InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Gezonde darmen: verlicht de pijn en houdt de darmen gezond

Gezonde darmen: verlicht de pijn en houdt de darmen gezond

Gezonde darmen: verlicht de pijn en houdt de darmen gezond Zoals je zelf overgevoelig kunt zijn, kunnen je darmen het ook zijn. Je darmen krijgen elke dag een hoop voedsel te verwerken, soms zelfs teveel of juist te weinig. Ze zijn ook met een hoop andere functies in het lichaam verbonden. Als het teveel wordt voor je ingewanden, kun je last krijgen van diarree en buikpijn. Je kunt je ingewanden op veel manieren helpen met hun zware taak.

Pas op met stress

Wordt een rustiger persoon, ook al is dit niet altijd even gemakkelijk. Alle voorzorgsmaatregelen die je kunt nemen om rustiger te worden, zullen meestal helpen om de symptomen te verlichten. Er zijn veel ontspanningstechnieken die je kunt toepassen zoals meditatie of yoga. Vooral als je aanvallen van buikpijn krijgt is het belangrijk dat je diep inademt. In de meeste gevallen is het een kwestie van tijd vooraleer het over gaat. Meer tips over hoe je stress kunt aanpakken staan in volgend artikel: Welk effect heeft stress op het lichaam. Teveel stress is nooit goed.

Eet regelmatig

Probeer niet teveel in 1 keer te eten. Als je een grote eter bent, probeer dan je maaltijden zoveel mogelijk te verspreiden over de dag. Grote hoeveelheden in eenmaal opeten, zorgt voor een te grote stimulering van het spijsverteringsstelsel. Het is gezonder om 5 kleine maaltijden per dag te eten in plaats van 3 grote maaltijden.

Neem rustig je tijd als je aan het eten bent

Neem rustig de tijd om je maaltijden op te eten. Je mag eigenlijk nooit gehaast zijn tijdens het eten. Stress is niet goed, maar gestrest eten is nog veel erger. Kauw goed op elke hap die je binnenkrijgt.

Wees voorzichtig met sommige dranken

Koffie is een van de grootste boosdoeners op het vlak van darmproblemen. Voornamelijk omdat het een van de meest gedronken dranken in de wereld is. Het is niet alleen de cafeïne die slecht is voor je darmen, maar ook de koffiebonen zelf. Een gezonder alternatief die je kunt nemen is om over te schakelen naar cafeïnevrije koffie. Een andere boosdoener is alcohol. Het overdadig gebruiken van alcohol kan zorgen voor diarree en maagpijn. Sommige etenswaren en dranken kunnen je ook darmgas geven, het is beter om dit te voorkomen. Pas op voor eten waar je allergisch of gevoelig voor bent.

Pas op voor zure voeding

Pas op met zure eetwaren. Deze zorgen meestal alleen maar voor problemen, ook al is dit in kleine hoeveelheden niet direct merkbaar. Als je last hebt van maag- of darmproblemen, probeer dan producten te vermijden zoals: sinaasappels, tomaten, vormen van grapefruit en ook vinaigrette.

Andere dingen waar je voor moet oppassen

Waar je vooral voor moet oppassen tijdens je voeding is vet. Dit heeft in de meeste gevallen een slechte invloed op je darmkanaal. Vermijd veel fastfood, gefrituurd eten en zware, vettige sausen. Pas tevens op voor pikant voedsel. Veel darmen zijn hier gevoelig aan.
Gerelateerde artikelen
Maagpijn, wat is de oorzaak?Maagpijn, wat is de oorzaak?Maagpijn wordt ook wel omschreven als pijn in de bovenbuik en/of maagstreek. Maagpijn bevindt zich in het gebied tussen…
Buikpijn bij kinderenBuikpijn bij kinderenBuikpijn bij kinderen is heel vervelend. Het kan veel verschillende oorzaken hebben zoals stress, diarree, maagzuur, con…
Pijnklachten buik: welke pijnstillers nemen tegen buikpijn?Pijnklachten buik: welke pijnstillers nemen tegen buikpijn?Pijnklachten in de buik kunnen variëren van lichte tot gematigde en erg hevige buikpijn. Afhankelijk van de oorzaak zal…
Spastische darm: prikkelbare darmSpastische darm: prikkelbare darmEen spastische darm staat ook wel bekend als een prikkelbare darm. Veel mensen hebben last van darmproblemen, waarvan ee…
Spijsverteringsproblemen: oorzaken, oplossingen en tipsSpijsverteringsproblemen: oorzaken, oplossingen en tipsProblemen met de spijsvertering kunnen je dagelijks leven aardig onder druk zetten. Maagpijn, zure oprispingen en missel…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Elionas2, Pixabay
  • http://www.goedgezond.be/category/maag-en-darmen

Reageer op het artikel "Gezonde darmen: verlicht de pijn en houdt de darmen gezond"

Infoteur: Koningaap
Laatste update: 21-06-2017
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!