InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Overmatig zweten: zo kom je er vanaf!

Overmatig zweten: zo kom je er vanaf!

Overmatig zweten: zo kom je er vanaf! Overmatig zweten kan tot veel frustratie en onzekerheid leiden. "Kan ik dit shirtje wel aan? Heb ik zweetvlekken?" Hoe komt het dat sommige mensen meer zweten dan anderen en nog belangrijker, wat kan je er tegen doen?

Zweten

Als je denkt dat je de enige bent die veel of overmatig zweet buiten het sporten om, dan heb je het mis. Veel mensen hebben er last van en daarom is het ook niet iets waar jij je voor hoeft te schamen. Het feit dat je veel zweet produceert betekent niet dat je een afwijking hebt. Zweten is niets meer of minder dan het afscheiden van vocht om de lichaamstemperatuur te kunnen regelen.

Deppen?

Iedereen heeft op het toilet wel eens zijn bezwette oksel gedept met een stukje toiletpapier in de hoop dat het zweten op zou houden. Helaas heeft deppen juist het tegenovergestelde effect. Door te deppen ga je juist meer zweten. In plaats van te deppen kan je beter gewoon deo gebruiken.

Verhullen

Er zijn een aantal manieren waarop je overmatig zweten kan verhullen. Als je overmatig zweet is het in de zomer handig om shirtjes zonder mouwen te dragen of shirtjes met vleermuismouwen. Als er geen stof rond je oksels hebt kan je geen zweetplekken krijgen en heb je het minder warm. Behalve mouwloze shirtjes en shirtjes met vleermuismouwen kan je ook kiezen voor donker kleurige bovenkleding. Op een donkere kleur zie je namelijk minder snel zweetplekken dan op lichtere kleuren. Houd bij de keuze van je kleding ook rekening met de stof. Sommige synthetische stoffen zijn zweetgevoeliger dan gewoon kantoen.

Overmatig zweten bestrijden

Als je het zweetprobleem grondiger wilt aanpakken dat zou je voor één van de onderstaande opties kunnen kiezen. Odorex, botox en SyNeo zorgen voor een tijdelijke mindering of stop van overmatig zweten. Okselinlegkruisjes lossen het probleem niet op, maar kan wel een effectieve manier zijn om de gevolgen op te lossen.
  • Odorex
  • Botox
  • SyNeo
  • Okselinlegkruisjes

Ervaring

Naar mijn eigen ervaring kan ik Odorex aanraden. Ontzettend makkelijk in het gebruik, goedkoop en het maakt echt een verschil. Odorex is in verschillende variaties te verkrijgen. Hij is te halen in een flesje en in een roller vorm. Ik gebruik Odorex om de week om het zweetloze resultaat te behouden.
© 2011 - 2019 Leveen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Last van overmatig zwetenLast van overmatig zwetenVoor mensen die last hebben van overmatig zweten, is dit erg vervelend en schamen zich hier soms voor. Soms komt er met…
Zweet, overmatig zweten en zweethandenIedereen doet het: zweten. Zweten is een nuttige functie van het lichaam. Soms treden er echter problemen rondom zweten…
Overmatig zweten, transpireren, hyperhidrosis… wat te doen?Zweten is normaal en zorgt ervoor dat je niet oververhit raakt. Wanneer iemand overmatig zweet kan dit een belemmering z…
Zweetproblemen: oorzaken van en tips bij overmatig zwetenZweetproblemen: oorzaken van en tips bij overmatig zwetenZweten wordt als normaal beschouwd in situaties als sport, koorts, of bij ziekte. Maar voor wie in het dagelijks leven v…
Ga zweet te lijfGa zweet te lijfIedereen heeft wel eens last van klotsende oksels, klamme handen en onfrisse voeten. Vooral als het zomers warm is, heb…

Reageer op het artikel "Overmatig zweten: zo kom je er vanaf!"

Reacties

Ilo, 09-06-2014 12:12 #2
Waarom spreekt men altijd over de oksels met overmatig zweten. Ik zweet heel erg op mijn hoofd en nek, verder ook over mijn hele lichaam. Het loopt vaak met straaltjes langs mijn gezicht, ondanks mijn inspanning weinig is… Hoe kan ik dit tegen gaan?

Luuk van Dongen, 10-02-2014 13:22 #1
Ik heb zelf ook jarenlang last gehad van overmatig zweten. Na uiteindelijk veel zoeken bleek voor mij het product Odaban het beste te werken. Sinds ik dat gebruik ben ik verlost van klotsende oksels en doorweekte shirts.

Infoteur: Leveen
Laatste update: 16-07-2011
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!