed wanneer er gehoest wordt, normaal is het bloed vermengd met slijm. Meestal is…
Maagzweer; symptomen, diagnose, behandeling, tips en adviesMaagzweer; symptomen, diagnose, behandeling, tips en adviesVan een maagzweer is sprake als het slijmvlies van de maag of de twaalfvingerige darm beschadigd is, waardoor het (zure)…

Reageer op het artikel "Maagbloeding herkennen"

Reactie

De Wind, 25-12-2017 20:50 #1
Kan je van een maagbloeding zuurstof gebrek in je hersenen krijgen?

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 11-05-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!