InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Baby kan ernstig besmet raken door koortslip van volwassene

Baby kan ernstig besmet raken door koortslip van volwassene

Baby kan ernstig besmet raken door koortslip van volwassene Onze lippen van de mond zijn niet alleen vatbaar in de winter, als kou, wind en vocht zich doen gelden. Want in de zomer kan een sterke zon de veroorzaker zijn van uitgedroogde of gesprongen lippen. Voordat je het weet heb je een koortslip. Voorkom dat een baby in aanraking komt met het gezicht van iemand met een koortslip, want zo'n kleintje kan er ernstig ziek van worden.

Koortslip

Een koortslip houdt in dat zich, nogal plotseling, kleine vochthoudende doorzichtige blaasjes op de lip vormen. Reeds enige tijd daarvoor kan de lip op die plaats enigszins kloppend, branderig aanvoelen, waarna korte tijd daarna de blaasjes met vocht ontstaan. Als de blaasjes op hun retour zijn barsten ze open en drogen ze op tot korstjes en kloofjes. Het duurt zon 7 tot 10 dagen alvorens de huid genezen is. Soms ontstaan de blaasjes ook rondom de lippen of bij de neus.

Oorzaak

Veroorzaker van de koortslip is het Herpes simplexvirus. Dit virus kan optreden bij een schraal streng vriesklimaat, of bij felle zon. Meestal in combinatie met een verminderde weerstand, zoals bij koorts. Vandaar dus de naam koortslip van deze huiduitslag.

Besmetting

Bij direct contact is dit een besmettelijk virus. Dus bij een koortslip gelijk de handen wassen na aanraking van de lip. Zoenen is ook niet verstandig, evenmin als orale seks. En verder ook niet krabben aan de wondjes.

Nooit met je gezicht een baby aanraken, want die kunnen van het Herpes simplex virus ernstig ziek worden. Dus geen geknuffel en gezoen als je een koortslip hebt. Het afweersysteem van de baby is namelijk nog niet in staat zich tegen het herpesvirus te verweren, waardoor hersenbeschadiging kan optreden. Tevens zowel voor als na de verzorging van de baby je handen wassen. Omdat je ook via je handen, als die in aanraking zijn geweest met de koortslip, de baby kunt besmetten. Met een kapje de mond bedekken als je het kleintje verzorgt is ook verstandig.

Huisarts

Indien na 2 weken de blaasjes nog steeds niet zijn verdwenen, is het verstandig een dokter te raadplegen. Het is mogelijk dat er in de blaasjes bacteriën zijn binnen gedrongen, die een tweede infectie hebben veroorzaakt.

Preventie

Je kunt het uitdrogen van de lippen, bij schraal weer, vorst of felle zon, voorkomen door ze te beschermen met een lippenbalsem of vet, zoals vaseline. Vooral zinvol op het water, aan zee of in de sneeuw waar de lippen extra kwetsbaar zijn. In de zomer en bij wintersport kun je het beste een lipbeschermer met zonnefilter aan brengen. En dan is het natuurlijk altijd verstandig je conditie op peil te houden met goede voeding.

Genezing

Een koortslip geneest vanzelf, dit proces kun je zelf nauwelijks beïnvloeden. Je kunt slechts het schraal worden van de lippen tegengaan door ze vettig te houden. Niettemin zijn er diverse middeltjes verkrijgbaar zoals aciclovir, penciclovir en preparaten met zinksulfaat/zinkoxide. De effectiviteit van deze crèmes is echter niet aangetoond en je kunt er geen koortslip mee voorkomen. De koortslip schoonhouden en de ingedroogde blaasjes enigszins vet houden lijkt het meest verstandig.

In de zomer

Het is niet verstandig met een koortslip in de zon te zitten, want hierdoor kan het virus actiever worden. Eveneens is het af te raden om in de zomer een waterbevattende crème te gebruiken want daardoor drogen de lippen juist verder uit. Ook water en zeep kan het uitdrogen van de lippen aanwakkeren.

Verjaardagsvisitie

Het enige moment dat je plezier hebt van je koortslip is als je op een feestje of visite goede bekenden ontmoet, omdat je dan lekker helemaal niemand van het gezelschap hoeft te zoenen. Helaas valt er niets te forceren zodat je met nieuwjaar een andere smoes moet verzinnen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een koortslip, zeer gevaarlijk voor baby's!Een koortslip, zeer gevaarlijk voor baby's!Een koortslip is pijnlijk en vervelend, maar is voor volwassenen niet gevaarlijk. Voor baby's en jonge kinderen is een h…
Koortslip, oorzaak, symptomen (kenmerken) behandelingEen koortslip ontstaat vaak met een tintelend gevoel op de lip(pen). Daarna ontstaan op de tintelende plekken blaasjes d…
Wat te doen bij een koortslip?Wat te doen bij een koortslip?Als je ooit een koortslip hebt gehad, komt deze altijd om de zoveel tijd terug. Een koortslip verschijnt niet altijd op…
Last van een koortslip?Last van een koortslip?Een koortslip is een zeer vervelende en pijnlijke virusinfectie van de huid op of rondom de lippen. Behalve pijnlijk en…
Koortslip baby: symptomen, behandeling en voorkomenKoortslip baby: symptomen, behandeling en voorkomenKoortslip baby, wat zijn de symptomen en hoe wordt een koortslip bij een baby behandeld? Een koortslip is een virusinfec…
Bronnen en referenties
  • Kring Apotheek, babyopkomst.nl

Reageer op het artikel "Baby kan ernstig besmet raken door koortslip van volwassene"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 25-04-2019
Subrubriek: Diversen
Special: Baby's en peuters
Medische informatie…
Schrijf mee!