InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Zweetvoeten, kom je er vanaf?

Zweetvoeten, kom je er vanaf?

Zweetvoeten, kom je er vanaf? We kennen allemaal wel iemand die absoluut zijn of haar schoenen niet uit moet trekken in gezelschap. Zweetvoeten, het kan iedereen overkomen. Terwijl je toch een goede hygiëne in acht neemt kunnen je voeten aan het eind van de dag een onaangename geur afgeven. Waarom zijn voeten vaak de meest onaangenaam ruikende lichaamsdelen en vooral, hoe kun je dat voorkomen?

Inhoud

Zweetvoeten

Je voeten stinken omdat ze zweten! Vooral voeten hebben helaas een ruime hoeveelheid zweetklieren. Zweetklieren zitten over je hele lichaam, ze zorgen ervoor dat je lichaam niet oververhit raakt. Je hebt twee soorten, eccriene en apocriene. De eccriene zweetklieren zitten over je hele lichaam, de apocriene ontwikkelen zich in de puberteit. Ze bevinden zich bijvoorbeeld onder je oksels en ook onder je voeten. Deze zweetklieren produceren reukloos zweet. Zweet is vooral water en zout en heeft geen geur. Bacteriën op je voeten breken het zweet af. De afvalstoffen die ze hierbij produceren stinken wel. De stank die je ruikt is dus eigenlijk geen zweetgeur maar het 'afval' van de bacteriën.

Stinkende sokken en schoenen

Zweten doe je over je hele lichaam, waarom stinken dan vooral je voeten (en soms je oksels)? Omdat je sokken en schoenen draagt. Zweet op je voorhoofd droogt vrij snel op, maar het zweet dat je voeten produceren kan nergens anders heen dan in je sokken en schoenen trekken. Voor de bacteriën zijn dat ideale omstandigheden, warmte en vocht.

Veel mensen hebben last van zweetvoeten gewoon omdat ze nu eenmaal veel zweten. Mensen die niet snel zweten hebben vaak ook geen stinkende voeten. Eigenlijk zijn het niet de zwetende voeten die stinken, meestal zijn schoenen en sokken de boosdoeners. Sportschoenen stinken altijd meer dan andere schoenen omdat je tijdens het sporten veel zweet.

Wanneer je veel last hebt van zweetvoeten moet je iets ondernemen. De geur is natuurlijk onprettig maar de vochtige omgeving in je schoenen is ook een perfecte omgeving voor allerlei schimmels.

Zweetvoeten, wat te doen

Zweetvoeten moet je op twee fronten aanvallen. Zorg voor zo min mogelijk bacteriën op je voeten en zorg voor voeten die minder zweten.

Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)
De bacteriën bestrijd je alleen met schone voeten.
  • Was je voeten in ieder geval iedere dag twee keer met een (antibacteriële) zeep.
  • Droog je voeten goed na iedere wasbeurt.
  • Draag altijd schone sokken, het liefst van wol of katoen.
  • Schoenen niet twee dagen achter elkaar dragen.
  • Voeten schoonmaken met Povidonjodium, jodium is een desinfecterend middel, het doodt bacteriën.
  • Formaldehyde en alcohol zijn ook desinfecterend

Minder zweten

  • In schoenen die goed ventileren zweet je minder.
  • Draag altijd sokken, sokken absorberen een deel van het zweet.
  • Gebruik talkpoeder om je voeten goed droog te houden.
  • Er zijn inlegzolen (bijvoorbeeld van cederhout) die een deel van het zweet absorberen.

Er zijn verschillende voetdeodorants, anti-bacteriële sprays en poeders in de winkel te vinden. De één heeft er meer baat bij dan de ander. Uitproberen is de enige manier om uit te zoeken welke voor jou werkt.

Huismiddeltjes tegen zweetvoeten

  • Na een voetenbad de voeten insmeren met kamferspiritus.
  • Voeten insmeren met zinkolie en een nachtje met sokken aan slapen.
  • Voetenbadje met: Tea olie, kamille, zeezout, gewone thee of azijn. (één van de vijf dan)
  • Wisselbaden.
  • Sokken niet wassen met wasverzachter.

Lees verder

© 2009 - 2019 Caro-lina, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Zweetvoeten of stinkvoeten: oorzaken, behandeling & tipsZweetvoeten of stinkvoeten: oorzaken, behandeling & tipsVoeten die overmatig zweten verspreiden doorgaans een erg irritante geur die vaak wordt vergeleken met stinkende kaas, a…
Tips tegen zwetenZweten of transpireren is een natuurlijk proces dat als doel heeft om ons lichaam af te koelen. Er zijn verschillende oo…
Wat kun je doen tegen zweetvoeten en stinksokken?Zweetvoeten en stinksokken zijn niet alleen voor jezelf vervelend, maar ook voor anderen. Bij sommige zweetvoeters is de…
Help mijn voeten stinken! Hoe geraak ik van zweetvoeten afHelp mijn voeten stinken! Hoe geraak ik van zweetvoeten afStinkende voeten hebben is erg vervelend, sommige mensen kunnen zich er zelfs over schamen. De meest courante oorzaak va…
Zweetvoeten: Hoe en wat?Zweetvoeten: Hoe en wat?Helaas hebben verschillende mensen vaak last van zweetvoeten. Het hebben van zweetvoeten is een hele vervelende aandoeni…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: MabelAmber, Pixabay
  • http://health.discovery.com/centers/skin-health/skin-care/feet_02.html
  • Afbeelding bron 1: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

Reageer op het artikel "Zweetvoeten, kom je er vanaf?"

Infoteur: Caro-lina
Laatste update: 17-09-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!