InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Fysieke stress: hoe kan lichamelijke stress zich uiten?

Fysieke stress: hoe kan lichamelijke stress zich uiten?

Fysieke stress: hoe kan lichamelijke stress zich uiten? Stress: het is een verschijnsel waar iedereen wel mee te maken krijgt. Ook al geven sommige koele kikkers het niet graag toe, toch kunnen ook zij last hebben van spanningen. Stress kan soms onzichtbaar zijn, maar je kan het wel inwendig voelen. Fysieke stress kan veel oorzaken hebben en kan zich op verschillende manieren uiten. Veel voorkomende uitingen zijn hoofdpijn, maagpijn, buikspanning, diarree en een versnelde ademhaling. Het is van belang om de oorzaken van je gespannenheid aan te pakken waardoor je het probleem kan oplossen. Eventueel kan je aanvullend supplementen tegen stress innemen om je te helpen ontspannen. In welke verschijningsvormen kan fysieke stress voorkomen en hoe kan het zich manifesteren in je lichaam?

Fysieke stress

Inwendig

Stress komt alsmaar meer voor in de huidige maatschappij, onder meer omwille van de hoge eisen en verwachtingen die aan de moderne mens gesteld worden. Vaak gaat stress zich uitwendig manifesteren in uitingen van woede, geweld of andere uitbarstingen. Maar ook inwendig, in je lichaam zelf, kan stress voor reacties zorgen. Ook al lijken sommigen aan de buitenkant altijd rustig, toch kunnen ook zij last hebben van inwendige stress.

Opgekropte spanningen

Die inwendige stress lijkt dus vrij verborgen en daardoor misschien onschuldig, maar is zeker op lange termijn niet te onderschatten. Opgekropte gevoelens, kopzorgen en spanningen kunnen na verloop van tijd immers de kans op ziekten en aandoeningen verhogen. Dit komt doordat stress zorgt voor negatieve energie waardoor je weerstand een stuk minder wordt.

Hoofdpijn

Op het eerste zicht is het vrij logisch dat stress tot hoofdpijn kan leiden. Het is immers in je hoofd dat je je gedachten gaat vermalen, je zorgen gaat opeenstapelen om te kunnen piekeren. Al je zorgen gaan zich als het ware ophopen in je hoofd en dat kan leiden tot spanningen. In een toestand van stress kan ook migraine, een zeer ernstige vorm van hoofdpijn, op de voorgrond treden. Hoofdpijn door stress kan soms ook gepaard gaan met duizeligheid, benauwdheid en zweten.

Stress en maagpijn

Een andere plaats waar stress zijn tentakels kan uitslaan is de maag. Maagpijn komt vaak voor bij stress doordat spanningen op het middenrif ontstaan door een versnelde ademhaling. De druk op het middenrif kan maagspanning veroorzaken. Hierdoor komt het dat mensen die onder stress staan vaak weinig honger hebben en niet veel kunnen eten. De spanning kan zo hoog zijn dat de maag ook een beperkte hoeveelheid voedsel weigert waardoor je gaat braken.

Stress weegt op de darmen

De darmen kunnen onder spanning komen te staan doordat er een stressende gebeurtenis wordt verwacht, zoals een examen, of een publieke spreekbeurt. De darmen kunnen dan onrustig en zenuwachtig aanvoelen, waarna er een gevoel van algemeen onbehagen kan ontstaan. Darmspanning die een uitweg zoekt, kan leiden tot diarree en vaak naar het toilet moeten lopen.

Ademhalingsmoeilijkheden

Door het ervaren van stress zal de ademhaling gaan versnellen en kan de zuurstoftoevoer verminderd worden. Je hart gaat sneller kloppen omdat de situatie als potentieel gevaarlijk zal beschouwd worden. Je kan dan de indruk hebben dat je "niet op je adem kan komen", dit wil zeggen dat je alsmaar naar adem probeert te snakken maar het gevoel krijgt dat het niet lukt. Uitlopers van deze stress zijn hyperventilatie, flauwvallen en misselijkheid.

Supplementen tegen stress

Stress komt voor op vele mogelijke manieren zoals hoger beschreven en kan veel verschillende oorzaken hebben. In het algemeen komt het erop aan om die oorzaken te vinden en aan de hand daarvan het probleem aan te pakken. Maar aanvullend kan je stress ook aanpakken door middel van voedingssupplementen tegen stress. Deze kunnen helpen om rustiger te worden, waardoor het gespannen gevoel waarvan je last hebt verdwijnt.
Enkele voorbeelden van deze supplementen tegen stress zijn onder meer:
  • Ortica Stress
  • Valdispert Anti-Stress
  • Pervital Stress Balance
  • Brain Relax

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Buikspanning: gevolgen van stress op maag & darmenBuikspanning: gevolgen van stress op maag & darmenStress is een verschijnsel dat in de eenentwintigste eeuw alsmaar toeneemt. Niet alleen op professioneel vlak maar ook i…
Spijsverteringsproblemen: oorzaken, oplossingen en tipsSpijsverteringsproblemen: oorzaken, oplossingen en tipsProblemen met de spijsvertering kunnen je dagelijks leven aardig onder druk zetten. Maagpijn, zure oprispingen en missel…
Gezonde darmen: verlicht de pijn en houdt de darmen gezondGezonde darmen: verlicht de pijn en houdt de darmen gezondZoals je zelf overgevoelig kunt zijn, kunnen je darmen het ook zijn. Je darmen krijgen elke dag een hoop voedsel te verw…
Stress en angst: invloed van een ramp op het mentale levenStress en angst: invloed van een ramp op het mentale levenSoms zijn natuurrampen zo buitengewoon dat ze voor de menselijke geest heel erg moeilijk te vatten zijn. Wie een gebeurt…
Maagpijn, wat is de oorzaak?Maagpijn, wat is de oorzaak?Maagpijn wordt ook wel omschreven als pijn in de bovenbuik en/of maagstreek. Maagpijn bevindt zich in het gebied tussen…

Reageer op het artikel "Fysieke stress: hoe kan lichamelijke stress zich uiten?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 13-05-2018
Subrubriek: Diversen
Special: Omgaan met stress
Medische informatie…
Schrijf mee!