InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat is borderline precies?

Wat is borderline precies?

Borderline komt erg veel voor in Nederland. Maar wat is borderline eigenlijk? En wat zijn de oorzaken van borderline?

Borderline

Als iemand borderline heeft, dan heeft diegene een persoonlijkheidsstoornis. Borderline is een psychische aandoening waarbij je in de war bent, je hebt ook te maken met angst en depressiviteit. Mensen met borderline zijn erg instabiel in relaties, zelfbeeld, gedragingen, stemmingen en emoties. In Nederland hebben ongeveer 100.000 mensen borderline, maar dit zijn er waarschijnlijk meer. Borderline is namelijk erg moeilijk te herkennen.

Oorzaken Borderline

Borderline komt even vaak voor bij mannen als bij vrouwen. Jongeren tussen de 17 en 25 jaar hebben de meeste kans om borderline te krijgen, omdat in deze periode jongeren een eigen leven gaan opbouwen met nieuwe contacten. Bij mensen van boven de vijftig jaar komt borderline niet erg veel voor. Borderline kan erfelijk zijn, de kans is vijf keer zo groot om borderline te krijgen als een familielid ook borderline heeft. Borderline kan ook ontstaan door trauma’s in de kindertijd. Eigenlijk wordt de stoornis veroorzaakt door een combinatie van sociale, biologische en psychische factoren.

Symptomen Borderline

  • Een blijvend gevoel van leegte
  • Identiteitsstoornis
  • Mensen met borderline kunnen erg impulsief zijn
  • Stemmingswisselingen
  • Zwart-wit denken
  • Je hebt de angst om verlaten te worden
  • Een laag gevoel van eigenwaarde
  • Er treedt soms dissociatie op
  • Mensen met borderline kunnen zich zelfs in een groep alleen voelen
  • Iemand die borderline heeft, heeft vaak een sterke neiging tot extreme oordelen
  • Borderline patiënten hebben soms last van psychoses
  • Opzettelijke zelfbeschadiging

Gevolgen van borderline

Jongeren met borderline volgen vaak geen studie, ze werken vaak ook niet. Mensen met borderline vinden het moeilijk om in hun eigen onderhoud te voorzien. Ze worden vaak ook niet heel oud, omdat ze een verhoogd suïciderisico hebben en vaak erg risicovol gedrag vertonen. Mensen met borderline worden ook vaak opgenomen in klinieken, ze gebruiken tevens veel verschillende typen medicatie. Borderline patiënten kosten de Nederlandse samenleving ook heel veel geld, per jaar ongeveer twee miljard euro.

Omgeving

Het kan moeilijk zijn om met mensen met een persoonlijkheidsstoornis om te gaan. Het ene moment hebben ze behoefte aan contact en aandacht, het andere moment trekken ze zichzelf compleet terug. De omgeving heeft vaak moeite met het impulsieve gedrag en de emotionele uitbarstingen. Het is belangrijk dat je als omgeving genoeg weet over borderline en de gevolgen ervan. Je moet emotionele uitspraken niet te persoonlijk opvatten. Je hoeft niet alles te accepteren, wat een borderline patiënt doet. Stel ook niet teveel hoge eisen aan een borderline patiënt, laat waardering blijken voor de dingen die goed gaan.

Behandeling

Een langdurige therapie wordt aanbevolen voor borderline patiënten, één gesprek helpt namelijk niet. Medicijnen kunnen ook erg goed helpen om het leven voor deze mensen dragelijker te maken. Soms kan iemand de persoonlijkheidsstoornis overwinnen, oude mensen lukt dit vaak niet. Vaardigheidstrainingen voor borderline patiënten zijn Dialectische gedragstherapie en de VERS cursus. Bij Dialectische gedragstherapie leer je vaardigheden om om te gaan met klachten. Schema-therapie kan een persoonlijkheidsstoornis volledig genezen. Schema-therapie is gebaseerd op principes van cognitieve gedragstherapie.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.deviersprong.nl/persoonlijkheidsstoornissen/de-borderline-persoonlijkheidsstoornis.html

Reageer op het artikel "Wat is borderline precies?"

Infoteur: Emilytje
Gepubliceerd: 22-08-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!