InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Nachtblindheid: oogaandoening

Nachtblindheid: oogaandoening

Nachtblindheid: oogaandoening Nachtblindheid komt voor bij 1 op de 4.000 mensen. Nachtblindheid is een verzamelnaam voor meerdere aandoeningen aan het oog, maar worden allen gekenmerkt door het slecht zien in het donker.

Werking oog bij weinig licht

In het netvlies van het oog liggen twee soorten zenuwcelen: dit zijn de kegeltjes en de staafjes. Met de kegeltjes kijk je voornamelijk overdag: je ziet er kleuren en details mee. Kegeltjes hebben licht nodig om te kunnen functioneren. Staafjes zijn zeer lichtgevoelig maar met staafjes kan je geen kleuren onderscheiden. Juist met de staafjes kunnen we zien in het donker: je ziet weliswaar alles in zwart/wit tinten maar je kan er uitstekend de vormen mee zien. Staafjes worden ingeschakeld door het oog zodra er minder licht het oog binnen valt. Bij een donkere omgeving dus.

Rodopsine

In de staafjes bevindt zich een kleurstof, rodopsine genaamd. Dit is een rode kleurstof en komt alleen voor in de staafjes. Deze kleurstof valt uiteen bij het binnenvallen van een bepaalde hoeveelheid licht. Vervolgens wordt er een signaal doorgegeven aan de hersenen, zodat er een beeld ontstaat.

Vitamine A is nodig om uit rodopsine nieuwe stoffen te vormen. Wanneer er een tekort aan vitamine A is, kan het oog deze stoffen niet meer aanmaken. De functie kan dan verloren gaan en er ontstaat nachtblindheid.

Oorzaken nachtblindheid

Zoals gezegd is een tekort aan vitamine A vaak de grootste oorzaak van nachtblindheid. Maar ook erfelijkheid speelt een rol. Een glaucoom of een netvliesloslating kan ook nachtblindheid veroorzaken.

Nachtblindheid herkennen

Vaak wordt nachtblindheid niet direct herkend, soms sluimert dit al jaren zonder dat men zich ervan bewust is. Dit komt omdat iemand met nachtblindheid zich aanpast aan het nieuwe zicht. Er wordt beter op de omgeving gelet en vooral kijkt men heel goed naar de grond om te zien waar men loopt.

Nachtblindheid kan ook plotseling ontstaan door bijvoorbeeld een netvliesloslating. De symptomen zijn dan veel duidelijker te herkennen. Nachtblindheid zal echter in de meeste gevallen heel langzaam verlopen met periodes van stilstand, afgewisseld met periodes dat het sneller achteruit gaat.

Behandeling

Wanneer het gaat om een tekort van vitamine A, is het belangrijk om voldoende vitamine A tot zich te nemen. Dat kan door middel van voeding of tabletten. Gebleken is dat patiënten met nachtblindheid en extra vitamine A vaak minder snel achteruit gaan. Wortelen bevatten veel betacaroteen, dat het lichaam omzet in vitamine A. Bij een vitamine A gebrek zal nachtblindheid snel genezen.

Alle andere vormen van nachtblindheid zijn helaas niet te genezen. Nog steeds wordt er onderzoek naar gedaan, maar het systeem is zo complex dat hier niet zomaar een medicijn voor te vinden is. Belangrijk is om bij nachtblindheid binnen de familie, voldoende vitamine A tot zich te nemen.
Gerelateerde artikelen
Wagner-syndroom: Problemen glasvocht en netvlies van het oogWagner-syndroom: Problemen glasvocht en netvlies van het oogHet Wagner-syndroom is een zeldzame erfelijke bindweefselaandoening dat het collageen van het glasvocht en netvlies aant…
Nachtblindheid: oorzaken, symptomen en behandelingNachtblindheid: oorzaken, symptomen en behandelingNachtblindheid is een vervelende aandoening. Deze aandoening kan het dagelijks leven enorm hinderen. Het zicht van een p…
Nachtblindheid, slecht zien in het donkerNachtblindheid, slecht zien in het donkerWanneer je nachtblind bent kun je slecht zien in het donker of schemering. Daarnaast hebben je ogen meer moeite om zich…
Nachtblind of nachtmyopie, is behandeling mogelijk?Nachtblind of nachtmyopie, is behandeling mogelijk?Nachtblindheid is een vrij zeldzame aandoening van de netvliezen. Ongeveer 1 op de 3000 a 4000 mensen lijdt aan nachtbli…
Oogziekte glaucoom: laat je oogdruk meten vóór 't te laat isOogziekte glaucoom: laat je oogdruk meten vóór 't te laat isGlaucoom is een oogaandoening die geleidelijk en ongemerkt je oog beschadigt. Je merkt het meestal pas als het al te laa…

Reageer op het artikel "Nachtblindheid: oogaandoening"

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 11-05-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!