InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Omeprazol tegen maagzuur: gebruik, dosis & bijwerkingen

Omeprazol tegen maagzuur: gebruik, dosis & bijwerkingen

Omeprazol tegen maagzuur: gebruik, dosis & bijwerkingen Heb je vaak last van de maag en behoren maagklachten tot je dagelijks leven? Dan kan omeprazol een goede oplossing zijn voor je probleem. Omeprazol is een geneesmiddel tegen maagproblemen dat behoort tot de groep van de protonpompremmers. Omeprazol verhindert de aanmaak van maagzuur en kan soelaas bieden bij klachten als brandend maagzuur, reflux en slikproblemen. Het gebruik van alcohol combineren met omeprazol is af te raden, vermits alcoholische dranken de maagwand prikkelen. Hoeveel van dit geneesmiddel tegen maagzuur mag je nemen per dag en wat zijn de mogelijke bijwerkingen ervan?

Omeprazol tegen maagzuur

Omeprazol is een geneesmiddel dat behoort tot de protonpompremmers. Omeprazol heeft als functie de maagwand te beschermen en de ontwikkeling van maagzuur af te remmen. Doordat de aanmaak van maagzuur wordt bestreden kan omeprazol een sterke vermindering van klachten geven bij maagproblemen. Omeprazol is in lage dosissen vrij verkrijgbaar, terwijl je voor een hogere dosis een doktersrecept nodig hebt.

Gebruik en dosis

Maagklachten

Maagklachten die met dit geneesmiddel kunnen bestreden worden zijn onder meer maagbrand, maagzuur en een maagzweer. Maar ook mensen met reflux, slikproblemen en slokdarmaandoeningen kunnen gebaat zijn met omeprazol. Verder wordt deze protonpompremmer ook voorgeschreven bij darmzweren en bij het syndroom van Zollinger-Ellison.

Hoeveel omeprazol per dag?

Het hangt af van jouw specifieke situatie om te weten hoeveel omeprazol je mag gebruiken per dag. De arts zal de aangewezen dosis van deze maagzuurremmer voorschrijven. Doorgaans neem je 20 à 40 mg omeprazol een of twee keer per dag: 's ochtends om de basis te leggen voor de rest van de dag, en eventueel ook 's avonds. Bij de behandeling van darmzweer of maagzweer kan de behandeling gestopt worden bij het verdwijnen van de zweer. Maar ook gebruik over een langere termijn is mogelijk: dan is het de bedoeling om een terugkeer van de symptomen te verhinderen.

Autorijden en alcohol

Alcohol is een stof die maag en darmen erg prikkelt, dus de conclusie is snel gemaakt: alcohol is af te raden als je geneesmiddelen neemt die precies je maagwand moeten beschermen. Autorijden als je omeprazol neemt zal in de meeste gevallen geen probleem zijn, als je tenminste geen last hebt van duizeligheid of misselijkheid. Deze symptomen zijn neveneffecten die kunnen optreden bij het gebruik van omeprazol. Denk je hiervan zoveel last te hebben dat het risico's kan opleveren op de weg, laat de wagen dan aan de kant staan.

Omeprazol merknamen

Omeprazol is onder meer te koop onder de volgende merknamen:
  • Losec
  • Buscozol
  • Axanum
  • Maagzuurremmer HTP Omeprazol 10 mg

Bijwerkingen algemeen

Omeprazol kan mensen met maagproblemen erg goed helpen, maar kan helaas ook vervelende neveneffecten met zich meebrengen, vooral in het begin van de behandeling. Voorbeelden van bijwerkingen van omeprazol zijn onder meer:
  • hoofdpijn
  • droge mond
  • duizeligheid
  • misselijkheid
  • braken
  • buikpijn
  • diarree
  • slaperigheid
  • in zeldzame gevallen: huiduitslag, koorts, jeuk, gehoorproblemen, zichtproblemen, smaakproblemen

