InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Buikpijn bij kinderen

Buikpijn bij kinderen

Buikpijn bij kinderen Buikpijn bij kinderen is heel vervelend. Het kan veel verschillende oorzaken hebben zoals stress, diarree, maagzuur, constipatie, maar ook ernstigere oorzaken zijn denkbaar. Lees hier alles over buipijn bij kinderen.

Buikpijn bij kinderen

Buikpijn bij kinderen is een lastig probleem. Het is erg vervelend als je kind last van buikpijn heeft zonder dat je daar de oorzaak van kent. Vaak zijn kinderen ook niet goed in staat om aan te geven hoe erg de buikpijn is.

Dat is wanneer de vragen beginnen. Als ouder kun je de volgende vragen stellen

  • Heb je het gevoel dat je gaat overgeven?
  • Ben je al naar de toilet geweest?
  • Heb je diarree?
  • Doet het ergens anders ook pijn?
  • Doet het zo veel pijn dat je niet kunt opstaan?
  • Ben je bezorgd over iets op school?

Vaak denken ouders dat buikpijn en maagpijn hetzelfde is

Wanneer een kind pijn in zijn buik heeft, kan het zijn dat de pijn bij de maag vandaan komt, maar dit is niet noodzakelijk. Een buik is immers meer dan een maag. Het is meer dan de darmen. Het is het hele gebied tussen de borst en de bekken (heup) botten. In een buik zitten, je maag en je darmen, samen met tal van andere organen zoals de blaas, nieren, lever, milt, alvleesklier, galblaas en de bijnieren. En hier overheen zitten de spieren.

Soorten buikpijn

Een kind kan buikpijn krijgen door veel verschillende redenen, waaronder:
  • Constipatie, dit is een van de meest voorkomende redenen voor buikpijn
  • Diarree, dit wordt vaak veroorzaakt door een infectie die sommige mensen "de buik griep." noemen
  • Misselijkheid en buikpijn gaan ook vaak samen, de buikpijn dient dan als signaal van het lichaam
  • Een infectie ergens anders in het lichaam kan ook buikpijn veroorzaken
  • Keelpijn, longontsteking, oorontsteking, of een hoestbui kan soms ook buikpijn veroorzaken.
  • Voedsel, sommige kinderen krijgen buikpijn, omdat ze te veel van iets aten of een levensmiddel dat te gekruid of te vet is.
  • Ernstige pijn kan ook worden veroorzaakt door een urineweginfectie of een geblokkeerde darm.
  • Lintworm of een andere parasiet kan ook buikpijn veroorzaken
  • Ook brandend maagzuur of een prikkelbare darm kunnen buikpijn veroorzaken.
  • Stress, veel kinderen (en volwassenen ook) hebben buikpijn wanneer zij zich zorgen maken.

Buikpijn bij kinderen door voedsel

De pijn is de manier van het lichaam om te vertellen dat de maag en darmen moeite hebben met het verteren van dit voedsel. Sommige kinderen hebben lactose-intolerantie, wat betekent dat ze problemen hebben met het verteren van lactose. Dit zit in melk en andere zuivelproducten.

Buikpijn bij kinderen door stress

Vaak kun je als ouder wel inschatten of stress een mogelijke oorzaak van de buikpijn is. De makkelijkste manier om uw kind in dit geval van zijn of haar buikpijn af te helpen is door met het kind te praten. Dit zal er voor zorgen dat de stress bij het kind afneemt en de buikpijn vanzelf over gaat. Stel gewoon open vragen en probeer uit te vinden waar de stress vandaan komt.

Als je met je kind met buikpijn naar de huisarts gaat

De huisarts zal in de eerste instantie door middel van vragen proberen te achterhalen waar de buikpijn vandaan komt. Zo zal hij vragen stellen over waar het pijn doet, ook kan een echo laten maken als hij het niet zeker weet. Er zijn natuurlijk veel mogelijke oorzaken van buikpijn. Dus bij twijfel kun je rustig de huisarts bezoeken.

Tips om buikpijn bij kinderen te voorkomen

  • Geef je kind niet te veel eten
  • Koop vezelrijk voedsel, zoals groenten en fruit
  • Was je handen voor het eten
  • Laat je kind niet eten vlak voor het slapen gaan
Gerelateerde artikelen
Een maagzweer of gewoon buikpijn?Een maagzweer of gewoon buikpijn?Buikpijn is de meest gehoorde klacht, vooral kinderen klagen hier nog al eens van. De buik bestrijkt een groot gebied en…
Buikpijn kind: oorzaken, behandeling en tipsBuikpijn kind: oorzaken, behandeling en tipsAls je kind buikpijn heeft is het niet makkelijk om meteen de oorzaak te vinden. Kinderen beschikken niet altijd over de…
Buikpijn en diarree, geen eetlust, overgeven, moe, hoofdpijnBuikpijn en diarree, geen eetlust, overgeven, moe, hoofdpijnBuikpijn met misselijkheid, overgeven, diarree en gebrek aan eetlust duidt vaak op een maag-darminfectie, veroorzaakt do…
Terugkerende buikpijn bij kinderenIeder kind heeft wel eens buikpijn. De oorzaak is bijna altijd onschuldig, zoals iets verkeerds gegeten, een buikgriepje…

Reageer op het artikel "Buikpijn bij kinderen"

Reactie

Mel, 04-12-2012 11:44 #1
Mijn kind heeft al 2 weken last van steken aan de zijkant van de buik. Eerst was het links en nu recht, net onder het heupbot. Het gaat maar niet over maar het is nog niet zo erg dat ze er van moet huilen. Ze heeft vorig jaar wel een amoebe gehad maar die is met medicijnen wel weggegaan. Alvast bedankt
Gr Mel

Infoteur: Bastiaan271
Gepubliceerd: 25-02-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!