InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Nachtblindheid: s Nachts of bij weinig licht slecht zien

Nachtblindheid: s Nachts of bij weinig licht slecht zien

Nachtblindheid: s Nachts of bij weinig licht slecht zien Bij nachtblindheid heeft de patiënt een verzwakt gezichtsvermogen of is hij tijdelijk verblind bij avond, nacht of zwakke verlichting. Nachtblindheid is in feite een symptoom van een onderliggende oogaandoening. Erfelijke aangeboren aandoeningen waardoor het netvlies minder gevoelig is en een tekort aan vitamine A zijn enkele oorzaken van nachtblindheid. Afhankelijk van de oorzaak is een behandeling mogelijk, maar soms is geen oplossing voorhanden. De patiënt vermijdt dan het autorijden 's nachts en neemt andere voorzorgsmaatregelen om de mogelijk schadelijke gevolgen van een slecht nachtzicht te voorkomen.

Synoniemen nachtblindheid

Nachtblindheid is eveneens gekend onder deze synoniemen:
  • dagziendheid
  • nyctanopie
  • schemerblindheid

Epidemiologie symptoom

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) schat dat de hoogste prevalentie van nachtblindheid van kinderen gevonden is in Afrika. Ook zwangere vrouwen in Afrika en Zuid-Azië zijn erg vaak getroffen door nachtblindheid.

Oorzaken: Oogaandoening en andere medische factoren

De oorzaken van nachtblindheid vallen in twee categorieën in te delen: behandelbare oorzaken en niet-behandelbare oorzaken.

Behandelbare oorzaken

Behandelbare oorzaken omvatten:

Niet-behandelbare oorzaken

Aangeboren aandoeningen zijn niet-behandelbare oorzaken van nachtblindheid. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

Symptomen: s Nachts of bij weinig licht slecht zien

Bij nachtblindheid ziet een patiënt enkel s nachts of bij weinig licht slecht. Overdag is hij namelijk in staat om goed te zien. Dit symptoom heeft gevolgen op bijvoorbeeld het autorijden s nachts. Patiënten met nachtblindheid hebben vaak ook moeite met het zien van sterren tijdens een heldere nacht of het wandelen door een donkere kamer, zoals een bioscoop. Deze problemen zijn vaak erger net nadat een patiënt uit een helder verlichte omgeving komt. Patiënten met milde symptomen hebben gewoon meer aanpassingstijd aan de duisternis nodig.

Diagnose en onderzoeken

Oogonderzoek

De oogarts wenst informatie te weten over de ernst, het begin en de duur symptomen, het medicatiegebruik, een familiale geschiedenis van diabetes (suikerziekte) of een andere oogaandoening. De oogarts voert een volledig oogonderzoek uit om de oorzaak te achterhalen van de nachtblindheid, want mogelijk is deze behandelbaar door bijvoorbeeld een nieuwe bril of een cataractoperatie. Hij onderzoekt het netvlies en voert hiervoor een spleetlamponderzoek uit (oftalmoscopie). Ook een kleurentest en een test voor de gezichtsscherpte en een straalbrekingsonderzoek (= refractieonderzoek) zijn nodig. Bovendien test de oogarts de pupilreactie op licht. Tot slot voert hij een oogdrukmeting (tonometrie) uit om de oogafwijking glaucoom op te sporen, en eventueel voert hij daarna nog een gonioscopie uit om het type glaucoom te kennen.

Diagnostisch onderzoek

De arts voert een electroretinografie (ERG) uit om de elektrische respons van staafjes en kegeltjes te meten bij de blootstelling aan licht. Daarnaast is een gezichtsveldonderzoek nodig.

