InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Buikspanning: gevolgen van stress op maag & darmen

Buikspanning: gevolgen van stress op maag & darmen

Buikspanning: gevolgen van stress op maag & darmen Stress is een verschijnsel dat in de eenentwintigste eeuw alsmaar toeneemt. Niet alleen op professioneel vlak maar ook in ons privéleven krijgen we op allerlei manieren te maken met stress. Door stress kan er spanning in de buik ontstaan wat kan leiden tot spijsverteringsproblemen. "Zenuwen" die op de darmen slaan kunnen zorgen voor een gevoel van spanning en onbehagen dat kan uitmonden in darmkrampen en diarree. Stress en zenuwachtigheid kan leiden tot maagproblemen, gebrek aan eetlust en buikpijn. Maagzuurremmers en diarreeremmers kunnen soelaas bieden tegen buikspanning maar ook supplementen tegen stress kunnen voor verlichting van de klachten zorgen. Hoe kan stress zorgen voor een gevoel van buikspanning en wat kan je ertegen doen?

Buikspanning

In de eenentwintigste eeuw is de maatschappij er alsmaar technologischer op geworden. We zijn met z'n allen gewoon geraakt aan technologische snufjes als mobiele telefoon, iPod, iPad, iPhone en dergelijke meer. Via internet en tv worden we voortdurend overspoeld met informatie. Alleen het overzichtelijk maken en duiden van die informatie is niet meer zo makkelijk. We krijgen soms al eens het gevoel dat het allemaal een beetje te snel gaat en dat kan voor stress zorgen. Soms leidt stress tot zenuwen die een spanning gaan ontwikkelen in de buikstreek. Men spreekt dan ook wel van "buikspanning": een vaag, gespannen, zeurend of pijnlijk gevoel in de buik dat je ademhaling bemoeilijkt en je eetlust negatief beïnvloedt. Mogelijk kan je moeilijk "op adem komen" of het gevoel hebben dat je adem tekort komt. Hierdoor is het moeilijk om rustig te zijn of van je eten te genieten.

Stress

Ook in het beroepsleven gaat alles in een hogere versnelling dan pakweg tien jaar geleden. Werknemers moeten vaak standby en bereikbaar zijn via hun mobiele telefoon en worden geacht zo snel mogelijk te reageren op e-mails. Door die druk om te presteren en bereikbaar te zijn kan er spanning ontstaan omdat de scheiding tussen professioneel leven en privéleven niet meer zo duidelijk is. Dan treedt er stress op die een belangrijke invloed kan hebben op het lichaam, zoals bijvoorbeeld op de spijsvertering.

Gevolgen van stress voor de maag

Maagspanning

De maag is een cruciale plaats voor het goed functioneren van het lichaam, omdat de maag de plaats is waar het voedsel opgenomen wordt. Het voedsel wordt in de maag opgenomen en de energie wordt daarna over het lichaam verdeeld. Bij situaties van stress komt de maag onder een spanning te staan waardoor dit voedselverwerkingsproces belemmerd wordt.

Braken of gebrek aan eetlust

Daarom gebeurt het dat mensen in geval van stress zoals bijvoorbeeld bij examens helemaal geen zin hebben om te eten. Ze hebben dan geen honger omdat hun maag helemaal gespannen is. Het lichaam weet dan dat het geen zin heeft om op dat moment voedsel tot zich te nemen. Een complicatie van deze soort stress is het moeten overgeven in een stresstoestand.

Slikproblemen en slokdarmproblemen

Een probleem dat in dezelfde lijn ligt zijn de problemen met slikken. Slikken kan bemoeilijkt worden in geval van fysieke en mentale druk. Door de stress zal het lichaam onder spanning komen te staan en zich verweren tegen het inslikken van voedsel. Ook slokdarmproblemen en symptomen van reflux kunnen bevorderd worden door stressomstandigheden.

Gevolgen voor de darmen

De darmen zijn de organen waar het voedsel verder verteerd wordt nadat het van de maag komt. Als de maag nog relatief weinig problemen heeft ondervonden in een stresstoestand, dan kan het zijn dat de darmen het zwaarder te verduren krijgen. In dat geval kan de spanning in de darmen leiden tot een onrustig, gespannen en ongemakkelijk gevoel, darmkrampen en diarree. Diarree is een bekend symptoom bij mensen die zich voorbereiden op een belangrijke stresserende gebeurtenis, zoals bijvoorbeeld een examen, een spreekbeurt of een belangrijke sportwedstrijd.

Behandeling buikspanning

Supplementen maag

Zenuwen die een goede werking van de spijsvertering belemmeren, negatieve effecten van buikspanning: het is geen pretje. Diarree hebben op een belangrijke dag, overgeven of niet kunnen eten: het zijn allemaal symptomen waar niet zo makkelijk mee om te gaan is. Toch kunnen vervelende gevolgen voor de spijsvertering beperkt worden door het nemen van specifieke middeltjes, oa. tegen maagzuur of tegen diarree.
Enkele voorbeelden hiervan zijn:
  • Omeprazol maagzuurremmer
  • Imodium diarreeremmer
  • Norit diarreeremmer

Supplementen anti-stress

Terwijl maagzuurremmers en diarreeremmers vooral de gevolgen van spanning bestrijden, kan je ook preventief te werk gaan. Dit kan door spanning en stress aan te pakken via supplementen tegen stress. Als je rustiger wordt dankzij deze supplementen, dan is de kans op buikspanning en de daaruit volgende maag- en darmproblemen een stuk kleiner.
Enkele voorbeelden van nuttige anti-stress supplementen zijn:
  • Valdispert Stress
  • Pervital Stress Balance
  • Ortholon Stress Care

