InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Intolerantie en overgevoeligheid voor lactose

Intolerantie en overgevoeligheid voor lactose

Intolerantie en overgevoeligheid voor lactose Bij een allergie is er sprake van een te heftige reactie van het lichaam op een normale stof, ook wel allergeen genoemd, die onder meer kan voorkomen in voedsel, maar ook in stuifmeel of in huisstofmijt. Bij een voedselallergie is er sprake van het allergeen eiwit dat de oorzaak is van het ontstaan van allergische verschijnselen. Bij personen met een lactose-intolerantie is er geen sprake van een voedselallergie, maar van het onvermogen van het lichaam om deze melksuiker te kunnen verteren.

Een intolerantie, geen allergie

Lactose-intolerantie is wel een voedselovergevoeligheid, maar dan een niet-allergische. Lactose vormt vaak een bestanddeel van melk en van melkproducten, maar kan ook voorkomen in andere voedingsproducten. Normaal gesproken wordt er door het lichaam het enzym lactase aangemaakt om de binnen gekregen lactose te kunnen verteren. Bij personen met een lactose- intolerantie is er sprake van een gebrek aan lactase, waardoor er klachten kunnen ontstaan. Het komt dus onverteerd in de dikke darm terecht, waardoor het daar gaat vergisten en dit leidt tot klachten.

Lactose-intolerantie en koemelkallergie

Lactose-intolerantie is dan ook niet te vergelijken met bijvoorbeeld een koemelkallergie, waarbij het eiwit in de koemelk de allergische verschijnselen veroorzaakt. De melk kan weliswaar bij een allergie klachten veroorzaken, maar de oorzaak ervan is dus bij een lactose-intolerantie gelegen aan een gebrek aan het enzym lactase.

Wie kan last hebben van lactose-intolerantie

Afhankelijk van de soort lactose-intolerantie, kan deze al bij de geboorte aanwezig zijn of juist later ontstaan. Zowel kinderen als volwassenen kunnen hiermee te maken krijgen. Er bestaat overigens ook een erfelijke vorm.

Verschijnselen bij lactose-intolerantie

Het is bekend dat bij een groot deel van de mensen die ouder worden de aanmaak van lactase zal afnemen, waardoor er eventueel een lactose-intolerantie kan ontstaan. De verschijnselen die bij een lactose-intolerantie kunnen optreden kunnen variëren van buikpijn, diarree, winderigheid, opgeblazen gevoel tot krampen. Indien deze verschijnselen zich voordoen wordt er gesproken van een lactose-intolerantie, en dus niet van een lactose-allergie. Bij een gebrek aan lactase in het lichaam hoeft er overigens niet altijd sprake te zijn van verschijnselen die zich voordoen als lactose-intolerantie. Lactose is een bestanddeel van melk, maar kan ook voorkomen in brood, bouillonblokjes, koekjes, kaas en kan ook voorkomen in worst. Er is overigens lactose-vrije melk en yoghurt verkrijgbaar voor mensen die te kampen hebben met een lactose-intolerantie.

Testen op lactose-intolerantie

Er zijn verschillende testen ontwikkeld om te onderzoeken of er al dan niet sprake is van een lactose-intolerantie. Een van de testen die uitgevoerd kan worden is de provocatietest. Bij deze test wordt er gedurende een paar dagen een lactose-vrij dieet gevolgd. Na afloop van dit dieet moet er lactose worden ingenomen, bijvoorbeeld door een glas melk te drinken. Indien er dan klachten optreden, kan er gesproken worden over een lactose-intolerantie. Er is ook een gentest, waarmee aan de hand van wat wangslijm vastgesteld kan worden of er sprake is van een lactose-intolerantie.

Behandeling

De beste behandeling is het zo veel mogelijk vermijden van het consumeren van producten die lactose bevatten. Wanneer men toch eens melkproducten wil gebruiken, dan kan men tabletten nemen die lactase bevatten, zodat de melk geen problemen oplevert. Deze tabletten kan men bij de drogist kopen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: WolfBlur, Pixabay
  • www.mlds.nl

Reageer op het artikel "Intolerantie en overgevoeligheid voor lactose"

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 09-05-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Allergieën
Medische informatie…
Schrijf mee!