InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Nachtblind of nachtmyopie, is behandeling mogelijk?

Nachtblind of nachtmyopie, is behandeling mogelijk?

Nachtblind of nachtmyopie, is behandeling mogelijk? Nachtblindheid is een vrij zeldzame aandoening van de netvliezen. Ongeveer 1 op de 3000 a 4000 mensen lijdt aan nachtblindheid. Nachtblindheid is meestal erfelijk. Het is een lastige kwaal, omdat patiënten in het donker of bij weinig licht, zo goed als niets meer kunnen zien. Vrijwel altijd zijn beide ogen aangedaan. Als je nachtblind bent zijn veel dingen niet vanzelfsprekend, zoals autorijden in het donker. Ook in huis 's nachts, of op een donker laantje een wandeling maken in het donker, is af te raden. Ook bij schemering kan de nachtblindheid al voor minder zicht zorgen. Nachtblindheid is een vervelende aandoening omdat het zicht slecht is als er weinig licht is, of er is zelfs sprake van totale blindheid bij schaars licht. Vooral bij handelingen zoals autorijden of op een andere manier deelnemen aan het verkeer, is dit zeer gevaarlijk. De patiënt kan bijvoorbeeld de zijkanten van de weg niet zien, met alle gevolgen van dien. Iemand die nachtblind is, is een gevaar voor zichzelf en de omgeving als hij/zij auto rijdt in het donker.

Nachtblind aan een oog

Soms komt nachtblindheid voor aan slechts een oog, maar dan spreekt men van een oogziekte. Bij echte nachtblindheid is er namelijk altijd sprake van 'blindheid' aan beide ogen.

Slecht zien bij weinig licht

Als er weinig licht is of als het vrijwel donker is, treedt de nachtblindheid op. Dit kan in de avond of nacht zijn, maar ook binnenshuis als er wel licht brand maar er bijvoorbeeld niet al te veel lampen aan staan. Bij de overgang van licht naar donker heeft iemand met deze aandoening van de netvliezen veel tijd nodig om de ogen te laten wennen aan de nieuwe situatie. Veel meer tijd dan iemand zonder deze aandoening. Het kan wel een uur duren voordat de ogen aan het donker gewend zijn. Al die tijd is de patiënt nachtblind of zeer slechtziend. Dit zorgt voor behoorlijk wat problemen.

Nachtblindheid, wat zijn de oorzaken?

  • Aangeboren afwijking (erfelijke aandoening van het netvlies) Retinitis Pigmentosa.
  • Vitamine A tekort.
  • Chronische leveraandoeningen.
  • Chronische gastritis.
  • Bepaalde oogziekten.
  • Ziektes waardoor indirect ook vitamine A tekort ontstaat.

Nachtmyopie

Bij nachtmyopie is er sprake van bijziendheid in het donker. Als er minder licht is heeft de patiënt dan vaak baat bij een sterkere bril.

Nachtblindheid herkennen

Je kunt op jonge leeftijd al ontdekken dat je nachtblind bent, maar het kan ook pas tot uiting komen als je ouder bent. Je herkent het omdat je niets of weinig kunt zien zodra er weinig licht is, en bij de overgang van licht naar donker heeft iemand met deze aandoening veel meer tijd nodig om aan de nieuwe situatie te wennen. Iemand die nachtblind is kan over eenvoudige voorwerpen vallen, op straat of in huis.

