InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Waarom zweten we?

Waarom zweten we?

Waarom zweten we? Het lichaam van een volwassene bevat zo’n 3 miljoen zweetklieren die actief lijken te worden, net wanneer het even niet uitkomt. Met drijfnatte handen een personeelsfunctionaris een hand geven voor een sollicitatiegesprek is niet echt fijn. Zelfs wanneer je kunt verwachten dat je gaat zweten zoals bij sporten, ook dan is het niet leuk. Zweten is lastig, zweten geeft geen prettig gevoel, zweet stinkt, dus waarom doen we het eigenlijk?

Inhoud

Waarom zweten we?

’s Zomers hebben we er allemaal last van, zweten. Wanneer de temperaturen stijgen, beginnen de zweetklieren in onze huid meer zweet te produceren. Zweet verdampt op je huid en daardoor koel je af. Zweetklieren zijn eigenlijk de airconditioning van ons lichaam. Als het erg warm is moet je zweten, hoe onprettig dat ook is. Omdat we zweten op warme dagen blijft ons lichaam op een constante 37 graden. Zweten doen we altijd, ook wanneer we het niet extreem warm hebben. Gemiddeld verliest iemand een halve liter zweet per dag, mannen iets meer dan vrouwen.

Eccriene en apocriene

De eccriene en apocriene zweetklieren zijn verantwoordelijk voor de zweetproductie. De eccriene zweetklieren hebben we over ons hele lichaam. Apocriene zweetklieren ontwikkelen zich pas in de puberteit en zitten vooral in de oksels en rond de geslachtsorganen. Het zweet dat deze klieren produceren verschilt een beetje in samenstelling. Zweet uit de eccriene zweetklieren is veel minder vet dan die uit de apocriene zweetklieren. Uit beide soorten klieren komt reukloos zweet! Zweet stinkt niet! De onaangename geur die je ruikt is afkomstig van de bacteriën op je lichaam die het zweet afbreken. De afvalstoffen die de bacteriën produceren stinken wel.

Deo’s en antitranspirant

De allerbeste manier om transpiratiegeur tegen te gaan is een goede persoonlijke hygiëne. Trek dagelijks schone kleren aan en stap onder de douche, meestal is dat al voldoende. Daarnaast zijn er genoeg deodorants in de winkel te vinden. Deodorants stoppen niet de zweetproductie maar kunnen wel de geur verdoezelen. Daarnaast maakt deodorant het zweet ‘onsmakelijk’ voor de bacteriën, daardoor produceren deze minder afvalstoffen. Soms heb je meer nodig dan dat. Antitranspirant bevat stoffen waardoor je minder gaat zweten daardoor produceren de bacteriën op je lichaam minder afvalstoffen. Minder zweet, minder afvalstoffen dus minder zweetgeur.

Eten is zweten

Een goede deodorant werkt prima om geen zweetluchtje om je heen te krijgen. Ook wanneer je stevig hebt gesport is een deodorant vaak wel voldoende naast natuurlijk een douche. Maar ook wat je eet en drinkt bepaalt de geur van je zweet. Een alcoholkegel blijft vaak niet beperkt tot je adem maar ook het zweet gaat er extra van stinken. Ook knoflook, pepers, kool en veel kruiden kunnen je zweet een veel onaangenamere geur geven dan nodig is.

Het zweet breekt je uit

Van stress, paniek en angst ga je soms ook zweten. Het is niet anders, wanneer je in paniek bent of gestrest, ga je transpireren. Paniekzweten doe je vooral in je handen en onder je oksels en er is weinig aan te doen, behalve dan een goede deo en rustig proberen te blijven. Ook in de menopauze gaan de meeste vrouwen meer zweten, vooral ’s nachts. Maar koorts, een te lage bloedsuikerspiegel of een schildklierafwijking kunnen je ook extra laten zweten.

Hyperhydrose

Wanneer je altijd zweet heb je misschien een aandoening die hyperhydrose wordt genoemd. Mensen met deze aandoening zweten altijd. Handen, oksels en voetzolen van mensen met hyperhidrosis zijn altijd nat van het zweet. De oorzaak hiervan is onbekend maar misschien spelen hormonen hierbij een rol. Het mag duidelijk zijn dat het een zeer frustrerende maar ook gênante ziekte is. Er zijn wel behandelmethodes, botoxinjecties kunnen tijdelijk het probleem in een beperkt gebied oplossen. In extreme gevallen kunnen zweetklieren chirurgisch worden verwijderd. Het tegenovergestelde is anhidrose , waarbij mensen helemaal niet kunnen zweten. Anhidrose is niet te genezen, de gevolgen wel te behandelen.

Eerste hulp bij zweetgeur

  • schone kleren (wat deodorant spuiten onder kleding die niet schoon is heeft geen nut)
  • dagelijkse douche
  • gebruik deodorant
  • gebruik eventueel een antitranspirant
  • scheer okselhaar weg (bacteriën zitten nu eenmaal graag in okselhaar)
  • let op wat je eet
  • let op wat je drinkt, alcohol geeft een sterke transpiratiegeur/stank

Eerste hulp bij zweetvlekken

Helaas is aan veel zweetvlekken weinig te doen maar je kunt onderstaande methoden proberen:
  • er zijn ‘vlekkentovenaars’ in de winkel die de vlek kunnen oplossen
  • een nacht in water met azijn
  • in de felle zon drogen (alleen bij witte kleding)
  • vloeibaar wasmiddel op de vlek smeren, even laten intrekken en dan gewoon meewassen
  • ossengalzeep, de vlek goed insmeren en een uurtje laten intrekken dan uitspoelen

Lees verder

© 2009 - 2019 Caro-lina, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Ga zweet te lijfGa zweet te lijfIedereen heeft wel eens last van klotsende oksels, klamme handen en onfrisse voeten. Vooral als het zomers warm is, heb…
Overmatig zweten: zo kom je er vanaf!Overmatig zweten: zo kom je er vanaf!Overmatig zweten kan tot veel frustratie en onzekerheid leiden. "Kan ik dit shirtje wel aan? Heb ik zweetvlekken?" Hoe k…
Zweet (verkoeling voor het lichaam)Zweet is het vocht dat het lichaam afstoot om voor verkoeling te zorgen. Dit wordt zweten of transpireren genoemd. Gemid…
Zweten verminderen, klaar voor de zomer!Zweten verminderen, klaar voor de zomer!Het warme weer komt er weer aan, tijd om jezelf zomer klaar te maken. Heerlijk, op het strand met een lekker drankje erb…
Transpireren en zweetgeur: oorzaken en oplossingenTranspireren en zweetgeur: oorzaken en oplossingenTranspireren is een heel gewone reactie van het lichaam bij warmte. De ene mens zweet meer dan de ander. Zweten kan zorg…

Reageer op het artikel "Waarom zweten we?"

Reactie

Jeroen, 23-06-2014 14:21 #1
Hoezo onprettig? Wat een belachelijk vooroordeel.

Infoteur: Caro-lina
Laatste update: 18-01-2012
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!