InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Zweetproblemen: oorzaken van en tips bij overmatig zweten

Zweetproblemen: oorzaken van en tips bij overmatig zweten

Zweetproblemen: oorzaken van en tips bij overmatig zweten Zweten wordt als normaal beschouwd in situaties als sport, koorts, of bij ziekte. Maar voor wie in het dagelijks leven vaak last heeft van overvloedig zweten, kan dit erg vervelend zijn. De druppels zweet lopen van je voorhoofd, je komt onzeker over en de zweetringen onder je oksels staan duidelijk in je overhemd gemarkeerd. Tegen zweten kan je bijvoorbeeld anti-transpiratie crèmes aanbrengen of eventueel talkpoeder. Toch moet je in de eerste plaats proberen om de oorzaak van het overmatig zweten aan te pakken. Hyperhydrosis of overmatig zweten kan vermeden worden door je te houden aan enkele nuttige tips. Wat zijn de belangrijkste oorzaken van overmatig zweten en wat zijn de mogelijkheden op het vlak van behandeling?

Overmatig zweten

Zweten is een lichaamsreactie die je vooral verwacht bij een zware fysieke inspanning, bij extreem warme temperaturen of bij koorts. In die gevallen wordt zweten als logisch beschouwd. Toch zijn er ook situaties waarbij zweten minder gebruikelijk is. Sommige mensen hebben vaak last van veel zweten in minder gebruikelijke situaties. Zweetdruppels die van je voorhoofd rollen en okselringen die zichtbaar worden op je overhemd: het is niet bepaald leuk te noemen en kan sociaal erg hinderlijk zijn. Ook zijn er mensen die vooral 's nachts last hebben van zweten.

Hyperhydrosis: overvloedig zweten

Als je last hebt van zweten buiten de doorgaans gebruikelijke situaties zoals sport of koorts, dan spreekt men van hyperhydrosis of overvloedig zweten. Zweet kan optreden over het gehele lichaam of op lichaamsdelen zoals handen, oksels, voetzolen en de geslachtsdelen. Aangeraden is om de betreffende lichaamsdelen met water en zeep te wassen om zo de bacteriën van het zweten die de zweetgeur verspreiden, weg te spoelen.

Zweetproblemen: medische oorzaken

Zweten kan ontstaan in geval van ziekte of aandoening, zoals bijvoorbeeld:
  • zonnesteek
  • reactie op geneesmiddelen
  • koorts omwille van een onderliggende ziekte, infectie of aandoening
  • te laag suikergehalte in het bloed
  • beschadiging ruggenmerg
  • afkicken van drugs of alcoholverslaving

Niet-medische oorzaken zweten

Naast medische oorzaken van zweten, zijn er ook niet-medische oorzaken, die kunnen vermeden worden door rekening te houden met enkele tips.

Alcohol en koffie
Alcohol heeft de eigenschap om de aders te verwijden en de lichaamstemperatuur te doen stijgen. Hierdoor krijgt het lichaam de neiging om af te koelen en de zweetklieren in actie te zetten. Daarom is het dat je geen last hebt van de kou als je enkele stevige borrels op hebt, en dat alcoholici vaker zweten dan mensen die geen alcohol drinken. Ook koffie verhit het lichaam door de cafeïne, waardoor je zweetklieren in werking treden. Er moet wel bij gezegd worden dat het matig drinken van koffie en alcohol doorgaans ongevaarlijk is en niet meteen zal leiden tot een zweetprobleem.

Stoppen met roken
Roken lijkt niet meteen iets te maken te hebben met zweten, maar toch is het ook hier weer een boosdoener. Sigaretten roken zorgt voor een verhoogd hartritme, een verhoogde bloeddruk en hierdoor stijgt ook de lichaamstemperatuur. Gevolg is dat je sneller zal gaan zweten. Alweer een reden dus om eindelijk te stoppen met roken.

Angst en stress
Sommige mensen gaan zweten als ze weten dat er een ontmoeting, een bijeenkomst of een vergadering aankomt. Het kan gaan om een situatie waarin ze in de belangstelling zullen staan, of in het openbaar zullen moeten spreken zoals bijvoorbeeld bij een presentatie. Plots zijn dan die vervelende okselringen zichtbaar. Mensen voelen zich dan onzeker en gaan stressen waardoor de lichaamstemperatuur stijgt. Het lichaam zal reageren door te zweten. Probeer sociale onzekerheid en angst te vermijden door in zulke situaties kalm te blijven en de controle over lichaam en geest te behouden.