Differentiële diagnose

Deze oogaandoeningen vertonen symptomen die gelijkaardig zijn aan de symptomen van nachtblindheid. Bijgevolg zijn ze de differentiële diagnose voor nachtblindheid:

Behandeling oogaandoening

Zelfzorg

De patiënt neemt veiligheidsmaatregelen om ongevallen te voorkomen op plaatsen met weinig licht. Hij rijdt daarnaast s nachts niet met de wagen, tenzij hij hiervoor de goedkeuring heeft gekregen van de oogarts. Voorts eet de patiënt gezond en gevarieerd om een tekort aan vitamine A te voorkomen. Vooral boerenkool, een cantaloupe, een mango, een pompoen, eieren, melk, spinazie, wortelen en zoete aardappelen zitten boordevol vitamine A. Voedingsmiddelen die rijk zijn aan mineralen en antioxidanten, voorkomen cataract. Voorts draagt de patiënt een zonnebril of een hoed met een brede rand om de verblinding te verminderen.

Professionele medische zorg

Nachtblindheid veroorzaakt door een verworven aandoening verdwijnt meestal na de behandeling van de onderliggende aandoening. Vitamine A-supplementen en een gezonde en gevarieerde voeding zijn nuttig bij een vitamine A-tekort. Een bril of contactlenzen zijn nuttig bij bijziendheid. Patiënten met cataract krijgen een cataractoperatie. Glaucoommedicatie, een laserbehandeling of diverse operaties zoals een trabeculectomie en drainage-implant zijn mogelijk. Wanneer een genetisch defect de basis is van de nachtblindheid, valt dit niet te behandelen. Voorts is een regelmatig oogonderzoek nodig wat de veiligheid van de patiënt en de omgeving verbetert.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Nachtblind of nachtmyopie, is behandeling mogelijk?Nachtblind of nachtmyopie, is behandeling mogelijk?Nachtblindheid is een vrij zeldzame aandoening van de netvliezen. Ongeveer 1 op de 3000 a 4000 mensen lijdt aan nachtbli…
Nachtblindheid: oogaandoeningNachtblindheid: oogaandoeningNachtblindheid komt voor bij 1 op de 4.000 mensen. Nachtblindheid is een verzamelnaam voor meerdere aandoeningen aan het…
Nachtblindheid: oorzaken, symptomen en behandelingNachtblindheid: oorzaken, symptomen en behandelingNachtblindheid is een vervelende aandoening. Deze aandoening kan het dagelijks leven enorm hinderen. Het zicht van een p…
Nachtblindheid, slecht zien in het donkerNachtblindheid, slecht zien in het donkerWanneer je nachtblind bent kun je slecht zien in het donker of schemering. Daarnaast hebben je ogen meer moeite om zich…
Ziekte van Oguchi: Nachtblindheid en Mizuo-Nakamura fenomeenZiekte van Oguchi: Nachtblindheid en Mizuo-Nakamura fenomeenDe ziekte van Oguchi (congenitale stationaire nachtblindheid) is een autosomaal recessieve oogaandoening die het netvlie…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: TBIT, Pixabay
  • Differential diagnoses, http://bestpractice.bmj.com/best-practice/monograph/964/diagnosis/differential.html, geraadpleegd op 4 juli 2016
  • Eye Health and Night Blindness, http://www.webmd.com/eye-health/night-blindness, geraadpleegd op 4 juli 2016
  • Night Blindness When Is It Safe To Drive?, http://www.eyehealthweb.com/night-blindness/, geraadpleegd op 4 juli 2016
  • Prevalence of night blindness and number of individuals affected among preschool-age children and pregnant women in populations of countries at risk of vitamin A deficiency 1995-2005, globally and by WHO region, http://www.who.int/vmnis/database/vitamina/table3/en/, geraadpleegd op 4 juli 2016
  • Vision - Night blindness, https://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/003039.htm, geraadpleegd op 4 juli 2016
  • What causes night blindness? 3 possible conditions, http://www.healthline.com/symptom/night-blindness, geraadpleegd op 4 juli 2016

Reageer op het artikel "Nachtblindheid: s Nachts of bij weinig licht slecht zien"

Infoteur: Miske
Laatste update: 25-09-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Oogaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!