InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat te doen bij een koortslip?

Wat te doen bij een koortslip?

Wat te doen bij een koortslip? Als je ooit een koortslip hebt gehad, komt deze altijd om de zoveel tijd terug. Een koortslip verschijnt niet altijd op de lippen maar het kan ook rond de lippen en neus voorkomen.

Wat te doen tegen een koortslip

Koortslip

Een koortslip kan voorkomen als een blaasje vocht maar ook in een groepje bultjes rond de mond. In de mondhoek is het het vaakst vervelend. Doordat je praat en je mond op een dag veel beweegt, springt het open en ontstaat er een korstje. Een koortslip is een virusinfectie en wordt ook wel koortsuitslag genoemd. Een koortslip begint meestal met een branderig jeukend gevoel. Daarna wordt de huid rood en krijg je blaasjes op of rond de mond. Na een paar dagen worden deze blaasjes korstjes. Na ongeveer 2 weken is de koortslip zo goed als verdwenen.

Wanneer krijgt men hier last van?

Mensen die minder weerstand hebben dan normaal krijgen vaak op dat moment last van een koortslip. De momenten van minder weerstand wordt vaak veroorzaakt door stress, menstruatie of vermoeidheid. Een koortslip wordt veroorzaakt door een herpes-virus die als je het eens hebt gehad, altijd terug zal komen. Een koortslip kan ook worden voorkomen als iemand koorts heeft of die te lang in de zon heeft gezeten.

Hoe ontstaat het?

Het virus ontstaat meestal bij iemand in de kleuterperiode. Daarna blijft het voor altijd drager van het herpes-virus. Het herpes-virus heeft niks te maken met de geslachtsziekte herpes genitalis.

Overdraagbaar?

Een koortslip is overdraagbaar. Als je een vriend/vriendin hebt met een koortslip, is het verstandig om het zoenen te vermijden. Ook het liefst ander lichaamscontact vermijden. Als je dit wel doet, zijn de consequenties irritatie aan de ogen of aan de geslachtsdelen. Wanneer je koortslip weg is, kan het ook niet meer worden overgedragen aan iemand anders. Let wel op in het contact met baby's. Als deze virusinfectie in contact komt met baby's kan het gevaarlijk worden. Doordat baby's krabben kan het virus zich verspreiden naar andere delen van het lichaam. Wat hierdoor wel belangrijk is om te weten, is dat borstvoeding bij baby's geen kwaad kan als er geen bultjes op de tepels te zien zijn van de virusinfectie.

Wat doe je tegen een koortslip?

Er zijn verschillende soorten crèmes die de koortslip genezen, maar het beste is om je weerstand op peil te houden door goed te slapen, genoeg water te drinken, voldoende eten en drinken en bewegen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/1074/koortslip.html

Reageer op het artikel "Wat te doen bij een koortslip?"

Reactie

Ada, 28-10-2013 14:32 #1
Als kind en volwassene heb ik koortslippen gehad. Nu heb ik al jaren geen seksuele contacten gehad en toch heb ik nu gordelroos op m'n schaamlippen en bil. Hoe kan dat of is het geen gordelroos?

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 01-03-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!