InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Eeltproblemen aan de voeten

Eeltproblemen aan de voeten

Eeltproblemen aan de voeten Onze voeten hebben vaak veel te lijden en er kunnen dan ook snel huidproblemen optreden, als voetschimmel, eeltvorming en likdoorns. Om deze problemen te voorkomen is het dragen van goed ademend en passend schoeisel van belang, en verder ook een goede voethygiëne en verzorging. Heb je eenmaal problemen met de huid, dan kun je er soms zelf nog wat tegen doen, maar het kan zinvol zijn om de voeten door vakkundige voetverzorgers onder handen te laten nemen.

Eelt

Als de bovenlaag van de huid, de hoornlaag, verdikt is ( vaak met een gelige kleur) spreek je van eelt. Eelt is eigenlijk niet meer dan een bescherming van de huid tegen overmatige wrijving en/ of druk. Het kan echter ook een gevolg zijn van hyperkeratose, waarbij er een overmatige eeltvorming plaatsvindt, zonder dat het een reden heeft. Je kunt er erg branderige en pijnlijke voeten van krijgen en eeltknobbels kunnen zelfs ontstoken raken.

In eelt kunnen kloven komen of het kan gebarsten raken. Het komt vaak doordat het eelt er droog is, en bij veel op blote voeten lopen wil het ook wel gebeuren. Dit wil nog wel eens gebeuren op de hiel. Het is een erg pijnlijke kwaal, bovendien kan het gaan bloeden en ontsteken.

Meest voorkomende oorzaken eeltvorming

  • Verkeerd schoeisel
  • Standafwijking van de voet
  • Zweetvoeten

Behandeling eelt

Als je zelf eelt wilt verwijderen is het belangrijk om te zorgen voor schone, gewassen en goed gedroogde voeten. Verzacht het eelt eerst met een eeltpleister of met een warm voetbad en schuur vervolgens over het eelt met een eeltschuurblokje, een vochtige puimsteen of met gewoon schuurpapier. Het beste kun je dit regelmatig bijhouden, om erg dikke eeltlagen tegen te gaan. Er zijn ook eeltraspen en mesjes te koop, maar hiermee kun je het eelt te ver weghalen, met alle problemen van dien. Als je het eelt met schuren verwijdert, voel je op tijd wanneer je moet stoppen.

Het beste is het natuurlijk om eeltvorming te voorkomen door in ieder geval goed passend schoeisel te dragen, wat van ademend materiaal gemaakt is. Heb je toch pijn door eeltvorming dan kan je in ieder geval tijdelijk eeltpleisters gebruiken om de druk op de plek te verminderen. Lukt het niet om het eelt zelf weg te krijgen, zoek dan een vakkundige voetverzorger op. Heb je diabetes, dan is het zeker niet verstandig om zelf aan de gang te gaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Boek Gezonde voeten ISBN 90 4390 3620

Reageer op het artikel "Eeltproblemen aan de voeten"

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 23-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Voetklachten
Medische informatie…
Schrijf mee!