Bijwerkingen bij langdurig gebruik

Opvallend is dat bij het gebruik van omeprazol op lange termijn bepaalde bijwerkingen kunnen optreden die net teweegbrengen wat het geneesmiddel tracht vermijden, namelijk maagklachten. Doordat er gedurende een lange periode een kleinere hoeveelheid maagzuur wordt geproduceerd kan er een wildgroei aan bacteriën ontstaan die onder meer kan leiden tot klachten als "zuurbrand". Paradoxaal genoeg kan een overdreven gebruik van de maagzuurremmer omeprazol dus leiden tot maagklachten. Daarom is het aangeraden om dit geneesmiddel op beperkte en verantwoorde wijze te gebruiken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Omeprazol; werking, toepassing en bijwerkingenOmeprazol; werking, toepassing en bijwerkingenOmeprazol (Losec) is een maagzuurremmer die bekoort tot de klasse van protonpompremmers. Omeprazol wordt gebruikt in om…
Diclofenac: gebruik, bijwerkingen, merknamen & neveneffectenDiclofenac: gebruik, bijwerkingen, merknamen & neveneffectenDiclofenac behoort tot de geneesmiddelengroep van de NSAID's en is een van de meest gebruikte pijnstillers. Diclofenac w…
Ibuprofen: gebruik, dosis, bijwerkingen & neveneffectenIbuprofen: gebruik, dosis, bijwerkingen & neveneffectenIbuprofen is voor de meeste mensen een gekend pijnstillend medicijn, denk bijvoorbeeld aan de merknamen brufen of nurofe…
Bijwerkingen van maagzuurremmersMensen krijgen te snel maagzuurremmers voorgeschreven. Deze medicijnen vergroten na drie maanden gebruik de kans op gast…
Lekker eten tijdens de feestdagen? Tips tegen indigestieLekker eten tijdens de feestdagen? Tips tegen indigestieDecember is de maand van de gezelligheid bij uitstek. Er worden cadeautjes gegeven, er wordt gefeest en er wordt vooral…
Bronnen en referenties
  • http://www.apotheek.nl/medicijnen/omeprazol?product=omeprazol#onder-welke-namen-is-omeprazol-verkrijgbaar
  • http://www.starteensgezond.nl/medicijnen/bijwerkingen_omeprazol.php
  • http://www.reneadmiraal.nl/nierpancreas/nptx/medicijnen/omeprazolmaagwandbeschermer/index.html
  • http://forum.e-gezondheid.be/gebruik-van-pantomed/forum/1329
  • http://www.drogisterij.net/gezondheid/geneesmiddelen/spijsvertering-geneesmiddelen/maag-spijsvertering-1/maagzuurremmer-htp-omeprazol-20-mg-8714632070059, (bronnen geraadpleegd op 19/05/2016).

Reageer op het artikel "Omeprazol tegen maagzuur: gebruik, dosis & bijwerkingen"

Reacties

Mia, 04-03-2018 11:48 #4
Sinds augustus 2017 slik ik 2 x daags 40 mg Omeprazol op advies van de MLD arts, na ontsteking in slokdarm. voorheen 20 mg Omeprazol 1 a 2 x daags. ik kreeg enorme pijn in mijn handen, kon deze niet meer gebruiken, heb wel artrose maar zo erg was pijn voordien niet. ben op eigen initiatief (uitproberen)om de andere dag 's avonds half uur voor het eten, Omeprazol e gaan nemen. Ipv elke dag. De pijn in mijn handen is afgenomen, alhoewel niet helemaal weg, maar kan nu weer mijn handen gebruiken.

Huisarts heeft mij zelfs doorgestuurd naar orthopaeed vanwege de pijn. De uitslag op XRays was, slijtage in linkermiddenhand en kan hieraan geopereerd worden, rechterhand wordt niets aan gedaan en arts haalde schouders op voor de pijnklachten, wist hij ook geen raad mee. Huisarts idem.

ik zou volgens MLDarts deze 80 mg per dag de rest van mijn leven moeten blijven nemen.
nu heb ik mn voeding ook al aangepast, maar dit veroorzaakt geen pijn:-) is het mogelijk dat de grote hoeveelheid Omeprazol hiervan de oorzaak is/was?
groet Mia

Thijs, 04-07-2017 22:15 #3
Werd voorgeschreven voor kleine hond, met klachten aan schouder. Waarom een uur innemen voor eten?

Gerard Piels, 02-03-2016 16:54 #2
Ik slik al 40 jaar div maagzuurremmers o.a. 2 x losec 20 mg p/dag, ben na het lezen van alle negatieve artikelen aan het minderen / stoppen, sinds 3 dagen. Vandaag weer hevige zuur / maagklachten heb als proef Natrium B1 Carbonaat met water ingenomen en moest al na 10 tellen boeren, betekend volgens de gegevens voldoende / teveel maagzuur. Moet er bij vermelde dat ik van water sowieso al snel kan boeren. Als ik naar de huisarts ga krijg alleen extra medicijnen en daar wil ik juist mee stoppen. Ben 66 jaar en heb verder geen medicijnen. De losec werkt bij mij wel goed alleen de bijwerkingen zijn, druk op de borstkast / rug / buik / tintelende vingers en regelmatig misselijk, ik krijg de medicijnen op advies chronisch.
Ben benieuwd naar de antwoorden / adviezen

Els Merlijn, 17-06-2013 14:53 #1
Bij de bijwerkingen van omeprazol wordt aangegeven, dat je zichtproblemen kan krijgen. Ik heb sinds jan.j.l.omeprazol gebruikt en kreeg zichtproblemen wazig en dubbel zien. De huisarts geïnformeerd en vond dat deze bijwerking eigenlijk niet voorkomt. Gestopt met omeprazol en cimetedine. Hoelang duurt het dat ik weer gewoon kan kijken. Reactie infoteur, 17-06-2013
Hallo Els,

Beetje raar dat je huisarts zegt dat de bijwerking van zichtproblemen bij omeprazol niet voorkomt. Ik hoop niet dat hij het probleem minimaliseert. Het kan misschien geen kwaad om een second opinion aan te vragen bij de oogarts. Hoelang dit zal duren is moeilijk te zeggen, voorlopig afwachten en volhouden is het beste dat je kan doen. Bij verergering van de klachten best wel opnieuw een arts raadplegen.

Alvast veel beterschap.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 26-04-2019
Subrubriek: Diversen
Special: Maagproblemen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!