InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Intolerantie voor lactose

Intolerantie voor lactose

Intolerantie voor lactose Wanneer het lichaam niet in staat is om de melksuiker lactose volledig te verteren, is er sprake van lactose-intolerantie. Er treedt een aantal symptomen op na het nuttigen van aanbevolen hoeveelheden. Lactose-intolerantie is, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, niet hetzelfde als koemelkallergie. Een persoon met lactose-intolerantie heeft een tekort aan lactase: Een stof in de darmen die zorgt voor de afbraak van lactose en bij iemand met koemelkallergie treedt er een activatie van het afweersysteem in werking door bepaalde eiwitten. Hoe ontstaat lactose-intolerantie? Wat zij de symptomen? En wat kun je ertegen doen?

Het ontstaan van lactose-intolerantie

Elke pasgeborene heeft een voldoende hoeveelheid lactase om de lactose in moedermelk af te breken. Naar mate een kindje ouder wordt, neemt de productie van lactase in zon 80% van de gevallen af. Als het lactosegehalte te laag wordt om normale hoeveelheden lactose te verteren, is er sprake van lactose-intolerantie. Deze intolerantie voor lactose is meestal erfelijk. Ook kunnen er andere oorzaken zijn voor dit probleem, zoals een darminfectie, een darmontsteking of een beschadiging van de darmwand als gevolg van een operatie. Bij deze oorzaken is de intolerantie van tijdelijke aard en zal de lactaseproductie weer op gang komen wanneer de persoon in kwestie is hersteld van de ziekte of operatie.

Welke producten bevatten lactose?

Lactose komt vooral voor in melkproducten als:
  • Yoghurt
  • Kwark
  • Smeerkaas
  • Melk
  • Karnemelk
  • Chocolademelk
  • Yoghurt(drank)

De melksuiker lactose komt voor in producten waarin melkpoeder of bepaalde melkbestanddelen zijn verwerkt. Ook komt lactose voor in sommige medicijnen, als toevoeging in kant-en-klaargerechten, brood, eierkoeken enzovoort. Kijk op het etiket van het product voor informatie over melkbestanddelen.

Wat zijn de symptomen van lactose-intolerantie?

Als lactose niet wordt afgebroken in het lichaam, zal het onveranderd in de dikke darm terechtkomen. De bacteriën in de dikke darm gaan de lactose bewerken en afbreken, waarbij vetzuren en gassen vrijkomen, met mogelijk als gevolg buikpijn, buikkrampen, misselijkheid, een opgeblazen gevoel, winderigheid en diarree. Deze klachten zullen binnen een dertigtal minuten na het overschrijden van de hoeveelheid lactose die je kunt verdragen ontstaan.

Hoe wordt de diagnose gesteld?

Vermoedens dat er sprake is van lactose-intolerantie kunnen er zijn, omdat je alleen vlak na het nuttigen van bijvoorbeeld melk last hebt van klachten. Er zijn verschillende methoden deze diagnose vast te stellen, waarvan de bekendste zijn:

De eliminatie-provocatietest

De patiënt zal enkele dagen een lactosevrij dieet volgen: de eliminatie. Als er sprake is van intolerantie voor lactose zouden de klachten moeten verminderen. Vervolgens wordt er weer een hoeveelheid lactose in je dieet toegevoegd om de klachten weer te doen opspelen: provocatie. Wanneer met een voedingspatroon zonder lactose de klachten verdwijnen en vervolgens weer terugkomen met het tot je nemen van lactose, kan er sprake zijn van lactose-intolerantie.

De waterstoftest

Bij deze test wordt de patiënt enkele dagen voorafgaand aan de test verzocht om lactosevrij te eten en drinken. Op de dag van de test drinkt hij een oplossing met lactose. Wanneer lactose niet wordt afgebroken door lactase, wordt er waterstof uitgescheiden. De arts kan uit de hoeveelheid waterstof in de uitgeademde lucht bepalen of er sprake is van lactose-intolerantie.

De bloedsuikertest

Normaal gesproken worden de na de afbraak van lactose suikerdeeltjes opgenomen in het bloed. Het suikergehalte in het bloed zou dus moeten stijgen na het toegediend krijgen van lactose. Wanneer het bloedsuikergehalte niet stijgt, kan dit duiden op lactose-intolerantie.

Wat te doen tegen lactose-intolerantie?

Het is niet raadzaam om alle melkproducten te vermijden, omdat er dan een gebrek kan ontstaan aan bepaalde vitamines en mineralen. Je kunt het best contact opnamen met je arts en met hem bepalen hoeveel lactose je kunt verdragen zonder klachten te krijgen. Samen met een diëtist kun je een voedingspatroon samenstellen, waarbij je toch de benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt. Ook zijn er enzympreparaten verkrijgbaar in de apotheek. Deze preparaten bevatten lactase en helpen het lichaam de lactose af te breken.
© 2015 - 2019 Mileena, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Intolerantie en overgevoeligheid voor lactoseIntolerantie en overgevoeligheid voor lactoseBij een allergie is er sprake van een te heftige reactie van het lichaam op een normale stof, ook wel allergeen genoemd,…
Heb ik een koemelkallergie of een lactose intolerantie?Heb ik een koemelkallergie of een lactose intolerantie?Je hoort het steeds vaker, mensen die last hebben van een koemelkallergie of een lactose intolerantie. Veel mensen denke…
Lactose-intolerantieLactose-intolerantieLactose-intolerantie is een aandoening die gebaseerd is op het feit dat er een enzym is het lichaam ontbreekt of te wein…
Wat is lactose-intolerantie en wat doen we eraan?Wat is lactose-intolerantie en wat doen we eraan?Vier op tien landgenoten hebben problemen met het verteren van lactose. Velen voelen zich na het drinken van melk of het…
Lactose-intolerantie: een enzymzwakteLactose-intolerantie: een enzymzwakteEen lactose-intolerantie is een enzymzwakte en geen melkallergie. Het heeft dan ook niets met melkeiwitten te maken, maa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ClkerFreeVectorImages, Pixabay
  • http://www.mlds.nl/ziekten/130/lactose-intolerantie/klachten/
  • http://www.mlds.nl/ziekten/130/lactose-intolerantie/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Lactose-intolerantie
  • https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/lactose-intolerantie.aspx
  • http://www.dokterdokter.nl/aandoening/lactose-intolerantie/

Reageer op het artikel "Intolerantie voor lactose"

Infoteur: Mileena
Gepubliceerd: 06-09-2015
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!