InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Overmatig zweten - Oorzaken en natuurlijke oplossingen

Overmatig zweten - Oorzaken en natuurlijke oplossingen

Overmatig zweten - Oorzaken en natuurlijke oplossingen Zweten is natuurlijk en zelfs gezond. Toch kan overmatig zweten in sommige gevallen een probleem vormen tijdens sociale contacten. In de meeste gevallen is het overmatig zweten te wijten aan lichamelijke of emotionele stress, maar sommige mensen hebben er ook last van wanneer ze rustig zijn en het koud hebben. Hieronder volgen de voornaamste oorzaken van overmatig zweten en een overzicht van de beste natuurlijke oplossingen.

Oorzaken van overmatig zweten

  • Zenuwachtigheid
  • Stress
  • Woede
  • Angst
  • Schaamte
  • Lichamelijke inspanning
  • Warme temperaturen
  • Bepaalde medicijnen
  • Menopauze
  • Beschadigingen aan de ruggengraat
  • Acromegalie
  • Angststoornissen
  • Kanker
  • Parkinson
  • Hartritmestoornissen
  • Hartaanval
  • Pheochromocytoma
  • Suikerziekte
  • Verhoogde schildklierwerking
  • Longziektes
  • Tuberculose

Natuurlijke oplossingen tegen overmatig zweten

Er bestaan verschillende natuurlijke oplossingen tegen overmatig zweten. Het is aangeraden er verschillende uit te proberen en die oplossingen te behouden die het meeste resultaat opleveren. In tegenstelling tot gewone deodorants hebben natuurlijke oplossingen meer tijd nodig om resultaten op te leveren. Natuurlijke oplossingen geven echter minder kans op allergische reacties en gezondheidsproblemen.

Tomatensap

Drink elke ochtend een glas tomatensap bij het ontbijt. Tomatensap verkoelt het lichaam en voorkomt overmatige transpiratie.

Water

Het drinken van water is één van de meest eenvoudige natuurlijke oplossingen tegen overmatig zweten omdat het je lichaam ontgift. Hierdoor ga je automatisch minder zweten.

Salie

Maak een kopje thee van gedroogde salie. Drink dit twee tot drie keer per dag.

Groene thee

Een kopje groene thee net voor het slapengaan is bijzonder efficiënt tegen nachtelijke aanvallen van overmatig zweten.

Caffeïne, alcohol en pikant eten vermijden

Bepaalde voedingsmiddelen zoals caffeïne, alcohol en pikant eten zorgen ervoor dat je meer gaat zweten en moet je dus zoveel mogelijk vermijden.

Ruimzittende katoenen kleren

Draag altijd ruimzittende katoenen kleren. Hierdoor kan je huid gemakelijker ademen en wordt overmatig zweten tegengegaan.

Talkpoeder

Was en droog de plaats waar je last hebt van overmatig zweten. Besprenkel het gebied vervolgens met talkpoeder.

Aardappelen

Aardappelen zijn een goede natuurlijke oplossing om overmatig zweten tegen te gaan. Snij de aardappel in twee en wrijf met de natte kant de zweetoksels en zweetvoeten in. Laat opdrogen.

Tea tree

Doe enkele druppels tea tree olie in een beetje water en masseer hiermee je zweterige plaatsen.

Azijn

Gebruik een beetje witte azijn in plaats van je gebruikelijke deodorant.

Thee

Leg enkele theezakjes gedurende zeven minuten in kokend water. Laat afkoelen en baadt hier vervolgens je handen en voeten in.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vierkantsvergelijkingen en hoe ze op te lossenVierkantsvergelijkingen en hoe ze op te lossenEen vierkantsvergelijking is in de wiskunde een vergelijking in de van de vorm ax^2+bx+c=0. Hierbij zijn a,b en c consta…
Het maken van een beschouwingHet maken van een beschouwingHoe schrijf je een beschouwing, wat is een beschouwing en wat houdt het in? Ik zal hierbij uitleg geven hoe je een besch…
Transpireren en zweetgeur: oorzaken en oplossingenTranspireren en zweetgeur: oorzaken en oplossingenTranspireren is een heel gewone reactie van het lichaam bij warmte. De ene mens zweet meer dan de ander. Zweten kan zorg…
Overmatig zweten, transpireren, hyperhidrosis… wat te doen?Zweten is normaal en zorgt ervoor dat je niet oververhit raakt. Wanneer iemand overmatig zweet kan dit een belemmering z…
Hoe schrijf je een BeschouwingHoe moet je nou een beschouwing schrijven en wat is een beschouwing eigenlijk? Deze vragen worden beantwoord en worden b…
Bronnen en referenties
  • The American Holistic Medical Association Guide to Holistic Health: Healing Therapies For Optimal Wellness. The American Holistic Medical Association.
  • Healing and Prevention Through Nutrition. Evita Ochel.
  • The Complete Guide to Holistic Cat Care. Celeste Yarnall & Jean Hofve.
  • Geneeskrachtige kruiden voor dummies. Christopher Hobbs.
  • De taal der kruiden. Mellie Uyldert.
  • Natuurlijk pijn verlichten. Richard Thomas & Sjoukje Leegsma.
  • Het handboek voor een natuurlijke gezondheid. Mark Evans.
  • Geneeskrachtige planten en kruiden. Ute Kunkele & Till Lohmeyer.
  • Geneeskrachtige kruiden en planten. Elfrune Wendelberger.
  • Ayurveda en kruiden. Vasant Lad & David Frawley.
  • Praktische homeopathie. Claude Binet.

Reageer op het artikel "Overmatig zweten - Oorzaken en natuurlijke oplossingen"

Reacties

Joreiki, 15-12-2013 11:29 #2
Zilverwater gaat de stank tegen van het zweet en zout. en smeer veel ervan op zodat alle bact. gedood zijn die zijn de oorzaak van de stank. Dit gaat niet het zweten zelf te lijf.

Marina, 08-05-2013 17:40 #1
Ik heb alle artikels gelezen over overtollig zweten, maar ik krijg nergens een oplossing voor mijn manier van zweten. Voor een niet te verstane oorzaak begin in te zweten van het voorhoofd, het lijkt wel of er een kraantje wordt opengedraaid. Het zweet loopt langs mijn neus en slapen naar beneden. Hrt is erg genant, ik kan me niet schminken en draag ook mijn haar niet zoals ik wil omdat het direct nat is. Zal ik ooit een oplossing vinden?

Infoteur: Avalon
Gepubliceerd: 13-01-2012
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Natuurlijke behandelingen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!