InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Aambeien: jeuk en de behandeling

Aambeien: jeuk en de behandeling

Aambeien: jeuk en de behandeling Aambeien zijn uitgezakte zwellichamen rond de anus, die voor hinderlijke klachten als pijn en jeuk kunnen zorgen. Pijn is vaak van tijdelijke duur, de jeuk kan echter zeer lang aan blijven houden. Hoe ontstaat deze jeuk en wat is de beste behandeling bij jeuk als gevolg van aambeien? Belangrijk is om aambeien te voorkomen: vezelrijke voeding en niet te hard persen kan daarbij helpen. Maar als er al eenmaal aambeien zijn, is behandeling soms nodig.

Wat zijn aambeien?

Aambeien zijn zwakke plekken in de bloedvaten. Deze bloedvaten zwellen op. Het vervelende is dat bij aambeien de gezwollen bloedvaten zich in de buurt van de anus bevinden. Hier wordt veel druk uitgeoefend tijdens de stoelgang, waardoor de aambeien nog meer gaan opzwellen.

Aambeien kunnen spontaan ontstaan, maar ook door een teveel aan druk of door hormonen zoals bij een zwangerschap, kan er een verzwakking van de bloedvaten ontstaan. Het spontaan ontstaan van aambeien is meestal een gevolg van verkeerde voedsel met te weinig vezelstoffen. Daardoor wordt de ontlasting te hard en te dik, wat teveel druk geeft op de bloedvaten tijdens de stoelgang.

Waarom aambeien jeuken

De twee belangrijkste klachten van aambeien zijn pijn en jeuk. Aambeien die afgekneld raken, veroorzaken vaak een pijnlijk gevoel. Ook kan het zijn dat er wat bloedverlies optreedt tijdens en na de stoelgang, omdat het slijmvlies van de aambeien kwetsbaar is.

Een zeer hinderlijke klacht is de jeuk die bij aambeien ontstaat. Jeuk ontstaat door twee factoren. Als eerste kan het voorkomen dat er wat darmslijm of zeer dunne ontlasting door de sluitspier heen lekt, als gevolg van de aambeien. Het darmslijm of de ontlasting gaat irriteren aan de huid, wat een jeukend gevoel geeft. Als tweede kan jeuk ontstaan doordat de sluitspier en de huid geïrriteerd raakt door bloedverlies vanuit de aambeien of door druk van de aambeien.

In beide gevallen is er sprake van een hinderlijke jeuk, vaak tijdens en direct na de stoelgang. Deze jeuk kan langere tijd aan blijven houden. Maar ook kan de jeuk plots opzetten zonder dat er sprake is van stoelgang.

Hoe omgaan met deze jeuk?

Jeuk roept een reactie bij ons op: krabben. Nou is het ongegeneerd krabben aan onze billen niet iets wat altijd mogelijk is. Bovendien kan men door stevig krabben de huid nog meer beschadigen en irriteren.

Vaak zal de huid en de sluitspier geïrriteerd zijn door bloedverlies, darmslijm of dunne ontlasting die zich op de huid bevindt. Het beste is daarom om gebruik te maken van een vochtig papiertje. Gebruik liever geen vochtig toiletpapier met parfum: dit kan de huid nog meer irriteren. Een wc-papiertje dat natgemaakt is met water, voldoet ook prima. Dep de huid voorzichtig schoon met het natte papier. Het koude papier zal de huid vaak ook kalmeren. Gebruik eventueel daarna een goede zalf die de huid verzorgt. Ook hierbij is het belangrijk om geen parfumhoudende zalf te gebruiken. Vaseline of zinkzalf voldoet prima.

Een andere manier om de jeuk te bestrijden is het gebruik van een speciale aambeienzalf. Deze zalf werkt pijnstillend en jeukstillend. Gebruik de zalf volgens voorschrift van de arts.

Was altijd de handen goed nadat men de anus heeft schoongemaakt en/of zalf heeft aangebracht. Restjes ontlasting aan de handen kunnen voor andere besmettingen zorgen.

Zitbad

Een warm zitbad zorgt ervoor dat de anus zich kan ontspannen. Tevens zorgt het voor een betere hygiëne van de anus. Gebruik bij voorkeur lauw water zonder zeep. Badedas wilde kastanje kan de huid ondersteunen bij het herstel. Ook de apotheek verkoopt goede verzorgingsproducten die eventueel met het badwater vermengd kunnen worden.

Droog de anus na het zitbad voorzichtig door deze te deppen. Wrijf nooit hard over en rond de anus heen. Houdt er rekening mee dat de huid geïrriteerd is en nog verder kan gaan irriteren door een ruwe verzorging.

Wanneer de klachten niet verdwijnen of terug blijven keren, is het raadzaam om langs een arts te gaan. Aambeien genezen niet vanzelf: eenmaal uitgezakte zwellichamen blijven altijd bestaan. Wel is het mogelijk om de aambeien chirurgisch te lagen verwijderen bij ernstige klachten. In de meeste gevallen echter worden de zwellichamen teruggeplaatst of men kiest voor het afbinden van het overtollige slijmvlies.

Leefregels

  • Om klachten van aambeien zoveel mogelijk te voorkomen, kan men het beste de volgende leefregels in acht nemen:
  • Eet vezelrijke voeding en drink voldoende water
  • Beweeg voldoende, vooral bij een zittende leefstijl
  • Let op overgewicht: voorkom dit
  • Pers niet te hard en blijf niet te lang op het toilet zitten
Gerelateerde artikelen
Aambeien; hoe voorkom je het en hoe kom je er vanaf?Aambeien, heel wat mensen heeft er last van. Nog te vaak blijven mensen met de aandoening lopen omdat ze er niet meer na…
Aambeien, een vervelende kwaal!Iedereen heeft aambeien! Wist u dat? Opgezette aambeien zijn een vervelende kwaal en al helemaal op een vervelende plek.…
Jeuk aan de anus en anaal eczeemAnaal eczeem wordt ook wel pruritus ani genoemd. Anaal eczeem veroorzaakt jeuk aan de anus. Hoewel anaal eczeem erg verv…
Aambeien: een genante kwestieAambeien: een genante kwestieVeel mensen schamen zich diep over aambeien, dit is echt niet nodig. Naar een schatting krijgt zelfs ruim 70% van alle m…

Reageer op het artikel "Aambeien: jeuk en de behandeling"

Reactie

Roepnaam, 30-08-2013 14:12 #1
De info is goed en duidelijk buiten dat, is er bij mij een uitwendige aambei gevonden, wat in begin heel pijnlijk wat, ik kon moeilijk zitten en of lopen, momenteel is de pijn volledig weg, alleen de aambei is verder niet hard het is best vloeibaar, is deze nog mogelijk terug te drukken (niet echt fris) maar is het mogelijk daarvoor, of moet het om er vanaf te komen een chirurg er te pas komen om het te verwijderen, heb wel eens enkele keren geprobeerd terug te drukken maar hij kwam er net zo hard weer uit al was de druk van de pijn toen die dagen wel even weg voor uiterst een half uurtje.

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 09-06-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!