InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Last van een koortslip?

Last van een koortslip?

Last van een koortslip? Een koortslip is een zeer vervelende en pijnlijke virusinfectie van de huid op of rondom de lippen. Behalve pijnlijk en lastig is een koortslip ook nog eens zeer besmettelijk!

Wat is een koortslip

Een koortslip ontstaat door het herpes simplex virus. Wanneer je besmet bent krijg je last van jeuk en branderigheid gevolgd door blaasjes op of om de lippen. Na enkele dagen drogen de blaasjes op en krijg je korstjes. Wanneer je eenmaal een koortslip hebt gehad zal deze waarschijnlijk levenslang regelmatig terugkomen omdat je het virus altijd mee blijft dragen.

Oorzaak

Het herpes simplex virus is een zeer besmettelijk virus. Het virus wordt overgebracht via lichaamscontact. Pas wanneer de blaasjes en korstjes verdwenen zijn is het besmettingsgevaar geweken. Wanneer je dus voor het eerst een koortslip hebt zal je deze dus via lichaamscontact zoals zoenen hebben opgelopen van een ander. Alle koortslippen die volgen komen van het virus dat zich in de huid heeft genesteld en die weer kunnen opspelen door een verminderde weerstand, koorts en zonverbranding.

Symptomen van een koortslip

Een koortslip ontstaat met een tintelend, branderig en jeukend gevoel op de lippen of op de huid rondom de lippen. Vervolgens ontstaan er blaasjes die pijnlijk zijn en na een aantal dagen indrogen tot zwerende korstjes.

Gevaar voor baby’s

Een koortslip is voor volwassenen behalve pijnlijk niet gevaarlijk. Maar voor baby’s kan dit virus zelfs dodelijk zijn! Mensen met een koortslip moeten huidcontact met een baby zoals kusjes geven en in het gezicht knuffelen dan ook vermijden.

Behandeling

Na ongeveer 10 dagen is een koortslip weer genezen en je hoeft hier dus eigenlijk niks aan te doen. Wel zijn er een aantal middelen te koop die in een vroeg stadium het virus terug kunnen dringen of het herstel iets kunnen versnellen.

Deze middelen zijn:

Aciclovir en penciclovir-creme

Deze cremes remmen het virus en moeten regelmatig aangebracht worden. Heeft alleen zin in een beginstadium.

Zinksulfaatcreme

Zink zorgt dat de blaasjes indrogen, met deze crème kan de duur van de koortslip verkort worden omdat de blaasjes dus eerder indrogen tot korstjes. Wanneer de crème in het beginstadium wordt gebruikt kan het mogelijk het aantal blaasjes beperken.

Tips

  • Zorg voor een goede weerstand door gezond te eten en voldoende rust te nemen
  • Smeer de lippen regelmatig in met lippenbalsem, liefst met uv filter

In het geval van een koortslip:

  • Vermijd huidcontact vooral met kinderen en baby's
  • Was de handen nadat je in contact bent geweest met de koortslip
  • Smeer een middel tegen de koortslip niet uit, maar alleen aanbrengen de plek of blaasjes
  • Deel tijdens de besmetting geen handdoeken, kopjes en bestek met anderen
  • Krab de korstjes nooit los

Wanneer naar de huisarts

In sommige gevallen is het raadzaam of noodzakelijk naar de huisarts te gaan.

Dit geldt voor de volgende gevallen:
  • Kinderen jonger dan 6 jaar (kan zeer gevaarlijk zijn!)
  • Als er ook blaasjes op andere lichaamdelen aanwezig zijn
  • Als er na 14 dagen nog steeds klachten zijn
  • Bij niet pijnlijke blaasjes
  • Bij troebel vocht uit de blaasjes in plaats van helder vocht
  • Als een koortslip vaker dan 6 keer per jaar voorkomt
  • Als er tevens sprake is van constitutioneel eczeem of een verminderde weerstand
  • Als u zich ernstig zorgen maakt
  • Bent u zwanger of heeft u een pasgeboren baby, laat dan uw huisarts weten dat u last heeft van een koortslip(pen)
© 2011 - 2019 Laura, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Een koortslip, zeer gevaarlijk voor baby's!Een koortslip, zeer gevaarlijk voor baby's!Een koortslip is pijnlijk en vervelend, maar is voor volwassenen niet gevaarlijk. Voor baby's en jonge kinderen is een h…
Koortslip, oorzaak, symptomen (kenmerken) behandelingEen koortslip ontstaat vaak met een tintelend gevoel op de lip(pen). Daarna ontstaan op de tintelende plekken blaasjes d…
Baby kan ernstig besmet raken door koortslip van volwasseneBaby kan ernstig besmet raken door koortslip van volwasseneOnze lippen van de mond zijn niet alleen vatbaar in de winter, als kou, wind en vocht zich doen gelden. Want in de zomer…
Koortslip: blaasjes op de lip - pijnlijk en branderig gevoelKoortslip: blaasjes op de lip - pijnlijk en branderig gevoelEen koortslip wordt veroorzaakt door het herpesvirus. Een koortslip is een vaak vaak terugkerende infectie van de huid o…
Koortslip, hoe komt het en wat doe je eraan?Je lippen zijn het hele jaar door erg gevoellig, zo kunnen ze bij veel zon barsten en droog worden. En in de winter kunn…
Bronnen en referenties
  • Huidinfo.nl
  • Apotheek.nl

Reageer op het artikel "Last van een koortslip?"

Infoteur: Laura
Gepubliceerd: 28-03-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!