InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Stinkvoeten, hoe kom ik van mijn stinkvoeten af?

Stinkvoeten, hoe kom ik van mijn stinkvoeten af?

Last van stinkvoeten? Het niet durven uittrekken van uw schoenen? Stinkvoeten zijn heel erg vervelend en worden ook als beschamend ervaren. Hoe komt dit? De voeten in de schoenen en sokken zweten teveel. Waar komt die geur vandaan? Als de voeten gaan zweten onstaan er bacteriën, deze bacteriën gaan zich vermenigvuldigen daar komt de vieze lucht vandaan. Door alleen uw voeten maar te wassen bent u dus nog niet van de geur af. Wat moet ik doen tegen mijn zweetvoeten of stinkvoeten?

Benodigheden

  • Katoenen sokken
  • Twee paar schoenen (minimaal)
  • Inlegzolen
  • Lauw water
  • Talkpoeder
  • Handdoek
  • Eventueel een pedicure

De stappen die we gaan ondernemen om van zweetvoeten af te komen

Stap 1

Zweet heeft eigenlijk geen geur. De geur komt door de bacteriën die er gevormd worden in de schoen. Uw voeten kunnen dan nog wel zo schoon zijn maar de schoenen waar u uw voeten instopt zijn dit niet. Als de geur van zweetvoeten of stinkvoeten nou in de gympen zit, gooi ze dan eens in de was of probeer ze op een andere manier schoon te krijgen. Lukt dit niet? Gooi ze dan weg, en houdt bij het kopen van nieuwe schoenen rekening met de stof van de schoenen. Het beste is om lederen schoenen te kopen. Hierbij kunt u het beste katoenen sokken dragen deze zorgen ervoor dat het zweet geabsorbeerd wordt. Sokken van badstof zijn geen goed idee.

Stap 2

Het is erg belangrijk om uw sokken en schoenen te wisselen. Probeer minstens één keer per dag uw sokken te verwisselen en het liefste ook nog uw schoenen. Wat u ook kunt doen is ervoor kiezen om uw schoenen in huis uit te laten, zo krijgen uw voeten genoeg zuurstof. Heeft u gesport? Laat dan de sportschoenen die u aan heeft gehad minstens 24 uur drogen. Waarom? Zodat uw schoenen goed kunnen drogen en de geur van zweetvoeten er niet intrekt.

Stap 3

Het is erg belangrijk dat u altijd sokken draagt in dichte schoenen. Gaat u toch met blote voeten een dichte schoen in? Dan gaan de bacteriën niet uw sokken in maar uw schoen. Resultaat: de schoenen zullen nog erger gaan stinken dan hiervoor.

Stap 4

Een goede manier om uw schoenen te sparen voor de bacteriën en dergelijke is door het gebruik van inlegzooltjes. Deze inlegzolen nemen de bacteriën én de geur op zodat deze niet in uw schoen trekken. Let er wel op bij het kopen van die zolen en van nieuwe schoenen dat de zooltjes ruimte innemen in de schoen dus dat de schoen wel ruimte moet hebben voor die inlegzooltjes.

Stap 5

Een goede verzorging van de voeten is natuurlijk ook nodig. U kunt ze het beste inpoederen met wat talkpoeder dit kunt u vinden bij de drogisterij. De talkpoeder zorgt ook voor het verhelpen van jeuk. Was uw voeten ook dagelijks met lauw water droog ze daarna af met een handdoek, zorg ervoor dat u tussen uw tenen ook heel erg goed droog maakt!

Stap 6

Er kan ook nog iets anders aan de hand zijn waardoor uw voeten zo ruiken. Het kan te maken hebben met een slechte hygiëne of een probleem met de stofwisseling. Zorg zelf goed voor uw voeten maar ga misschien ook eens langs een pedicure, vraag om advies als uw voeten blijven stinken.

Nog 1 keer op een rijtje

Doen

De voeten én schoenen drooghouden.
Katoenen sokken dragen.
Een pedicure bezoek afleggen.

Niet doen

Denken dat er niks aan uw stinkvoeten te doen is, ook al is het nog zo erg.
De schoenen met allerlei deo's inspuiten.
Schoenen dragen waar de geur helemaal inzit.
© 2010 - 2019 Sanlaseur91, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Stinkvoeten, hoe kom ik van mijn stinkvoeten af?"

Reactie

Maria, 18-07-2018 21:39 #1
De meest voorkomende oorzaak van stinkvoeten is toch wel voetschimmel of zwemmerseczeem. Als je dan toch talkpoeder haalt, haal er dan 1 met anti-schimmel werking.

Infoteur: Sanlaseur91
Laatste update: 30-11-2010
Subrubriek: Beauty
Reacties: 1
Schrijf mee!