InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Een koortslip, zeer gevaarlijk voor baby's!

Een koortslip, zeer gevaarlijk voor baby's!

Een koortslip, zeer gevaarlijk voor baby's! Een koortslip is pijnlijk en vervelend, maar is voor volwassenen niet gevaarlijk. Voor baby's en jonge kinderen is een herpes-infectie wel zeer gevaarlijk en soms zelfs dodelijk. Het is dus erg belangrijk om ten aller tijden lichamelijk contact met baby's te vermijden, wanneer u een koortslip heeft.

Wat is een koortslip?

Een koortslip (herpes labialis), ook wel koortsuitslag genoemd, bestaat uit een groep blaasjes op of rondom de lippen.
Het is een vaak voorkomende aandoening, dat wordt veroorzaakt door het Herpes-simplex-virus. Het wordt overgebracht door druppelinfecties of fecale infecties, blijft vaak tientallen jaren in het lichaam en kan telkens weer terugkomen (bijv. in tijden van verminderende weerstand).

Eventuele gevolgen voor baby's

Behalve een koortslip kan het Herpes-simplex-virus de volgende ziekteverschijnselen tot gevolg hebben:
  • Ontsteking van de vingers/ duim (vooral bij baby's die duimzuigen)
  • Huidafwijkingen (eczema herpeticum)
  • Als het virus in het oog komt (bijv. via de handen) kan een ooginfectie ontstaan, waardoor blijvende slechtziendheid kan optreden.
  • Bij jonge baby's kan hersen- en/of hersenvliesontsteking optreden.

De symptomen bij een baby

Omdat het afweermechanisme van baby's, zeker in de eerste 4 maanden, nog niet volledig is ontwikkeld, zijn ze erg vatbaar voor het virus. Blaasjes op of om de mond, koorts, slecht drinken en sufheid kunnen wijzen op een besmetting met het Herpes-simplex-virus. Als het kindje ouder wordt is het beter bestand tegen de gevolgen van het koortslipvirus. Toch zijn ze nog steeds kwetsbaar en is met een koortslip bij alle kinderen voorzichtigheid geboden. Het is erg besmettelijk.

Voorzorgsmaatregelen

Mensen met een koortslip in de actieve fase kunnen beter niet knuffelen met de baby. En voordat de baby verzorgd moet worden, eerst heel goed de handen wassen om besmetting te voorkomen. Bovendien is het verstandig om dingen die de baby in de mond steekt, flessen, spenen en handjes ook goed eerst te wassen. Degene die een koortslip heeft, draagt het beste een mondkapje bij de verzorging van de baby en ook tijdens het geven van borstvoeding. Behandel de koortslip in een zo vroeg mogelijk stadium met een antiviruscrème (een crème dat aciclovir/penciclovir bevat).
© 2008 - 2019 Brie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat te doen bij een koortslip?Wat te doen bij een koortslip?Als je ooit een koortslip hebt gehad, komt deze altijd om de zoveel tijd terug. Een koortslip verschijnt niet altijd op…
Last van een koortslip?Last van een koortslip?Een koortslip is een zeer vervelende en pijnlijke virusinfectie van de huid op of rondom de lippen. Behalve pijnlijk en…
Koortslip: oorzaak, klachten, behandelingKoortslip: oorzaak, klachten, behandelingEen koortslip wordt veroorzaakt door het herpesvirus. Dit virus is erg besmettelijk en veel mensen komen er al op jonge…
Wat te doen met een koortslipEen branderig en zurend gevoel ergens op de lip. Vaak het slechte en weinig plezierige voorteken van een aankomende koor…
Infectieziekten bij kinderen Koortslip (herpes)Vele mensen weten hoe het voelt en hoe het er uit ziet; een koortslip. Als je er eenmaal één hebt gehad is de kans groot…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een koortslip, zeer gevaarlijk voor baby's!"

Reacties

Anoniem, 19-12-2011 22:59 #6
Met internet en forums kunnen mensen elkaar behoorlijk gek maken van ongerustheid. De kans op een besmetting bij een baby is groot als de moeder niet eerder een besmetting heeft meegemaakt. Als dat wel het geval is geweest heeft zij antistoffen doorgegeven via de placenta aan haar kind en ook als ze borstvoeding geeft. Daarmee is het kind in ieder geval de eerste 6 maanden beschermd. Dat wil niet zeggen dat voorzichtigheid niet geboden is, maar wel dat het risico heel klein is. Heeft een moeder de besmetting niet eerder meegemaakt en wordt een kind besmet, dan is het oppassen geblazen en moet er goed op het kind worden gelet.

Mila, 02-09-2011 11:21 #5
Je probeert natuurlijk vanalles om de koortslip z.s.m. uit te drogen en iedereen is vast wel op de hoogte van allerlei middeltjes hiervoor. Het één werkt wel (wat), het ander niet, en voorkomen doe je het toch niet als je het virus al te pakken hebt, maar ik wou toch even míjn koortslip-tip vertellen, namelijk : Alcohol Ketonatus 70%. Van alles wat er op de markt te krijgen is werkt bij mij dit nog het allerbeste! Zodra ik de tinteling voel opkomen begin ik hier al mee te deppen, een paar keer per dag een watje met alcohol ong. 10 min tegen je lip aanhouden. De blaasjes zetten meestal wel op, maar na dag één al, merk ik dat ze ook gelijk al aan het indrogen raken. Na 2 dagen is het vaak al geslonken en word het al een korstje. Op deze manier ben ik er altijd bínnen een week weer vanaf!… Misschien heb je er wat aan.

M. Ruijgrok, 13-05-2011 16:08 #4
Ik heb een kleindochter van 5 weken, ik wist dat het besmettelijk was maar het is dus zeer besmettelijk. Ik heb haar niet gezoend maar hoorde als je vrij dicht bij zou uitademen dat dat ook al gevaarlijk kan zijn, dus ik ben erg ongerust en kan je bij de baby nog voorzorg maatregelen nemen. Ik heb dus een koortslip maar is nu wel op zijn retour?
M.v.g

Esw, 12-02-2010 09:54 #3
Pas als de korstjes helemaal ingedroogd en weg zijn is het weer veilig, ik heb precies het zelfde met schoonmoeder, ook regelmatig erge koortslip en zoent mijn kind op dr wang of zit met haar hand aan de koortslip en vervolgens aan mijn kind, ik heb nu de gevolge gelezen die kunnen op treden dus probeer haar van het gevaar te overtuigen, je kind zou er maar slechtziend worden dat vergeef je jezelf natuurlijk nooit

K. Teeuwen, 27-12-2009 23:32 #2
VRAAG: Ik zou graag duidelijkheid willen krijgen over wanneer een koortslip niet meer besmettelijk is en dus niet meer doorgegeven kan worden op kleine kinderen. Ik heb 2 kids van bijna 3 jaar en 1 jaar en een schoonmoeder met regelmatig een koortslip (of bijna afgelopen?!?). Zij knuffelt en zoent ze dan wel, soms met een klein pleistertje op de plek. Is dit nou wel verstandig? Ik zeg van niet, zij van wel…

Zeilstra, 27-08-2009 12:48 #1
Wat veroorzaakt een koortslip
welke intimiteiten

Infoteur: Brie
Gepubliceerd: 12-10-2008
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!