Behandeling overmatig zweten

Anti-zweet kledij

Kledij kan bepaalde stoffen bevatten die ervoor zorgen dat je sneller gaat zweten, denk maar aan acryl of polyester. In tegenstelling tot natuurlijke materialen zoals katoen laten deze stoffen moeilijker toe dat zweet verdampt. Hierdoor ga je het nog warmer krijgen en nog meer de neiging hebben om te zweten omdat de hitte van je lichaam niet weg kan. Om dit probleem op te vangen kan je ervoor kiezen om kleding te dragen die erop gericht is om je minder te laten zweten. Zo zijn er anti-zweet shirts en anti-zweetlucht sokken op de markt die ervoor zorgen dat je minder zweet. Ook in sociale situaties is dit comfortabeler en bovendien zal je je minder onzeker voelen.

Talkpoeder

Een klassiek middel om overmatig zweten tegen te gaan is talkpoeder. Talkpoeder met menthol kan bijvoorbeeld een verfrissend of zelfs koud effect hebben op de huid, wat erg aangenaam is bij extreem warme temperaturen. Ook is er poeder verkrijgbaar voor specifieke plekken waar je teveel zweet, zoals bijvoorbeeld voetpoeder tegen zweetvoeten.

Anti-transpiratie crèmes

Anti-transpiratie crèmes, gels en sprays kunnen je helpen om onaangename zweetgeuren te verdoezelen. Deze middeltjes werken niet op de oorzaak van zweetproblemen maar kunnen de gevolgen ervan beperken. Ook kunnen deze crèmes voor een aangenamer gevoel zorgen doordat je lichaam niet meer zo plakkerig en zweterig is. Enkele voorbeelden van efficiënte crèmes of lotions tegen zweten zijn:
  • Syneo anti-transpirant
  • Odaban
  • Akilaine

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Botox in oksels tegen zwetenVeel mensen hebben last van overmatig zwetende oksels. Er zijn verschillende manieren om dit tegen te gaan, maar het ins…
Overmatig zweten - Oorzaken en natuurlijke oplossingenOvermatig zweten - Oorzaken en natuurlijke oplossingenZweten is natuurlijk en zelfs gezond. Toch kan overmatig zweten in sommige gevallen een probleem vormen tijdens sociale…
Hyperhidrosis (overmatig transpireren)Hyperhidrosis, ofwel overmatige transpiratie. Transpiratie is een normale reactie van het lichaam en is nodig om af te k…
Overmatig zweten: zo kom je er vanaf!Overmatig zweten: zo kom je er vanaf!Overmatig zweten kan tot veel frustratie en onzekerheid leiden. "Kan ik dit shirtje wel aan? Heb ik zweetvlekken?" Hoe k…
Transpireren en zweetgeur: oorzaken en oplossingenTranspireren en zweetgeur: oorzaken en oplossingenTranspireren is een heel gewone reactie van het lichaam bij warmte. De ene mens zweet meer dan de ander. Zweten kan zorg…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Arulonline, Pixabay
  • http://www.avogel.be/blog/natuurlijk-en-gezond/tag/overmatig-zweten/
  • http://www.uza.be/behandeling/overmatig-zweten-hyperhidrosis (bronnen geraadpleegd op 24/05/2016).

Reageer op het artikel "Zweetproblemen: oorzaken van en tips bij overmatig zweten"

Reactie

Nes, 22-05-2019 14:05 #1
Plots overmatig zweet aanval die +/- een half uur duren daarna koude rillingen.
Oorzaak? Reactie infoteur, 23-05-2019
Beste Nes,

Een zweetaanval die heel erg plotseling komt, kort duurt en gevolgd wordt door koude rillingen kan verschillende oorzaken hebben. Het is een teken dat het lichaam snel overtollige warmte kwijt moet.
Mogelijk reageert het lichaam op snelle en effectieve manier op een lichamelijk probleem dat eenmalig is. Denk bijvoorbeeld aan een slaaptekort, een lichte koortstoestand of dehydratatie (uitdroging, te weinig water gedronken).
Wanneer de zweetaanval terugkomt vraag je het best advies aan je arts.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 17-03-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Zweetproblemen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!