InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Lactose-intolerantie

Lactose-intolerantie

Lactose-intolerantie Lactose-intolerantie is een aandoening die gebaseerd is op het feit dat er een enzym is het lichaam ontbreekt of te weinig aanwezig is: lactase. Dit enzym komt voor bij iedere pasgeborenen, zowel bij de mens als bij ieder zoogdier.

Lactase

Het enzym lactase wordt bij de baby aangemaakt tijdens de zwangerschap en heeft het hoogste niveau rond de geboorte. Lactase zorgt ervoor dat melksuiker wordt afgebroken. Melksuiker komt alleen voor in melk en producten die zijn afgeleid van melk. Omdat een baby alleen maar melk drinkt de eerste tijd, moet het melksuiker worden afgebroken door de darmen. Daartoe is het enzym lactase dus in staat.

Lactase verdwijnt langzaam uit de darmen vanaf de leeftijd van twee jaar. Vooral bij Aziatische rassen verdwijnt dit snel. Bij de blanke rassen blijft lactase vrij lang in de darmen, waarschijnlijk omdat we meer melk na de zoogperiode blijven drinken. Toch zal met het ouder worden evengoed lactase verdwijnen.

Te weinig lactase

Wie te weinig of geen lactase in zijn darmen heeft, kan geen melksuiker afbreken. Dit houdt in dat de melksuiker niet wordt verteerd en problemen veroorzaken, veelal een zuur stinkende diarree. Door de gisting die in de darmen ontstaat, kan men ook aardig wat buikpijn krijgen.

Ruim 70 procent van de bevolking heeft in meer of mindere mate een lactose-intolerantie, maar de meeste mensen merken er niet veel van. Een half glas melk per dag is voor bijna iedereen wel goed te verdragen. Yoghurt kan nog beter worden verdragen. Kenmerkend is dat lactose-intolerantie het meeste voorkomt bij oudere mensen. Dit heeft te maken met het feit dat lactase steeds meer verdwijnt uit het lichaam, met het ouder worden.

Lactosebeperkt dieet

Een speciaal dieet moet ervoor zorgen dat de klachten verminderen. Dit is het weghouden van melkproducten. Vooral melk bevat de meeste lactose, andere producten worden vaak beter verdragen. Er bestaan melkproducten met minder lactose en ook melkproducten waar helemaal geen lactose inzit. In ijs zit vaak lactase toegevoegd vanwege de smaak en het bevat minder lactose, ijs wordt daarom vaak beter verdragen.

Er zijn ook tabletten met lactase erin, deze helpen de darmen om de melksuiker beter te verteren. Bij een lactose-intolerantie moet in ieder geval altijd bekeken worden welk dieet gevolgd moet worden. De diagnose kan gesteld worden door het bloedsuikergehalte na het nuttigen van melkproducten te meten.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Lactose-intolerantie"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 12-05-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!