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Buikpijn: soorten, mogelijke oorzaken en behandelingBuikpijn: soorten, mogelijke oorzaken en behandelingBuikpijn is iets waar de meeste mensen wel eens last van hebben. Denk maar aan de stress van een drukke baan, of de span…
Fysieke stress: hoe kan lichamelijke stress zich uiten?Fysieke stress: hoe kan lichamelijke stress zich uiten?Stress: het is een verschijnsel waar iedereen wel mee te maken krijgt. Ook al geven sommige koele kikkers het niet graag…
Buikpijn bij kinderen: oorzaken, behandeling & tipsBuikpijn bij kinderen: oorzaken, behandeling & tipsAls je kind buikpijn heeft is het niet makkelijk om meteen de oorzaak te vinden. Kinderen beschikken niet altijd over de…
Stress: meest voorkomende symptomen en klachtenStress: meest voorkomende symptomen en klachtenStress is een fenomeen waar sommigen tijdelijk last van hebben, zoals bij een spannende, ongewone gebeurtenis in hun lev…

Reageer op het artikel "Buikspanning: gevolgen van stress op maag & darmen"

Reacties

Gerard, 07-01-2018 20:38 #4
Ik heb ook mijn leven lang last van een knoop in mijn buik veroorzaakt door allerlei vormen van stress. Vervelend als je midden in de nacht wakker wordt met een knoop in mijn maag, een soort harde hockeybal. Blijkbaar kunnen spanningen dat zelfs tijdens je slaap onbewust veroorzaken. Dat midden in de nacht wakker worden met een knoop veroorzaakt ook weer onrust en stress, en zo beland je in een soort vicieuze cirkel. Bijzonder dat je geest je lichaam zo kan beïnvloeden.

Ik geloof echter dat je lichaam omgekeerd ook je geest kan beïnvloeden. Tot kort geleden deed ik daarom vaak spier ontspanningsoefeningen, zoals genoemd in punt 3 van hierboven genoemde artikel. Hiervoor had ik altijd een geluidsbestand klaar naast mijn bed, vroeger op de walkman, tegenwoordig op de smartphone. Ik gebruik daarvoor de spierontspanningsoefening van ggz drenthe (aanspannen spieren, en vervolgens helemaal ontspannen). Dat werkt over het algemeen prima, tenzij je een echt grote vorm van stress hebt.

Probleem van deze spierontspannings oefeningen is namelijk dat deze (bijna) niet werken op de buikspieren. Ik heb allerlei middelen geprobeerd om van die hockeybal af te komen, van het doen van sit ups tot aan massage met een shiatsu kussen. Het werkte maar een beetje.

Recentelijk heb ik echter bij toeval een manier ontdekt die me wel helpt, en die ook nog eens te doen is zonder dat je helemaal wakker hoeft te worden, en ook nog eens bijna niets kost, wat ik graag deel, misschien dat het voor andere mensen ook werkt

Ik had een elektrisch massage apparaat gekocht voor enkele euro’s op een Chinese website. Dit is een apparaat die instelbare spanning zet tussen (herbruikbare) plakkers die op de huid worden geplakt. Een soort AED dus… toen ik een keer weer zo’n harde hockey bal in mijn buik had kwam ik op het idee deze bal tussen twee plakkers te plaatsen. In het begin was het vrij pijnlijk, de spanning moest op de laagste stand. Toch voelde het wel prettig, en langzaam kon ik de spanning steeds meer opvoeren. En na de massage hield ik er een heerlijk ontspannen gevoel aan over die ik helemaal in mijn hoofd voelde. Mijn hockeybal was weggemasseerd tot een soort schuimpje.

Geen idee of jullie iets hebben aan deze ervaring. Bij mij helpt het, en dat wilde ik even delen!

Mohamed, 18-06-2017 14:24 #3
Ik heb al een tijd last van stres waarvoor ik van de arts medicatie heb gekregen mijn maag beschermt. Ik heb ook soms door de spanning ik moeilijk kan Ademen heeft iemand hier ervaring mee en een oplossing?

Regina Kuijt, 02-06-2017 20:19 #2
Hoi,
Onze oudste zoon heeft nu 2 dagen constant buikpijn (kleine steekjes overal en bij het opstaan). Hij is wel gestrest denk ik hij doet 2 masters en zijn relatie met zijn vriendin loopt stroef. Komt dit door de stres? Mvg Regina Kuijt Reactie infoteur, 06-06-2017
Beste,

Stress kan inderdaad een uitlokkende factor zijn voor het gevoel van spanning in de buik. Wanneer het gaat om "constante buikpijn" en "steekjes" zoals u zegt, dan lijkt het verstandig om toch even langs te gaan bij een arts voor een medisch onderzoek. Buikpijn kan met zoveel verschillende aandoeningen te maken hebben dat een juiste beoordeling op het eerste zicht zelden makkelijk is. Grondig onderzoek (bv. X-ray, echografie, enz…) kan daarentengen wel duidelijkheid opleveren in verband met het stellen van een diagnose.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Jc Krijnsen, 31-05-2017 11:07 #1
Hallo, ik heb 6 mnd per jaar kast v Buikspanning, zo boven in en aan de zijkanten en sinds kort ook net of ik een brok in me keel heb, met iets warms of kouds drinken voel ik de brok in me keel.Kunt u wat voor mij betekenen om de stress te verhinderen of op te lossen.Ik heb dit al 15jr. De andere 6 mnd dat ik drukker ben nergens last van.
Vriendelijke groet, Jc.Krijnsen

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 07-07-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Omgaan met stress
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!