InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijnklachten buik: welke pijnstillers nemen tegen buikpijn?

Pijnklachten buik: welke pijnstillers nemen tegen buikpijn?

Pijnklachten buik: welke pijnstillers nemen tegen buikpijn? Pijnklachten in de buik kunnen variëren van lichte tot gematigde en erg hevige buikpijn. Afhankelijk van de oorzaak zal er een medicijn voorgeschreven worden, aangevuld met een pijnstiller. Bij maagklachten worden vaak maagzuurremmers genomen om de pijn snel te verminderen, terwijl bij buikkrampen dan weer andere medicatie nuttig is. Bij inwendige ontstekingen kan er overgegaan worden tot sterkere pijnstillers om de buikpijn en de ontsteking zelf te bestrijden. Welke pijnstillers kan je nemen bij buikpijn? Wanneer is het aangewezen om paracetamol te gebruiken en wanneer omeprazol?

Buikpijn: pijnstillers

Oorzaken
De buikholte neemt een groot deel van het lichaam in beslag en bevat veel verschillende organen. Buikpijn kan dus vele oorzaken hebben en pijnbehandeling zal steeds afhankelijk zijn van het specifieke probleem in de buik. Voor maagpijn zal bijvoorbeeld andere medicatie voorgeschreven worden dan voor buikkrampen in het onderste deel van de buik.

Keuze pijnstiller
Eerst dient de precieze plaats en oorzaak van de buikpijn bepaald te worden aan de hand van een gedetailleerde diagnose en pas dan kan overgegaan worden tot de keuze van een behandeling. Tot die behandeling kunnen pijnstillers behoren, die zelf in tal van verschillende soorten en sterkten onder te verdelen zijn.

Pijnstillers tegen maagpijn

Maagpijn kan erg vervelend zijn doordat het opnemen van voedsel bemoeilijkt wordt. Er kunnen verschillende oorzaken ten grondslag liggen aan maagproblemen, waarbij het medicijn of de pijnstiller afhankelijk is van de diagnose. Gaat het om een maagontsteking dan zal er eerst een medicijn voorgeschreven ter bestrijding van de infectie, eventueel aangevuld met paracetamol om de pijn te stillen. Bij maagpijn worden aspirine en ibuprofen afgeraden, vermits ze de maagklachten in de hand kunnen werken. Verder zijn ook anti-emetica als domperidon (Motilium) en maagzuurremmers (Maalox) effectief tegen maagpijn.
Enkele voorbeelden van andere middeltjes tegen maagklachten:
  • Omeprazol
  • Rennie
  • Zantac

Tegen buikkrampen

Pijnstillers

Bij buikkrampen gaat het om pijnlijke samentrekkingen die over de hele buik kunnen voorkomen. Het gaat om krampen die je als het ware voelt 'rondreizen' van de maag tot de darmen. Bij buikkrampen kunnen pijnstillers voorgeschreven worden als Dafalgan of Dafalgan Codeïne. Bij buikkrampen die gepaard gaan met diarree is het bekende Imodium een erg effectief medicijn omdat het de peristaltische activiteit van de darm vermindert. Hierdoor zullen de darmen rustiger worden en de krampen verdwijnen.

Spasmolytica

Bij hevige krampen kunnen ook spasmolytica genomen worden. Spasmolytica zijn anti-krampmiddelen die invloed uitoefenen op de gladde spieren van het spijsverteringskanaal, waarbij de oorsprong van de pijn wordt aangepakt, namelijk de spasmen of krampen. Enkele voorbeelden van dergelijke effectieve medicijnen tegen buikkrampen:
  • Buscopan
  • Duspatal

Hevige buikpijn: zware pijnstillers

Opioïden
Dafalgan Codeïne kan erg goed helpen bij hevige buikpijn. Dat kan gaan van chronische darmziekten zoals colitis ulcerosa, tot bijvoorbeeld een pancreasontsteking. Bij patiënten die langdurig last hebben van buikpijn wegens een chronische ziekte, kunnen sterkere pijnstillers voorgeschreven worden die behoren tot de opioïden zoals Tramadol of Valtran. Deze pijnstillers kunnen de pijn erg snel opheffen en zijn uiterst efficiënt.

Opletten voor gewenning
Wel moet er rekening mee gehouden worden dat bij opioïden op lange termijn gewenning kan optreden. Je lichaam gaat dan aan de pijnstiller wennen waardoor je een alsmaar hogere dosis nodig zal hebben om een pijnstillend effect te hebben. Aangeraden is om samen met de dokter te bespreken hoe een eventuele verhoging van de dosis kan uitgevoerd worden. Een ander risico is dan weer dat je op de lange termijn ook mentaal afhankelijk kan worden van zware pijnstillers.

Buikpijn kind

Kinderen die buikpijn hebben kunnen voordeel halen uit specifieke pijnstillers voor kinderen. Deze medicijnen bevatten doorgaans een lagere dosis dan gelijkaardige medicijnen voor volwassenen. Heeft je kind last van buikpijn dan kan je het in de eerste plaats paracetamol voor kinderen geven. Hierdoor zullen de pijnklachten moeten verminderen. Is dat niet het geval en blijft het kind klagen over buikkrampen of buikpijn, dan ga je het beste even langs bij een arts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Buikpijn bij kinderen: oorzaken, behandeling & tipsBuikpijn bij kinderen: oorzaken, behandeling & tipsAls je kind buikpijn heeft is het niet makkelijk om meteen de oorzaak te vinden. Kinderen beschikken niet altijd over de…
Waarom codeïne bij sommige mensen niet werktWaarom codeïne bij sommige mensen niet werktHeb je pijnklachten en gebruik je daarvoor codeïne maar merk je dat dit niet werkt en de pijn niet vermindert? Onderzoek…
Pijnbestrijding, hoe werkt dat nouPijnbestrijding, hoe werkt dat nouAls we ergens pijn hebben, nemen we al snel een pijnstillend middel in. Helaas heeft pijnbestrijding de laatste 20 jaar…
Gewrichtsklachten: pijnstillers en gels tegen gewrichtspijnGewrichtsklachten: pijnstillers en gels tegen gewrichtspijnGewrichtspijn kan je dagelijkse leven erg bemoeilijken, zeker wanneer de koude de pijn nog verergert. Vermits gewrichtsk…
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondenzo.net/buikpijn-remedies-medicijnen-buikpijn/
  • http://www.consumed.nl/ziekten/1949/Buikpijn (bronnen geraadpleegd op 13/03/2016).

Reageer op het artikel "Pijnklachten buik: welke pijnstillers nemen tegen buikpijn?"

Reactie

Els V. Santen, 14-10-2017 19:07 #1
Ik gebruik al wel twee weken paracetamol met codeine. Kan je daar ook duizelig van worden? ik gebruik er 2 per dag. Reactie infoteur, 17-10-2017
Beste Els,

Paracetamol en codeïne kunnen inderdaad duizeligheid veroorzaken, zowel wanneer ze apart gebruikt worden als wanneer ze samen geslikt worden.
(Zie ook:
https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/108928-pijnstiller-codeine-dosis-gebruik-en-bijwerkingen.html)

Vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 05-01-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Opgezette buik
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!