InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat te doen met een koortslip

Wat te doen met een koortslip

Een branderig en zurend gevoel ergens op de lip. Vaak het slechte en weinig plezierige voorteken van een aankomende koortslip. Dit is een lastige en overdraagbare aandoening, die vaak voor de rest van het leven terug blijft komen.

Herpes

Het herpesvirus is het virus dat de koortslip veroorzaakt. Eenmaal bij je, blijft het lichaam voorgoed in je lichaam zitten. Op momenten dat er weinig weerstand is, bijvoorbeeld wanneer het extreem warm of benauwd is, kan het virus weer actief worden en ontstaat er opnieuw een koortslip. Ook zijn er gevallen bekend waarop het virus weer opspeelde tijdens de menstruatieperiode.

Blaasjes

Als het virus zich ontwikkeld heeft ontstaan er vaak blaasjes rond de mond, die een bepaald vocht bevatten. Deze blaasjes voelen – net als bij het ontstaan – branderig aan. Meestal springen ze na een paar dagen open en vormt zich er een korstje op. Dan begint de koortslip alweer af te breken, tot ze zal verdwijnen.

Besmettelijk

Het vocht dat vrijkomt bij het openbarsten is zeer besmettelijk en kan bij het zoenen of een simpele kus al worden overgebracht. Ook het drinken uit een glas waar iemand met een koortslip aangezeten heeft, kan besmetting veroorzaken. Eenmaal geïnfecteerd zal het virus zich razendsnel ontwikkelen. De kans op besmetting is het grootst wanneer er nog geen korst om de koortslip zit. Dan is het vocht namelijk sneller te verspreiden. De gehele koortslip blijft ongeveer een week zitten.

Genezen

Het genezen van een koortslip zal nooit helemaal werken. Eenmaal geïnfecteerd blijft het virus je de rest van het leven bij. Toch zijn er middelen die de koortslip sneller kunnen tegengaan en laten verdwijnen. Zo wordt het gebruik van L-Lysine in het buitenland vaak voorgeschreven. In Nederland gebeurt dat vrijwel niet. Hier is een speciale crème ontwikkeld voor koortslippen, die op te doen is op momenten dat er last van is.

Natuurlijke wijze

Maar ook bij een koortslip geldt, voorkomen is beter dan genezen. Zorg ervoor dat je genoeg weerstand hebt. Doe aan sport, rook niet en drink met mate. Zorg voor voldoende en goede nachtrust, eet gezond en beweeg met regelmaat. De lippen kunnen ook op voorhand al beschermd worden met de crème.

Klachten beperken

Als de koortslip er toch eenmaal is, kunnen de klachten natuurlijk ook zoveel mogelijk beperkt worden. Dat kan door de handen regelmatig te wassen, zeker na het aanraken van de lippen en de gebieden eromheen. Vermijd lichamelijk contact zoveel mogelijk, zeker met jonge kinderen en baby’s om besmetting en uitbreiding te voorkomen. Wat ook niet onhandig is, is om orale seks te vermijden. Het virus kan zich anders – in een uiterst ongunstig geval – verplaatsen naar de geslachtsdelen.
© 2009 - 2019 Paulsmiezen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat te doen met een koortslip"

Infoteur: Paulsmiezen
Gepubliceerd: 30-04-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!