InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Zweethanden en zweetvoeten behandelen

Zweethanden en zweetvoeten behandelen

Zweethanden en zweetvoeten behandelen Zweten is de natuurlijke manier waarop ons lichaam ons lichaamstemperatuur gaat regelen. Voor de meeste is de enige keer dat ze zweten wanneer ze fysieke inspanningen doen. Maar voor anderen, kan zweten een dagelijkse continu zijn dat maar lijkt te kunnen beheerst worden. Vooral de handen en de voeten zijn de lichaamsdelen waar men het meest last lijkt te krijgen van overmatig zweten.

Zweethanden

Zweten is de natuurlijke manier om ons lichaamstemperatuur te regelen. Iedereen krijgt wel eens last van zweethanden. Toch zijn er mensen die hier meer last van krijgen dan andere waardoor sociaal contact als hinderlijk kan worden ervaren en daarom dus ook zoveel mogelijk word vermeden. Overmatige transpiratie word ook wel hyperhydrosis genoemd. Deze aandoening kan aangeboren worden of op latere leeftijd verschijnen. Nervositeit of opwinding zijn een van de grote oorzaken waardoor men heviger gaat zweten. Maar ook andere factoren als bepaalde voedingsmiddelen, dranken, nicotine en geuren kunnen een reactie uitlokken.

Wat te doen tegen zweethanden?

Regelmatig de handen wassen met een antiseptische zeep. Dit zorgt ervoor dat je handpalmen droog blijven.
Vermijd tabak, alcohol, koffie en pikant voedsel
Vermijd stress: beoefen regelmatig ontspanningsoefeningen of yoga uit om stress te doen verminderen.
Aluinsteen dat te vinden is bij je locale apotheker of kruidenier helpt te transpiratie te regelen en bacterieen te doden.
Bij hevig zweten en waar gewone huismiddeltjes niet werken, kan elektrotherapie een oplossing zijn. Vraag hiervoor raad aan je huisarts.

Zweetvoeten

Zweetvoeten zijn het probleem voor velen. Ook hier kan hyperhydrosis vaak de oorzaak zijn. Maar ook te weinig verluchting van de voeten, dragen van verkeerd schoeisel of om medische reacties zoals een te actieve schildklier kunnen bepalende factoren zijn die ervoor zorgen dat men zweetvoeten verkrijgt.

Wat te doen tegen zweetvoeten?

Was dagelijks je voeten een goed verwarmd voetbad en droog ze daarna goed af. Trek ook dagelijks schone katoenen kousen aan. Vermijd sporschoenen en rubberen schoenen te dragen, want deze zijn meestal slecht geventileerd. Draag daarom vooral lederen schoenen met een goede verluchting en vervang ze elke twee tot drie dagen met een ander paar. Ook bestaan er medecinale inlegzolen die een deodoriserende effect hebben in je schoenen waarbij het zweten en ongename geurtjes achterwege blijven. Ook als hier geen natuurlijke middelen werken kan je elektrotherapie uitvoeren op de voeten.

Iontoforese

Iontoforese is een elektrotherapeutische manier om hevige zweetbuien door onder meer hyperhydrosis te doen stoppen. Hierbij gaat men lage elektrische spanningsgolven overdragen naar de zweetklieren om deze terug te kunnen stabiliseren. Een behandeling duurt ongeveer 10 minuten en zal men iedere dag moeten uitvoeren tot het overmatig zweten gereduceerd is tot normaal.
Gerelateerde artikelen
Zweet, overmatig zweten en zweethandenIedereen doet het: zweten. Zweten is een nuttige functie van het lichaam. Soms treden er echter problemen rondom zweten…
Last van overmatig zwetenLast van overmatig zwetenVoor mensen die last hebben van overmatig zweten, is dit erg vervelend en schamen zich hier soms voor. Soms komt er met…
Zweten verminderen, klaar voor de zomer!Zweten verminderen, klaar voor de zomer!Het warme weer komt er weer aan, tijd om jezelf zomer klaar te maken. Heerlijk, op het strand met een lekker drankje erb…
Behandelingen tegen zweethanden of zweetokselsBehandelingen tegen zweethanden of zweetokselsAltijd enorme zweethanden of zweetoksels. De aandoening wordt ook wel hyperhidrosis genoemd en betekent overmatig transp…
Overmatig zweten - Oorzaken en natuurlijke oplossingenOvermatig zweten - Oorzaken en natuurlijke oplossingenZweten is natuurlijk en zelfs gezond. Toch kan overmatig zweten in sommige gevallen een probleem vormen tijdens sociale…

Reageer op het artikel "Zweethanden en zweetvoeten behandelen"

Reactie

Caroline, 13-08-2015 13:38 #1
Lontoforese, duurt een kwartier en mag helemaal niet iedere dag. Het overmatig zweten zal nooit blijvend worden gereduceerd tot normaal. Iontoforese zal men voor de rest van het leven moeten blijven doen. Ik spreek uit ervaring. Ik heb zelf zo'n apparaat. Wanneer ik droge handen heb, vergeet ik de behandeling te doen. Na twee weken vergeten, ben je bijna weer terug bij af. Het water stroomt dan gelukkig niet meer van mijn handen, zoals dat voorheen het geval was, maar nat zijn ze wel. Tevens werkt Iontoforese niet over de gehele hand, mijn vingertoppen blijven klam, wat vreselijk vervelend is met al die nieuwe technologie aangaande swipe schermen, op bijvoorbeeld, Ipad en mobiel. Ik heb daarom ook besloten de permanente oplossing te kiezen, middels de operatie. Jammerlijk vind ik dan wel dat de kans bestaat dat er compensatiezweet ontstaat. Maar dat neem ik op de koop toe.

Infoteur: Krisdeprest
Gepubliceerd: 30-07-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!