InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Last van overmatig zweten

Last van overmatig zweten

Last van overmatig zweten Voor mensen die last hebben van overmatig zweten, is dit erg vervelend en schamen zich hier soms voor. Soms komt er met het zweten ook een onaangename geur bij kijken. Dit is ook vervelend voor de omgeving.

Overmatig zweten

Waarom zweet je?

Zweten is een natuurlijk proces van het lichaam. Je zweet omdat je lichaam de temperatuur op peil moet houden. Als je bijvoorbeeld naar een sauna gaat, of je gaat sporten dan zweet je ook. Dit komt omdat je lichaam warm wordt en dus het lichaamsvocht wordt afgescheiden. Zweten heeft ook zo z'n voordelen. Het verwijdert ook de afvalstoffen uit het lichaam die je kwijt moet. Een mens zweet zo'n 600 tot 900 ml per dag. Zelfs als je slaapt verlies je vocht.

Oorzaak van zweten

  • Koorts
  • Stress
  • Opwinding
  • Angst
  • Spanning

Zweetvoeten

Als je ook last hebt van overmatig zwetende voeten, kan je een risico lopen op schimmelinfecties aan de voeten. Schimmelinfecties herken je aan rode plekken op de voet en je krijgt blaasjes en/of kloofjes op de voeten. Meestal komt het voor tussen de tenen en aan de rand van de voeten.

Hoe voorkom je zweetvoeten?

  • 2x per dag je voeten wassen met zeep
  • Iedere dag schone sokken aan
  • Droog na het douchen je voeten goed af
  • Op blote voeten lopen als het mogelijk is
  • Draag leren schoenen

Hulpmiddelen

Er zijn verschillende soorten middeltjes te koop bij de drogist of de apotheek. 'Axitrans' is een middeltje wat veel mensen kan helpen tegen zweten. Het nadeel van dat middeltje is alleen wel dat het na een aantal maanden minder helpt. Dit middel is alleen te koop in België en kost zo'n 10,-. Wat ook helpt is 'Vichi anti transpirant'. Hier heb je een crème, een roller en een spray van. De eerste paar weken moet je een paar keer per week met een watje deppen, en na een aantal weten doe je het nog maar één keer per week. Ook voor dit middel betaal je iets minder dan 10,- en is ook te koop bij een drogist of apotheek maar dan in Nederland. Zo zijn er nog veel meer verschillende middeltjes en moet je zelf gaan proberen wat voor jou het beste werkt.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tiburi, Pixabay
  • http://www.medicity.nl/showthread.php?t=374

Reageer op het artikel "Last van overmatig zweten"

Reactie

Louis, 21-09-2016 13:51 #1
Bij de minste inspanning begin ik overmatig te zweten, zelfs als ik een jas aan heb en niets doe ben ik heel nat op mijn klederen.

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 01-03-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!