InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Voetproblemen door eelt

Voetproblemen door eelt

Voetproblemen ontstaan vaak door toedoen van overmatige eeltvorming, wat voor problemen kunnen ontstaan en hoe kan dit voorkomen / genezen worden?

Voetproblemen door eelt

Dat overmatige eeltvorming voetproblemen kan veroorzaken is niet bij iedereen bekent, bij oplossingen voor problemen met de voeten denkt men al snel aan zalfjes, poeder of spray maar het verwijderen van eelt kan in veel gevallen een goede oplossing zijn die het probleem bij de wortel aanpakt en zorgt voor een betere algemene conditie van de voeten. De volgende problemen kunnen ontstaan door overmatige eeltvorming:
  • Hielkloven en kloven tussen de tenen
  • Pijnlijke likdoorns
  • Stinkvoeten
  • Schimmelinfecties

Hoe ontstaan kloven door eelt?

Eelt is een verdikking van de hoornlaag van de huid, op plekken waar veel druk of wrijving voorkomt zal de huid sneller huidcellen aanmaken. Dit is een beschermingsmechanisme wat er voor zorgt dat de huid op die plekken sterker is. Het nadeel is echter dat deze laag veel minder elastisch is dan normale huid en daarom bij droogte kan gaan scheuren, in dit geval ontstaan er kloven. Dit kan ook gebeuren wanneer de huid week is, dus juist door natheid. Dit komt meestal tussen de tenen voor.

Hoe ontstaan likdoorns door eelt?

Likdoorns zijn verdikkingen van het eelt die ingegroeid zijn, deze ontstaan meestal zoals normale eelt op plekken waar de druk of wrijving het grootste is. Een likdoorn kan buiten de normale likdoorn in de volgende vormen voorkomen:
  • Weke likdoorn, zit meestal tussen de tenen.
  • Vasculaire likdoorn, zijn bloedvaten meegegroeid.
  • Neuro vasculaire likdoorn, zijn zenuwen meegegroeid.
  • Zaadlikdoorn, ontstaat zonder druk of wrijving.

Waarom krijg je stinkvoeten door eelt?

Om stinkvoeten te krijgen moeten bepaalde variabelen op de voeten voor bepaalde bacteriën optimaal zijn. Deze variabelen zijn vocht, warmte en een voedingsbodem. Vocht ontstaat door het zweten, warmte is de lichaamswarmte en de voedingsbodem is de eelt. De eelt is dus een goede plek voor de bacteriën om zich snel te vermenigvuldigen en binnen zeer korte tijd voor een enorme stank te zorgen. Wassen helpt maar even want de bacteriën die overblijven zullen zich razend snel weer vermenigvuldigen. Wat hier voor bacteriën geld, geld ook voor schimmels.

Voorkomen van voetproblemen veroorzaakt door eelt

Al deze klachten kunnen makkelijk voorkomen worden door regelmatig de eelt te verwijderen of dit bij de pedicure te laten doen. Er zijn meerdere manieren om het zelf te doen:
  • Na weken in water of met een middel dat de eelt zacht maakt schaven, raspen en vijlen.
  • Pleisters die op de eelt geplakt worden, waarna de eelt er makkelijk af gaat.
  • Sokken die na een nacht dragen zorgen dat de huid (dus de eelt) gaat vervellen.
Naast deze methodes is het ook aan te raden de voeten regelmatig te wassen en te drogen, ademende schoenen te dragen en katoenen of wollen sokken te dragen.

Genezen van voetproblemen veroorzaakt door overmatige eeltvorming

  • Voor de genezing van kloven is het nodig de overmatige eelt te (laten) verwijderen en daarna goed in te smeren met een speciale zalf voor kloven.
  • Likdoorns kunnen verwijderd worden door een paar dagen speciale pleisters te plakken die de likdoorns week maken. Ook kunnen ze uitgesneden worden. Voor de vasculaire en neuro vasculaire exemplaren kun je beter de huisarts bezoeken.
  • Stinkvoeten en voetschimmel kunnen behandeld worden door de eelt te verwijderen. Als ondersteuning kan crème, poeder of spray gebruikt worden. Bij schimmel moet een schimmeldodende zalf gebruikt worden. Ook een voeten bad met zeezout, thee of in de drogist verkrijgbare middelen kan goed zijn.

Lees verder

© 2012 - 2019 Michiel-w, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Mooie voeten: oplossing voor eelt en klovenMooie voeten: oplossing voor eelt en klovenMet hoge temperaturen is het heerlijk om op slippers rond te lopen. Als je eelt of kloven hebt is dit meteen een heel st…
Huidproblemen aan de voetHuidproblemen aan de voetAls u last hebt van eelt, likdoorns, wratten of blaren wilt u daar natuurlijk van af komen. Maar hoe? Wat zijn de oploss…
Eeltproblemen aan de voetenEeltproblemen aan de voetenOnze voeten hebben vaak veel te lijden en er kunnen dan ook snel huidproblemen optreden, als voetschimmel, eeltvorming e…
Eelt; hoe ontstaat het en hoe voorkom je/of behandel je hetEelt; hoe ontstaat het en hoe voorkom je/of behandel je hetEelt is een verdikking van de bovenste huidlaag, met als doel om de huid te beschermen. Overal waar veel wrijving van de…
Eelt en likdoorns & Oorzaak en behandelingEelt en likdoorns & Oorzaak en behandelingEelt is een stuk ruwe, verdikte huid op handen, voeten of ander plaatsen waar door druk of irritatie de huidcellen versn…

Reageer op het artikel "Voetproblemen door eelt"

Infoteur: Michiel-w
Gepubliceerd: 17-01-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!