InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Miradry: overmatig zweten tegen gaan

Miradry: overmatig zweten tegen gaan

Miradry: overmatig zweten tegen gaan Overmatig zweten (hyperhydrose), nare zweetgeuren aan je kleding of natte plekken onder je oksels: voor velen een herkenbaar probleem. Wil je voor eens en voor altijd van die klotsende oksels af? Dan kan miradry een oplossing zijn.

Miradry

Hoewel zweten normaal is bij inspanning, zijn er mensen die ook bij weinig of geen inspanning zweten. Overmatig zweten, ook wel hyperhydrosis genoemd, wordt vaak als zeer onaangenaam ervaren. Mensen die last hebben van overmatig zweten hebben vaak een verminderd zelfbeeld en sommige mensen belanden zelfs in een depressie. Als het overmatig zweten plaatsvindt in het okselgebied kan miradry een oplossing bieden. Miradry is een permanente behandeling tegen okselzweet en werd in 2011 ontwikkeld door Miramar Labs. Miradry gaat overmatig zweten tegen door de zweetklieren in de oksels uit te schakelen. Het lichaam heeft zo'n 4 miljoen zweetklieren, waar van er zich 2% in de oksels bevinden. Door deze te elimineren neemt okselzweet af.

Hoe ziet een behandeling er uit?

Als je een miradry behandeling wilt ondergaan maak je allereerst een 1 uur durende afspraak. Voor de afspraak is het raadzaam pijnstillers te nemen. Tijdens de afspraak worden je oksels plaatselijk verdoofd. Vervolgens worden door middel van magnetrongolven de zweetklieren uitgeschakeld. De miradry zendt nauwkeurig gecontroleerde elektromagnetische energie aan de oksels uit. Deze energie geeft warmte, waardoor de zweetklieren kunnen worden uitgeschakeld. De huid wordt ondertussen beschermd tegen te hitte door een voortdurende koeling. De meeste mensen, zo een 60%, hebben aan één afspraak voldoende. In sommige gevallen is een tweede afspraak nodig.

Tevredenheid

Van mensen die de behandeling hebben ondergaan is het gros heel tevreden. Zo'n 90% van de mensen die de behandeling heeft ondergaan vond het het waard. Het overmatig zweten van deze mensen nam naar tevredenheid af. Ook had het ondergaan van de behandeling vaak een goede invloed op het zelfvertrouwen van de persoon in kwestie. Doordat het overmatig zweten afnam, durfde ze weer voor groepen te spreken, te sporten en stonden ze fijner in het leven. Daarnaast bleek uit onderzoek dat het overmatig zweten af nam met zo een 80%.

Kosten Miradry behandeling

De eerste afspraak kost rond de 1500 euro en een tweede afspraak rond de 1000 euro. De behandeling wordt niet vergoed door de zorgverzekering.

Voordelen

  • Geen hersteltijd
  • Snel en effectief
  • Geen agressieve chemicaliën of gifstoffen
  • Veilige behandeling: goedgekeurd door de FDA

Nadelen

  • Sporten kan pas weer na enkele dagen
  • Er kan enkele weken sprake zijn van plaatselijk ongemak en zwellingen
  • De huid kan een aantal weken anders aanvoelen dan normaal
  • De behandeling is duur en wordt niet vergoed

Wat zijn de alternatieven?

Andere opties om overmatig zweten tegen te gaan is onder andere medicatie slikken met:
  • ACE-remmers
  • Betablokkers of
  • Anticholimergica

Daarnaast zijn aluminiumhoudende crèmes, iontoferese of botuline-injecties een optie. Ook is er een mogelijkheid om een operatie te ondergaan waarbij de zenuwbanen naar de zweetklieren worden doorgesneden.
© 2014 - 2019 Lola90, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.secms.nl
  • www.realself.com
  • www.aleidadijkstra.nl

Reageer op het artikel "Miradry: overmatig zweten tegen gaan"

Infoteur: Lola90
Laatste update: 15-09-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!