Behandeling

Als je nachtblindheid vermoedt, is het verstandig om naar de huisarts te gaan. Een bezoek aan de opticien en/of oogarts is vervolgens meestal wel noodzakelijk. Er zal eerst bepaald worden waardoor de nachtblindheid is ontstaan. Tegen erfelijke nachtblindheid is nog geen effectieve behandeling. Tegen nachtblindheid die ontstaat door andere oorzaken, is mogelijk wel iets te doen. Ga daarom altijd naar de huisarts als je het gevoel hebt slechter te gaan zien.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Nachtblindheid, slecht zien in het donkerNachtblindheid, slecht zien in het donkerWanneer je nachtblind bent kun je slecht zien in het donker of schemering. Daarnaast hebben je ogen meer moeite om zich…
Nachtblindheid: oogaandoeningNachtblindheid: oogaandoeningNachtblindheid komt voor bij 1 op de 4.000 mensen. Nachtblindheid is een verzamelnaam voor meerdere aandoeningen aan het…
Nachtblindheid: oorzaken, symptomen en behandelingNachtblindheid: oorzaken, symptomen en behandelingNachtblindheid is een vervelende aandoening. Deze aandoening kan het dagelijks leven enorm hinderen. Het zicht van een p…
Syndroom van Usher: Wanneer je niet meer kunt horen of zienHet Syndroom van Usher is een erfelijke aandoening, waarbij progressief het zicht en gehoor achteruitgaan. Sommige kinde…
Aandoening: BlindheidAandoening: BlindheidAls er bij jongeren blindheid voorkomt is dat vaak door een letsel of een afwijking. Bij oudere mensen gaat de functie v…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • ANWB onderweg, oktober 2009 nummer

Reageer op het artikel "Nachtblind of nachtmyopie, is behandeling mogelijk?"

Reacties

Sara, 01-12-2015 20:00 #4
Mijn collega is nachtblind en rijdt auto. vroeg in de ochtend en s'avonds rijdt ze op gevoel als ze de weg kent. ze woont in een andere stad dan ze werkt en ze moet best wel een afstand rijden. wij hebben ook nachtdiensten en dan rijdt ze toch. mijn vraag is: Is het veilig rijden als je dezelfde route rijdt en de route bekend is. en hoe gevaarlijk kan het zijn als de route verandert?op het werk rijdt ze gelukkig niet. maar ze moet dagelijks naar het werk en weer naar huis en in de winter is het vaak donker in de vroege morgen en wij werken tot 23.00uur en daarna begint haar reis. wat is jullie eerlijke advies. groetjes sara Reactie infoteur, 02-12-2015
Hi, uw collega zal zelf op de hoogte zijn dat ze nachtblind is, en dat zal ze van een arts gehoord hebben. Als een arts het goed vindt dat ze auto rijdt, mag u ervan uitgaan dat de arts weet dat wat hij/zij adviseert, ook daadwerkelijk een verstandig advies is. Op onverlichte wegen kan het extra lastig zijn. Het is wel zo dat de helft van de automobilisten niet goed kan zien in het donker, en op onverlichte wegen kan ook dat extra risico's met zich meebrengen. Het beste is het dat zij met haar huisarts overlegt of ze wel of niet auto mag rijden als zij daarover twijfels heeft. U kunt haar hierin niet adviseren omdat u geen arts bent.

Marina, 23-08-2013 10:53 #3
Mijn lieve vriend van 48 jaar is nachtblind! En toch moet hij gaan werken! In de zomer vroeg in de ochtend heeft hij minder moeite met zijn scooter te rijden! Maar als het vroeg donker word, ik hou me hart vast! Ik ben zuinig op hem! Hij heeft het vanaf toen hij nog klein was al! Zijn ouders deden er geen moer aan! Reactie infoteur, 23-08-2013
Maar gaat hij er zelf wel iets aan doen dan nu?

Inderdaad deden mensen er vroeger nogal luchtjes over, dat kwam vooral aan gebrek aan behandelingsmogelijkheden en gebrek aan kennis, dus zijn ouders kunnen daar eigenlijk niets aan doen.

Sabrina, 04-11-2012 21:21 #2
Ik vermoed dat ik nachtblind ben en ga hiervoor naar de dokter. Nou vraag ik mij af wat ik moet verstaan onder die behandelingen?

Is het niet op te lossen met bijvoorbeeld een bril?

Niels, 11-12-2011 15:00 #1
"Bij de overgang van licht naar donker heeft iemand met deze aandoening van de netvliezen veel tijd nodig om de ogen te laten wennen aan de nieuwe situatie."

Ik ben zelf nachtblind, maar als ik in de avond van binnen (waar het licht is) naar buiten loop (waar het donker is) hoeven mijn ogen nergens aan te wennen, ik zie toch niets in het donker. Dit zicht wordt dus NIET beter, naarmate ik langer in het donker loop.

Infoteur: Kisses
Laatste update: 26-06-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Oogproblemen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!